صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۷۱۵

جولان کرونا در غفلت مردم و مسئولان

کرونا جان دوباره گرفت؛ تیتر مصاحبه‌ای بود که مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد کرونا روز گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد موارد ابتلا به کرونا در کشور رو به افزایش است.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ زهرا علوي

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کرونا بیماری مهلکی بود که در ابتدای شیوع از ووهان چین و بعد همه‌گیری آن در کل دنیا به دلیل ناشناخته بودن و جهش‌های گونه‌به‌گونه و نبود اطلاعات لازم در خصوص طریقه انتشار و همه‌گیری آن جان انسان‌های بسیاری در دنیا را گرفت. ویروس کشنده کووید ۱۹ هر بار با جهشی تازه اجازه کشف راه‌های درمانی درستی نمی‌داد و آنچه برای درمان آن در مراکز درمانی دنیا به کار گرفته می‌شد آزمون و خطا‌ها و تجربیات پژوهشگران و متخصصان بود. با این حال پروتکل‌های مشخصی مانند استفاده مستمر از ماسک خصوصاً در محیط سرپوشیده و رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مداوم دست‌ها برای جلوگیری از انتشار آن از توصیه‌های اکید سازمان بهداشت جهانی بود.

* پروتکل‌هایی که رعایت نمی‌شود
* کشور‌های بی‌شماری در مسیر تولید واکسن تلاش کردند و بالاخره تلاش‌ها نتیجه داد و چند کشور دنیا من جمله ایران توانستد واکسن کرونا را تولید کنند. واکسیناسیون سراسری در برابر کووید ۱۹ نتیجه داد و کم‌کم آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش یافت و برخی کشور‌ها جشن پایان همه‌گیری گرفته و کم‌کم ماسک‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و حتی درد و رنج ناشی از مرگ عزیزان و ضربه‌های مهلک اقتصادی و قرنطینه‌های طولانی برای قطع زنجیره انتقال به دست فراموشی سپرده شد.

* جان دوباره کرونا
* رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه کشور‌ها به درصد پایینی رسید و ایران نیز از این امر مستثنی نبود تا جایی که کرونا ویروس با جهشی دوباره وارد میدان شد. کرونا جان دوباره گرفت؛ تیتر مصاحبه‌ای بود که مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد کرونا روز گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد موارد ابتلا به کرونا در کشور رو به افزایش است. تعداد بستری‌ها و مرگ و میر آن هم بالاست. ویروس جدید از خانواده اُمیکرون با توجه به جهشی که داشته بیشتر از نمونه‌های قبلی اُمیکرون ریه را درگیر می‌کند.
وی گفته است: مهمترین علت افزایش ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا در روز‌های اخیر کاهش استفاده از ماسک و بی‌توجهی به رعایت فاصله فیزیکی بین افراد است.

* سویه‌های جدید در راه
* کرونا حالا با جهش و سویه‌های جدیدی در سراسر دنیا در حال گسترش است و برخی کشور‌ها مانند آمریکا را صدرنشین تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کرده است.
کرونا با یک شمایل جدید قد علم کرده و خیلی‌ها را غافلگیر کرده است هر چند این غافلگیری به شدت اولین شیوع گسترده جهانی نیست و قطعا بعد از شناخت زوایای پیدا و پنهان آن راحت‌تر می‌توان این ناشناخته جهش‌یافته را کنترل کرد و حالا می‌دانیم از چه راهی برای درمان و پیشگیری اقدام کنیم.
ماهیت کرونا ویروس بر جهش‌های مدام و تغییر شکل‌های جدید است تا بتواند با هر بار تغییر روش‌های درمان را دچار چالش کرده و تغییر مسیر بدهد و کارشناسان و متخصصان را دچار شگفتی کند.

* اوج کرونا و صعود فوتی‌ها
* مطابق با آخرین آمار‌های سازمان بهداشت جهانی موارد ابتلا به کرونا در کشور‌های جهان درحال اوج‌گیری و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند.
آنچه مسلم است و براساس یک پژوهش میدانی بیشترین عامل ابتلای جدید کرونا در دنیا به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به عبارتی رها کردن آنهاست. پروتکل‌هایی که اگر دقیق رعایت شود می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه شیوع و ابتلای گسترده به کرونا باشد.

* ماسک همچنان راهکار اصلی است
* متخصصان تاکید دارند هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست. اما افرادی هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و حتی بدون ماسک در مکان‌های خطرآفرین تردد می‌کنند و این افراد نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشور‌ها به بی‌مبالاتی ادامه می‌دهند.
مطابق با آخرین آمار‌های جهانی، ابتلاء به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۶۰ هزار و ۵۱۵ نفری شمار مبتلایان به ۶۸۴ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰ نفر و فوتی‌های ناشی از این بیماری با رشد ۴۲۰ نفر در یک روز به شش میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۵۸ نفر در جهان رسیده است. آمار بهبودیافتگان نیز به ۶۵۷ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۰ نفر رسیده است.

براساس آخرین آمار‌ها آمریکا ۷۱۸۳ ابتلای جدید و ۱۰۵ فوتی، فرانسه ۹۳۷۴ مبتلا و ۳۵ فوتی، آلمان ۲۴۱۲ نفر و ۱۳۲ فوتی، ژاپن ۸۵۶۲ نفر، کره جنوبی ۱۲ هزار و ۸۴ نفر روسیه ۹۳۷۱ نفر و ۳۹ فوتی و ایران ۱۰۱۰ مبتلای جدید به کرونا و ۳۲ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته داشته‌اند.

* اما با وجود افزایش آمار جدید کرونا و سویه جدید اُمیکرون در دنیا متاسفانه روند واکسیناسیون علیه این این بیماری در کشور به کُندی پیش می‌رود چنانچه بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵۵ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
این در حالی است که تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۵۹ دوز رسیده بود و این حاکی از آن است که روند استقبال از واکسیناسیون در کشور، تا حدود زیادی متوقف شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات