اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۲۰
وضعیت بازار بورس امروز:

چشم امید بورسی‌ها به جانشین رئیسی

کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها پیشنهادی که برای این روز‌های سهامداران می‌توان داشت، صبر و شکیبایی است، چرا که نرخ‌هایی پایین‌تر از این نرخ برای سهم‌ها معنایی ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ المیرا بابایی

بورس این هفته با سیرنزولی ظاهر شده است و همین مسئله نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران بر سرعت خروج پول افزوده است این شرایط در حالی است که با بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در بازار سرمایه به نظر می‌رسد سمت تقاضا همچنان در شرایط تردید به سر ببرد و روند معاملات روز گذشته سهام نیز نشان‌دهنده همین امر بود به‌طوری‌که حجم صف‌های فروش مجددا رونق گرفت از سوی دیگر روند معاملات امروز اندکی افزارش را در شاخص هم وزن تجربه کرد، اما به نظر می‌رسد این افزایش رنگ تداوم نداشته باشد و به دلیل تاثیرپذیری از بازار‌های موازی و نامشخص بودن مسایل سیاسی در کشور همچنان به رکود در روز‌های آینده ادامه دهد همچنان که درروز‌های گذشته وضعیت قرمز را ثبت کرد.

شاخص کل بورس در معاملات امروز با رشد ۹۵۱۰.۵۳ واحد به ۲،۰۷۱،۴۰۷.۶۳ رسید و از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افزایش ۱۱۳۲.۵۳ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد همچنین حجم معاملات تاکنون ۱.۷۶۳ میلیارد سهم بود که طی ۶۵،۳۹۳ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۴،۲۱۳.۳۷۶ میلیارد ریال رسیده است همچنین ارزش کل بازار بورس تا بدین لحظه نیز بالغ بر ۷۱،۰۸۴،۲۳۳.۷۱۱ میلیارد ریال شد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه این بی‌رغبتی ممکن است با وقفه زمانی اثر خود را بر میل سرمایه‌گذاران بگذارد، اما تا زمانی که وضعیت سیاست داخلی کشور به شکلی پایدار قابل رؤیت نباشد این متغیر اثر مثبتی نخواهد گذاشت به ویژه اینکه در حال حاضر نوسان قیمت دلار آزاد نیز با احتیاط پیش می‌رود.

وضعیت شاخص‌ها هم در معاملات روز شنبه نوزدهم خرداد‌ماه با افت ۱۸۵۴۵ واحدی به ۲،۰۶۳،۵۷۲ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن هم با افت ۳۵۹۶.۸۹ واحدی روبه‌رو شد و ارزش کل بازار بورس در اولین روز هفته به ۷۰،۸۳۵،۳۷۷.۳۴۰ میلیارد ریال رسید. در روز یکشنبه بیستم خرداد‌ماه نیز شاخص‌ها باز هم با افت همراه شدند و با ریزش ۴۶۲۲ واحدی به ۲،۰۵۹،۷۶۷ واحد رسیدند، ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۰،۶۶۹،۰۵۹.۲۳۸ میلیارد ریال شد.

در بورس امروز نماد‌های بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی سینا)، ثاخت (شرکت بین المللی توسعه ساختمان) و خرینگ (شرکت رینگ سازی مشهد) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، شرکت بیمه میهن (میهن) و شرکت آ س پ (آ. س. پ) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار امروز

در معاملات یکشنبه، ۵۲ نماد صف خرید داشتند و ۲۵۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۷۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۴ درصدی به ۷۰۷ میلیارد تومان رسید.

پنج فاکتور اثرگذار در نوسانات بازار سرمایه

ابوذر مشایخی، کارشناس بازار سرمایه در مورد ریزش‌های اخیر بورس به اعتماد گفت: در مورد کاهش یا افزایش شاخص‌های بورس و کلا بازار سهام و بازار‌های مالی پنج فاکتور اثرگذار وجود دارد که به ترتیب شامل پیش‌بینی نرخ تورم، شرایط کلان اقتصادی، ریسک‌های سیاسی و ریسک‌های اقتصادی و حتی تجاری و همچنین بازده بدون ریسک در اقتصاد است.

او ادامه داد: منظور از بازده بدون ریسک به این معنی است که سهامدار بدون هیچ ریسکی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. البته در حال حاضر بازدهی بدون ریسک در اقتصاد کشور در حوزه بازار پولی با نرخ۳۰‌درصد است و این نرخ به صورت میانگین در بازار‌های مالی در سه‌ماه گذشته به بیش از ۳۵ درصد رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در نوسانات بازار سرمایه علاوه بر عوامل کلان اقتصادی که شامل میزان تورم، سیاست‌های پولی، ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک می‌شود یک نشانگر خیلی مهم دیگر نیز وجود دارد که بازده بدون ریسک محسوب می‌شود، یعنی هرچه سهامدار ریسک بیشتری بکند انتظار بازدهی بیشتری هم باید داشته باشد و هرچه ریسک کمتری بکند انتظار بازدهی کمتر می‌شود.

مشایخی تصریح کرد: زمانی که بازده بدون ریسک روی ۳.۵درصد می‌چسبد چشم‌انداز سوددهی شرکت‌ها اگر هم بالاترین از این عدد باشند بازده بدون ریسک یا نرخ مالی و هزینه پول اصلا عدد مهمی نیست و خودش را نشان نمی‌دهد.

او ادامه داد: سیاست‌های کلان اقتصادی در دولت سیزدهم و به خصوص در هفت، هشت ماه گذشته نشان داد که تفکر اقتصادی این دولت به سمت افزایش نرخ مالیات از شرکت‌ها و محدود کردن معافیت‌های مالیاتی برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. این در حالی است که شرکت‌های پذیرفته در بورس یک معافیت حول و حوش ۵ تا ۱۰ درصد دارند که دولت درصدد است تا این معافیت را حذف و برای آن سقف تعیین کند که به معنی فشار بر شرکت‌ها و کم شدن سود آنهاست.

شاهد کاهش تقاضا در تمامی بازار‌های موازی هستیم

او با اشاره به گسترده شدن رکود بر اقتصاد کشور ادامه داد: این موضوع باعث کاهش تقاضا هم شده است که این کاهش در تقاضا را در همه بازار‌های موازی شاهدیم و غیر از بازار طلا که تحت تاثیر افزایش اونس جهانی است، این رکود را در بازار مسکن با نگاهی به حجم معاملات و آمار بانک مرکزی و سایر بازار‌ها نیز می‌بینیم.

مشایخی تصریح کرد: عملا با نرخ سود اعلامی ۳۰ درصدی که در بهمن اعلام شد هزینه تمام شده پول و بهای تمام شده به‌شدت افزایش پیدا کرده و در کنار آن با سیاست‌های انقباضی دولت و سخت‌گیری‌هایی که صورت گرفته تخصیص منابع به شدت کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد صنایع فولادی و معدنی نیز با ناترازی انرژی و سیاست‌هایی که به اجرا درآمد با نوسانات نرخ ارز روبه‌رو هستیم و با تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ناترازی‌های گازی بازار سرمایه امروز شکل دیگری به خود گرفته است که برآیند آن را در وضعیت این روز‌های بورس می‌بینیم.

او تصریح کرد: تنها پیشنهادی که برای این روز‌های سهامداران می‌توان داشت، صبر و شکیبایی است، چرا که نرخ‌هایی پایین‌تر از این نرخ برای سهم‌ها معنایی ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات