صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۸۵۴

کسب علم

پایگاه بصیرت / مولود کروندی

گذشته از فطرت آگاهی‌جو و حقیقت‌جوی انسان که آن را در موقعیت‌های گوناگون در خود سراغ داریم، شناخت خود و دیگران یا به عبارت بهتر خودآگاهی و دیگر آگاهی از ویژگی‌های بارز انسان است.
شاید عمده‌ترین دلیل تأکید دین بر علم‌آموزی نیز این باشد؛ چراکه نقش مهمی در زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد
تا جایی که به فرموده پیامبر(ص) فریضه است: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلّ مُسْلِمٍ؛ علم‌آموزی بر هر مسلمانی واجب است.
به واسطه توسعه دانایی و آگاهی‌ها، نسبت به خویشتن نیز آگاهی بیشتری پیدا خواهد شد و مطابق روایات انسانی قدر و جایگاه خود را بهتر خواهد دانست که شناخت و آگاهی بیشتر و بهتری نسبت به خود داشته باشد. فردی که خود و قدر خود را می‌شناسد، اهداف بهتر و روشن‌تری برای خود ترسیم کرده و بر پایه همان دانایی و آگاهی در جهت توسعه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود حرکت و تلاش خواهد کرد و در فرد عزت و کرامت و اعتماد به نفس ایجاد خواهد کرد. رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است» اتفاقی که در جهان امروز به وضوح دیده می‌شود؛ چراکه علم، پایه قدرت‌های نظامی سیاسی و اجتماعی است. چنانکه رهبر فرزانه می‌فرمایند: «جمع چشمگیر جوانان محقق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و غیره اشتغال دارند، اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته مادی با آن مقایسه نمی‌تواند شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات