صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۵۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 14 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم، بدانیم. هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم... توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دوره‌ تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ ماه رمضان‌های تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همین‌ها را قدر بدانیم.(1395/3/25) *سال مهار تورم و رشد تولید گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
سالی برای تغییر و تحول
سال ۱۴۰۱ با کامیابی‌ها و تلخ‌کامی‌هایش گذشت. سالی که برخلاف دو سال پیشینش بدون هراس‌ها و ترس‌های کرونایی، عادی شدن فضای جامعه، افزایش تحرک دولت در عرصه دیپلماسی و... شروع شده بود با یک جنگ‌شناختی و ترکیبی همه‌جانبه از سوی دشمن به پایان رسید. اما سؤالی که در سال ۱۴۰۲ پدید می‌آید این است که برای رفع نقصان‌ها و مشکلات چه باید کرد؟ و تغییر ریل برای رفع این بلیه‌ها و نقصان‌ها چگونه باید صورت پذیرد؟
نسخه این تغییر ریل در آنچه یکم فروردین در حرم مطهر رضوی گفته شد است؛ تحول. تحول دال اصلی در بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی بود. «تحول عبارت است از تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه‌ ایرانی.» این به معنای عدول از اصل انقلاب نیست بلکه به معنای تغییر در اشتباهات گذشته و سرعت‌بخشی و تقویت داشته‌ها و توانمندی‌هاست. البته آنچه گفته شد نیاز به الزاماتی دارد. الزامات این کار هم به ساختارها برمی‌گردد و هم به کارگزار. در بخش ساختار، حذف بروکراسی‌های پیچیده اداری، مردمی کردن اقتصاد، بریدن ناف اقتصاد از نفت، اصلاح قانون‌گذاری مجلس و... اهم موضوع است. اما در بخش کارگزار و مردم نیز این یک بیان راهگشاست که «عادات غلطی در بین ما مردم وجود دارد که با اینها بایستی برخورد کرد. با نصیحت و توصیه و راه‌حل‌های جزئی نمی‌شود کار کرد، یک کار تحولی لازم است.» این عادات غلط و عیوب بزرگ عبارت است از اسراف، مسابقه‌ تجمل، ریخت‌و‌پاش‌های اشرافی‌گرانه، عدم تعصب درباره‌ تولیدات داخلی، عدم اغماض و گذشت نسبت به یکدیگر.
این یک اصل صحیح است که هر جامعه‌ زنده و پویایی به تحول احتیاج دارد. لذا همانگونه که ما در بیانیه گام دوم می‌خوانیم: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.» البته این موضع باید مد نظر باشد که «بعضی در زمینه‌ مسائل تحولی می‌گویند «تغییر» اما تغییر به کجا مشخص نیست. صِرف تغییر یک ارزش محسوب نمی‌شود؛ تغییر به سمت بهتر شدن ارزش است، تحول به سمت سطح بالا رفتن ارزش است... احسن‌الحال به نظر ما همان تقویت خطوط اصلی انقلاب و روان شدن حرکت به سمت آرمان‌ها است؛ یعنی آرمان‌های انقلاب مثل عدالت، مثل استقلال، مثل اسلامی شدن جامعه.» در این صورت است که ان‌شاءالله جامعه به پیشرفت بزرگ دست می‌یابد.          
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
مابه‌التفاوت سپاه ایستادگی در دل مخاطرات است
سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در دیدار نوروزی فرماندهان، مدیران و کارکنان ستاد فرماندهی کل سپاه ضمن تبریک سال جدید و تقارن آن با ماه ضیافت الهی گفت: زاد و توشه‌ای که از این ماه مبارک باید برگیریم، با موانست با قرآن و تقوی و ورع الهی حاصل می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ایام‌الله و یادآوری نعمت‌های الهی در زمانی که دشمن درصدد محاصره مؤمنان بود اما با نصرت الهی دشمن با شکست مواجه شد. 
سردار سلامی افزود: انقلاب ما ظرف و بستر تحقق سنت‌های الهی است و شما در مسیر تحقق این سنت‌ها بودید و توفیق پاسداری از آن را دارید. مابه‌التفاوت سپاه ایستادگی در وسط میدان و در دل مخاطرات و ثبات قدم در راه اهداف اسلام و انقلاب است که نتیجه آن نصر و ظفر است. 
فرمانده کل سپاه در ادامه گفت: در نقشه سیاسی جهان، نام هیچ ضعیفی نوشته نمی‌شود. لذا قوت و قدرت درونی رمز ماندگاری و فائق شدن بر توطئه‌های دشمنان است.
سردار سلامی با اشاره به وقایع و حوادث سال گذشته خاطرنشان کرد: همه عوامل و ایادی دشمن از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تا معاندینی که با حمایت قدرت‌های مستکبر و مرتجع در صدد مقابله با ملت ایران هستند، به میدان آمده بودند تا نظام اسلامی ملت ایران را از پای در آورند، اما پیشوای انقلاب در مقابل دشمنان و بدخواهان ایستاد و مردم فریب دشمن را نخوردند و استعدادها و ظرفیت‌های دشمن کارگر نیفتاد و نصرت الهی موجب شد تا مکر بدخواهان به خودشان بازگردد.
در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نیز با تبریک بهار طبیعت و بهار قرآن گفت: این تلاقی زیبا فرصتی برای تحول است و مراقب باشید تا در این ضیافت بزرگ الهی به حداقل‌ها قانع نباشیم.
وی با اشاره به بیانات رهبر حکیم انقلاب در دیدار نوروزی با قشرهای مختلف مردم خاطرنشان کرد: تحول یعنی اینکه بدانیم همه فرصت‌ها و توفیقات را قدر بدانیم، تحول یعنی هوشیاری و دیدن و توجه هم بعد نقاط قوت و نقاط ضعف؛ نقاط قوت را برای ارتقا و نقاط ضعف را برای برطرف کردن. 
نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: سپاه در سال گذشته امتحانات خوبی را پشت سر گذاشت و با الهام از تعالیم دینی و منویات رهبری حکیم، گام‌های بزرگی برداشت و با صبر و تحمل انقلابی، مدبرانه از انقلاب پاسداری کرد.
وی افزود: سپاه جهاد ترکیبی را در برابر جنگ ترکیبی را سامان داد و توفیقات خوبی حاصل شد که شکست دشمنان و معاندین نتیجه این مجاهدت‌ها بود. 
حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی تأکید کرد: ما در سپاه خودمان را مخاطب بیانات رهبری می‌دانیم و باید در پیش‌روندگی سپاه و هم در پیش‌برندگی سپاه نگاه تحولی داشته باشیم. 
وی با تأکید بر تقویت معنویت، جهاد تبیین ویژه برای امیدآفرینی و اشراف اطلاعاتی بر نقشه‌های دشمنان گفت: باید قوی شویم، رمز ماندگاری قوی شدن است.
 
▼ خبر ویژه
افزایش نافرمانی در اشغالگران
رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی درباره افزایش نافرمانی در داخل ارتش این رژیم ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر نظامیان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی را به علت تعلیق کردن کار خود در اعتراض به تغییرات قضایی مجازات کنیم، این امر باعث گسترش پدیده نافرمانی در داخل ارتش خواهد شد.» همچنین سایت صهیونیستی «والا» گزارش داده: «ده‌ها نفر از نظامیان ذخیره ارتش رژیم اسرائیل جلوی خانه «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق و از سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تجمع کرده و از او می‌خواهند که با یک راه حل میانه درخصوص تغییرات قضایی مورد نظر کابینه نتانیاهو موافقت نکند.» دولت نتانیاهو در مدت اخیر با چالش‌های اساسی مواجه شده است و به همین خاطر برای فرار از این بن‌بست مجبور شد به اذعان کارشناسان به صورت موقت و کوتاه‌مدت خواسته‌های اشغالگران را بپذیرد.
 
▼ اخبار 
1ـ ایران بهشت مالیاتی پولدارها
جدیدترین داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد اگر کشورها را به ترتیب نسبت درآمد مالیاتی دولت به اندازه اقتصاد (GDP) مرتب کنیم، ایران با به روزرسانی آمار سال مالی 1397ـ1398 با داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با 4/9 درصد در بین 137 کشور جهان از آخر چهارم است! میزان خدماتی که دولت‌ها در جهان ارائه می‌دهند با سهم مالیات از GDP نسبت مستقیمی دارد. در برخی کشورها مثل ایران، عراق و امارات که منابع زیرزمینی زیادی در اختیار دولت‌هاست و با درآمدهای نفتی از مالیات‌گیری بی‌نیازند، این سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی به صورت تاریخی کوچک‌تر بوده و همچنان کوچک‌تر است. اما در موارد خاصی مثل عربستان سعودی این نسبت حداقل از ایران به مراتب بزرگ‌تر است. با این حال در ایران، تنها کارمندان بخش عمومی و خصوصی هستند که مرتب و منظم مالیات می‌دهند و به نظر دیگر بخش‌های اقتصاد به راحتی می‌توانند از دید ماموران مالیاتی پنهان بمانند.
 
2ـ راهزن در پشت میز دادرسی
توکل حبیب‌زاده، رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری با رأیی که در پرونده برخی اموال ایران مقرر کرد که دولت آمریکا باید خسارت وارده به ایران در نتیجه مصادره این اموال را جبران کند. در وهله اول طرفین حق دارند برای تقدیم خسارت با یکدیگر مذاکره کنند و اگر به نتیجه نرسیدند، دیوان همچنان پرونده را بررسی و خسارت را تقدیم می‌کند. دیوان انسداد و بلوکه کردن اموال دولت ایران و بانک‌ها و مؤسسات ایران در سال ۲۰۱۲ را خلاف معاهده ۱۹۵۵ تشخیص داده است و استناد دولت آمریکا به مستثنیات ماده ۲۰ معاهده مذبور جهت توجیه دستور انسداد اموال ایران را نپذیرفت.»
 
3ـ تأثیر کرونا بر فقر یادگیری
آمارها نشان می‌دهد که از زمان همه‌گیری کرونا، فقر یادگیری در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ‌یک سوم افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود ۷۰ درصد کودکان ۱۰ ساله قادر به درک یک متن نوشتاری ساده نیستند. بیش از ۷۷۱ میلیون نفر هنوز مهارت‌های اولیه سواد خواندن را ندارند که دو سوم آنها را زنان تشکیل می‌دهند. تحول آموزش مستلزم وجود تعداد کافی معلمان با انگیزه برای پاسخگویی به نیازهای فراگیران است. شکاف دیجیتال، بسیاری را از یادگیری محروم کرد. کارشناسان معتقدند که اولین گام به سوی تحول، ترغیب سرمایه‌گذاران برای هدایت منابع به سوی آموزش و پرورش برای پر کردن شکاف بودجه است.
 
4ـ نگاهی به قیمت نجومی مسکن در تهران
مقایسه ارزش دلاری میانگین قیمت یک مترمربع زمین در شهر تهران با قیمت زمین در شهرهای مشهور عربستان سعودی طی نیمه اول سال ۲۰۲۲ (آخرین آمار رسمی) نشان می‌دهد درحالی میانگین قیمت یک مترمربع زمین مسکونی در تهران حدود ۱۷۷۶ دلار بوده که این مقدار در ریاض ۶۳۸ دلار، در جده ۵۰۶ دلار، در دمام ۴۴۶ دلار، در مکه ۳۷۷ دلار و در مدینه ۲۹۵ دلار بوده است. به عبارتی، قیمت زمین در تهران 8/2 برابر ریاض، 5/3 برابر جده، ۴ برابر دمام و 7/4 برابر شهر مدینه است. همچنین به‌طورمیانگین قیمت زمین در تهران ۴ برابر شهرهای عربستان سعودی است.
 
5ـ هجوم ایرانی‌ها برای خرید خانه‌های زلزله‌زده
براساس آمارهای مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ در ماه فوریه تعداد ۴۴۶ فقره و در ماه ژانویه نیز ۵۲۶ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند. تعداد خانه‌های خریداری‌ شده در ترکیه از سوی ایرانی‌ها نشان می‌دهد که با دلار حدود ۴۲ هزار تومانی بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده است. طبق آمارهای ترکیه، ایرانی‌ها در خرید ملک پس از روس‌ها رتبه دوم را به خود اختصاص داده و با عراق که در رتبه سوم است، فاصله قابل ‌توجهی دارند.
 
▼ اخبار کوتاه
اعتراف آمریکایی‌ها به اقتدار ایرانی/ فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعتراف کرد که ایران دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی و پهپادی خاورمیانه است! در گزارشی که از شبکه سعودی الحدث پیرامون توان موشکی و پهپادی ایران منتشر شد گفته شد که «آمریکا تحریم‌های زیادی علیه برنامه موشکی ایران اعمال کرد اما توسعه این برنامه طی ۱۰ سال اخیر متوقف نشده. در ماه اکتبر که تحریم‌های موشکی سازمان ملل، اروپا و انگلیس علیه ایران لغو شود، این برنامه رونق زیادی خواهد گرفت! هیچ‌کس در واشنگتن یا فرماندهی مرکزی آمریکا نمی‌تواند تضمین دهد که سامانه‌های دفاعی آمریکایی مستقر در منطقه حمایت کاملی در برابر قدرت موشکی ایران ایجاد کند. خصوصا همان طور که ژنرال «کوریلا» گفت؛ زرادخانه موشکی ایران دارای تعداد و تنوع بالاست!»
 
نتیجه حماقت صهیونیست‌ها/ ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در سال 2009 تصمیم گرفتیم به راکتور هسته‌ای ایران حمله کنیم و 11 میلیارد شِکِل در نیروی هوایی سرمایه‌گذاری کردیم. برنامه حمله متوقف شد چون فهمیدیم ضربه‌ای که ایرانی‌ها به ما می‌زنند منجر به صدها نفر تلفات خواهد شد. امروز پاسخی که ایران می‌تواند به اقدام ما بدهد صدها برابر شدیدتر از آن روزها خواهد بود. حمله ایرانی‌ها می‌تواند منجر به نابودی زیرساخت‌ها، مراکز حاکمیتی و تلفات سنگین بشود و ما را سال‌های سال به عقب برمی‌گرداند چون به ما و پدر جدمان هر روز چند هزار موشک شلیک می‌کنند.»
 
وحشت ترامپ از اتحاد شرقی‌ها/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: «لحظه دست دادن دو رئیس‌جمهور چین و روسیه در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و قطعا برای آمریکا زنگ خطر و شوم محسوب می‌شود. شی جین‌پینگ هفته گذشته بیانیه‌ای در مسکو خواند و حتی در غیاب دولت بایدن میان ایران و عربستان سعودی میانجی شد. اکنون شما می‌توانید ایران و عربستان سعودی را هم به ائتلاف اضافه کنید و این کار را چین انجام داد، نه آمریکا!»
 
جنگ کفتارها در فاز افشاگری/ امیرعباس فخرآور از نیروهای برانداز و تجزیه‌طلب در یک افشاگری درباره مصی علینژاد گفت: «مصی دزده ما براندازا رو مسخره می‌کرد الان هم رفته ۵۰۰ میلیون دلار برای زندانی که نرفته و برای گریه‌هایش برای برادرش که اون هم هیچ وقت زندان نرفته درخواست کرده از پول‌های بلوکه شده مردم ایران به او بدهند!
 
تکانه‌های دلارزدایی در اقتصاد آمریکا/ فرید زکریا تحلیلگر مطرح سیاسی آمریکا گفت: «اگر همین‌گونه جایگاه دلار تضعیف شود، آمریکا به چنان حال و روزی گرفتار می‌شود که تاکنون به خود ندیده است.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات