تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۴۵۷۳۵

استراتژی «وحدت میادین و جبهه‌های مقاومت در برابر اشغالگری»

اتفاقات یک هفته گذشته در داخل فلسطین اشغالی؛ از تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و پاسخ موشکی مقاومت غزه تا تنش‌هایی که از پنجشنبه شب در مرز لبنان و اراضی اشغالی به وجود آمد، بازتاب زیادی در میان رسانه‌ها و تحلیلگران امور منطقه داشته و بسیاری آن را مرتبط با اوضاع داخلی آشفته صهیونیست‌ها می‌دانند.

استراتژی «وحدت میادین و جبهه‌های مقاومت در برابر اشغالگری»/ آزادسازی فلسطین چگونه محقق می‌شود؟

در همین راستا «ابراهیم امین» تحلیلگر برجسته لبنانی و سردبیر روزنامه الاخبار در یادداشت جدید خود نوشت: برای بررسی تحولات اخیر، ما در جریان همزادپنداری با رسانه‌های دشمن قرار نمی‌گیریم؛ رسانه‌هایی که همواره در معرض سانسور نظامی قرار دارند. این رسانه‌ها در قبال اتفاقات اخیر همچنان بر اساس منطق سانسور رفتار می‌کنند که ما عرب‌ها این منطق صهیونیست‌ها را خوب می‌شناسیم.

اتفاقی که در دو روز گذشته در سطح درگیری مقاومت با دشمن صهیونیستی رخ داد، برای کسانی که از ابعاد درگیری علنی محور مقاومت و رژیم اشغالگر آگاه هستند تعجب‌آور نبود. به همین میزان ایده انجام عملیات از جنوب لبنان علیه اهداف رژیم صهیونیستی، با دستور کار کسانی که در حاشیه حوادث اساسی جهان هستند و آشنایی عمیق با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ندارند، سازگار نیست. اما خودِ اسرائیل به خوبی ابعاد این موضوع را می‌شناسد و از جدیت حملات موشکی که شهرک‌های صهیونیست‌نشین در غرب الجلیل را هدف قرار داد، آگاه است؛ حملاتی که اسرائیلی‌ها پیش‌بینی آن را نکرده بودند.

اما نکته مهم در زمان‌بندی این حملات است؛ در شرایطی که دشمن صهیونیستی رفتارهای تحریک‌آمیز خود را در قدس اشغالی شدت بخشیده است. اغلب سران صهیونیست و برخی کشورهای عربی و حتی برخی نیروها در داخل لبنان نیز در محاسبات خود تصور نمی‌کردند هم‌زمان با تشدید جنایات اشغالگران در مسجدالاقصی، موشک‌هایی از لبنان به سمت مواضع دشمن صهیونیستی شلیک شود.

مرحله جدید هماهنگی جبهه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها

به بیانی ساده‌تر، آنچه که بعد از نبرد شمشیر قدس در مه 2021 رخ داد، سرآغاز مرحله جدیدی از هماهنگی بین همه گروه‌های مقاومت بود و بعد از این مرحله می‌توان سناریوهایی را برای آغاز جنگی بزرگ ترسیم کرد که به موجودیت اشغالگران پایان می‌دهد. 4 دهه قبل بسیاری از افراد کوته‌نظر و کسانی که از زیر بار مسئولیت ورود به روند مبارزه با رژیم اشغالگر شانه خالی می‌کردند معتقد بودند که دوران اسرائیل بعد از حمله به بیروت در سال 1982 تثبیت شده است.

این طرف‌ها بعد از امضای توافق‌های شوم «اسلو» تصور می‌کردند که دیگر مقاومت در برابر اشغالگری فایده‌ای ندارد. آنها حتی نتایج عملیات آزادسازی سال 1985 تا انتفاضه سال 1987 را که منجر به صعود مقاومت لبنان و فلسطین و پیروزی آنها در سال‌های 1992 و 1997 شد و در نهایت با اخراج اشغالگران از جنوب لبنان در سال 2000 همراه بود نیز انکار می‌کردند.

اما با این وجود همه طرف‌ها متوجه شدند که مقاومت نه تنها قادر به شکست دشمنان است بلکه می‌تواند از پیروزی‌ها و دستاوردهای خود محافظت کرده و آنها را ادامه دهد و گام‌های بلندی در مسیر تحقق هدف بزرگ خود یعنی آزادی کامل فلسطین بردارد. بنابراین کسانی که تصور می‌کنند آزادسازی فلسطین از شرّ اشغالگران صهیونیست یک رؤیا و توهم است، باید عمیق‌تر به حوادث و مراحل 4 دهه گذشته در سطح درگیری مقاومت و رژیم اشغالگر نگاه کنند تا متوجه اشتباه خود شوند.

هدف بزرگ مقاومت در آزادسازی فلسطین چگونه محقق می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد هدف بزرگ مقاومت در آزادسازی فلسطین در مسیر تحقق قرار دارد و بنابراین باید عناصر قدرت و موفقیت کافی برای آن فراهم شود. به همین منظور محور مقاومت تلاش‌های شگرفی را در جهت یکسان‌سازی سیاست‌های راهبردی، امنیتی و سیاسی همه جبهه‌های مقاومت طی سال‌های اخیر در مقابله با دشمن انجام داده است.

این تلاش‌ها منجر به تثبیت قواعد ائتلاف مقاومت در منطقه شده و بخش عمده‌ای از آنها مرتبط با تجارب مستقیمی است که گروه‌های مقاومت در میادین مختلف در عرصه تقابل نظامی و امنیتی در برابر دشمنان خود کسب کرده‌اند. بنابراین ایده وحدت میادین و جبهه‌های مقاومت در برابر اشغالگری به هیچ وجه در سطح شعار باقی نمانده، بلکه تثبیت قواعد آن را در شاخص‌های عملی به وضوح می‌بینیم و در این میان دشمن صهیونیستی بیش از هر طرف دیگر با این قواعد آشناست.

همه فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی و همکاری‌های سیاسی بین رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عربی و نیز کشورهای غربی و همه تحرکات متجاوزانه این رژیم نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها به خوبی از قواعد استراتژی وحدت مقاومت آگاه هستند و خطر آن را احساس می‌کنند.

بر همین اساس طی دوره اخیر و هم‌زمان با تقویت وحدت مقاومت منطقه‌ای، اقداماتی که رژیم صهیونیستی برای مقابله با این وضعیت انجام می‌دهد اغلب خارج از محاسبات منطقی و حرفه‌ای است. به عبارت دیگر رژیم اشغالگر احساس می‌کند در زاویه‌ای گرفتار شده که نه می‌تواند به طور کامل سکوت کند و نه فضای مناسبی برای حرکت دارد. بنابراین ناچار است به دنبال راهی برای غلبه بر بحران‌های موجود باشد که معمولاً به منظور تحقق این امر به زور متوسل می‌شود؛ موضوعی که مقاومت را به سمت تحمیل معادلات جدید بر دشمن سوق می‌دهد.

از دو سال گذشته تاکنون دشمن تلاش می‌کند حلقه‌ای را که گروه‌ها و کشورهای عضو محور مقاومت را گرد هم آورده، بشکند، اما در عین حال می‌داند محاسباتی که برای رسیدن به این هدف باید انجام دهد بسیار پیچیده است. در نبرد «وحدت میادین» که تابستان سال گذشته جنبش جهاد اسلامی فلسطین انجام داد، دشمن صهیونیستی مراقب بود که جنبش حماس بر خلاف نبرد شمشیر قدس، وارد این جنگ (وحدت میادین) نشود؛ چرا که در این صورت عرصه برای اقدام حزب‌الله از جنوب لبنان و سپس دیگر گروه‌های مقاومت و در رأس آنها سوریه علیه جبهه داخلی فلسطین اشغالی باز می‌شد و صهیونیست‌ها در معرض ضربات دردناک و متوالی قرار می‌گرفتند.

خط قرمزهای مقاومت در فلسطین

امروز ما عملاً با سطح جدیدی از اتحاد بین بازوهای محور مقاومت منطقه مواجه هستیم. اتفاقی که چند روز قبل در مرز لبنان و فلسطین اشغالی رخ داد نشان می‌دهد در صورت عبور دشمن اشغالگر از خطوط قرمز مقاومت ـ چه در داخل قدس و مسجدالاقصی و ـ چه دیگر نقاط فلسطین، مقاومت در جبهه شمالی آماده پاسخگویی به دشمن است.

به عبارت دیگر دشمن صهیونیستی متوجه شده که پاسخ به جنایات آن علیه فلسطینیان دیگر محدود به یک جبهه یعنی در داخل فلسطین و از جانب غزه یا کرانه باختری نیست. به همین دلیل است که صهیونیست‌ها برای نخستین بار نگران مشارکت انصارالله یمن در جنگ همه‌جانبه علیه اسرائیل هستند. اسرائیلی‌ها همچنین می‌دانند که رهبران حماس و جهاد اسلامی اکنون در بیروت هستند و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر آمادگی کامل رزمندگان مقاومت برای مقابله با دشمن تأکید کرده‌اند.

از طرف دیگر روشن است که حزب‌الله هیچ تهدیدی را تحمل نخواهد کرد و «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله روز گذشته تأکید کرد که قدس و مسجدالاقصی تنها نیستند. علاوه بر آن، در پاسخ به برخی پیام‌های مبهم صهیونیست‌ها درباره ترور رهبران حماس در لبنان بعد از حمله موشکی به مواضع اسرائیلی از جنوب لبنان، این پاسخ سید حسن نصرالله یادآوری می‌شود که پیش از این هشدار داده بود هرگونه آسیب به هر یک از رزمندگان یا رهبران مقاومت از هر ملیتی در داخل لبنان، با واکنش سریع و قاطع از جانب حزب‌الله همراه خواهد بود.

دشمن صهیونیستی همچنین می‌داند که اگر به ساکنان جنوب لبنان نیز کوچکترین آسیبی وارد شود، اسرائیلی‌ها باید خودشان را برای پاسخ دردناک حزب‌الله آماده کنند.

از چند هفته قبل و هم‌زمان با تشدید اوضاع در داخل فلسطین اشغالی و اوج‌گیری عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان، رژیم صهیونیستی هشدارهای لازم درباره آغاز یک جنگ دردناک همه‌جانبه‌ای را دریافت کرده و می‌داند در شرایطی که بدترین بحران داخلی خود را تجربه می‌کند، اگر انتفاضه جدید فلسطین رقم بخورد اسرائیل مجبور است تسلیم واقعیت‌های جدید شده و مرگ خود را با چشم ببیند.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات