اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۲۵

اقتصاد ایران بزرگتر از ۱۷۱ کشور جهان

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود بر اساس تولید ناخالص داخلی کشورها و برابری قدرت خرید ایران را در جایگاه بیست و دوم جهان در سال 2022 اعلام کرد. 

اقتصاد ایران بزرگتر از 171 کشور جهان/ ایران بین 22 اقتصاد برتر جهان قرار گرفت

براساس این گزارش، صندوق بین‌المللی پول  تولید ناخالص داخلی 193 کشور جهان از جمله ایران را در سال گذشته اعلام کرده است، براساس محاسبات و جمع‌آوری داده‌های این نهاد بین المللی، تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید به رقم 1.596 تریلیون دلار در سال 2022 رسیده که نسبت به سال قبل 141 میلیارد دلار افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، با تولید ناخاصل داخلی 1.596 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال 2022 ایران در بین اقتصادهای بزرگ جهان در سال 2022 جایگاه بیست و دوم را از آن خود کرده است و بر این اساس اقتصاد ایران بزرگتر از اقتصاد 171 کشور جهان قرار گرفته است.

براساس این گزارش، کسب جایگاه بیست و دوم ایران بین 193 کشور جهان در حالی است که این کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به یک هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد.

این گزارش می‌نویسد: بانک جهانی هم در آخرین گزارش مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا که در 6 آوریل منتشر شد، پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال 2023، 2 درصد رشد خواهد کرد.

این بانک در گزارش خود با بیان اینکه رشد اقتصادی در منطقه منا کاهش می‌یابد و تورم موادغذایی 2 رقمی می‌شود اعلام کرد: 15 کشور در منطقه منا در سال 2023 نسبت به سال قبل اقتصاد پایین‌تری خواهند داشت.

در آخرین گزارش وضعیت اقتصادی از خاورمیانه و منطقه شرق و شمال آفریقا بانک جهانی پیش‌بینی کرد که اقتصاد این منطقه در سال 2023، 3 درصد رشد خواهد داشت.

بانک جهانی در ماه ژانویه در گزارش پیش‌بینی از آخرین وضعیت اقتصاد جهانی اعلام کرده بود که اقتصاد ایران 2.2 درصد در سال 2023 و به رغم چالش‌های شدید در اقتصاد جهانی رشد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که آخرین پیش‌بینی‌های ما به کاهش شدید رشد اقتصادی در جهان با کاهش 1.7 درصد در سال 2023 اشاره دارد که پیش از این در 6 ماهه گذشته 3 درصد پیش‌بینی شده بود. 

براساس این گزارش، وخیم شدن اقتصاد جهانی در اکثر کشورهای جهان در سال جاری وجود دارد و سرانه رشد درآمدها  به کمتر از رقمی که دهه ها قبل از زمان کووید19 بود برمی‌گردد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات