صبح صادق >>  جهان >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۷۹۲

پیشخوان

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
تنش‌زایی آمریکا در روابط چین و تایوان
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته با وجود هشدار پکن نسبت به این نشست، از «تسای اینگ ون» رئیس تایوان در کالیفرنیا استقبال کرد. «کوین مک کارتی» عالی‌ترین نماینده ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ است که با رئیس تایوان در آمریکا دیدار کرده است. پیش از این نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان در سفری پر حاشیه به تایوان موجب افزایش تنش‌ها در روابط آمریکا و چین شده بود. 
به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، پیش از این، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، از چین خواسته بود که از سفر تسای برای دامن زدن به تنش بین واشنگتن و پکن استفاده نکند و تأکید کرد که تعاملات مشابه بین واشنگتن و تایپه «هیچ چیز جدیدی» نیست و سال‌هاست اتفاق افتاده است. اما چین مانند دوران سفر پلوسی به تایوان، به کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد از دیدار با تسای اینگ ون، رئیس تایوان در لس‌آنجلس کالیفرنیا اجتناب کند. کنسولگری چین در شهر لس‌آنجلس با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد، دیدار مک کارتی با اینگ ون باعث تکرار ارسال پیام‌های مخرب پیشین به جزیره تایوان شده و صلح و ثبات در تنگه تایوان را به مخاطره می‌اندازد. رئیس تایوان از سفر به آمریکا به دنبال ایجاد تبلیغات سیاسی است.
 
بازگشت ترامپ به تیتر یک رسانه‌ها
برگزاری دادگاه ترامپ در نیویورک و رسیدگی به 34 مورد اتهامات او بار دیگر رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل کرد. علت به وجود آمدن جو رسانه‌ای برای دادگاهی شدن ترامپ در آمریکا، بی‌نظیر بودن این اتهامات در طول تاریخ ایالات متحده به یک رئیس‌جمهور در این کشور است. 
رسانه‌های آمریکایی حالا هر یک بنا به ملاحظات سیاسی و حزبی خود اخبار دادگاه ترامپ را پوشش می‌دهند. ترامپ با این حال در دادگاه اعلام بی‌گناهی کرده و در مصاحبه مطبوعاتی خود با رسانه‌ها در فلوریدا شخص قاضی دادگاه و ارتباط خویشاوندانش با دموکرات‌ها را زیر سؤال برد. به نظر می‌رسد، ایالات متحده هم اکنون در انتظار یکی از نقاط عطف تاریخ خود در حوزه سیاست داخلی است و باید دید با توجه به اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات 2024، هر کدام از احزاب سیاسی این کشور چطور سعی می‌کنند از حواشی به وجود آمده در این دادگاه به نفع خود استفاده ببرند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات