اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۰۵

ابزار خرسندی مسقط از پیشرفت پروژه صادرات گاز ایران به عمان

وزیر انرژی عمان از پیشرفت پروژه احداث خطوط لوله گاز ایران برای صادرات گاز به عمان ابراز خرسندی کرد و کارشناس عمانی ایران را شریک توسعه اقتصادی توصیف کرد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دو هفته پیش از آغاز احداث خط لوله میناب تا کوه مبارک در نزدیکی جاسک با هدف صادرات گاز ایران به عمان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

ابزار خرسندی مسقط از پیشرفت پروژه صادرات گاز ایران به عمان

این خط لوله که قرارداد آن در سال ۲۰۱۳ امضا شد با طول ۴۰۰ کیلومتر مربع قرار است برای مدت ۱۵ سال حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران به عمان پمپاژ کند.  

در این خصوص، سالم العوفی، وزیر انرژی عمان نیز چند روز پیش  در گفت‌وگو با روزنامه أثیر این کشور گفت که تهران و مسقط در تشکیل یک تیم فنی به منظور بررسی پیشرفت پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به عمان به توافق رسیده‌اند.

العوفی ادامه داد که این پروژه چیز تازه ای نیست و مذاکرات در خصوص آن دیرزمانی است که جریان دارد و در سفر اخیرش به ایران نیز به طور جدی به این موضوع پرداخته و درباره شیوه فروش گاز ایران صحبت شده است

وی تاکید کرد: ایرانی‌ها در تکمیل پروژه احداث این خط لوله، پیش رفته و دستاورد خوبی داشته‌اند.

وزیر عمانی با بیان اینکه واردات گاز کشورش از ایران به دلیل نیاز آن به گاز نبوده است، گفت: عمان برای تامین نیاز خود به گاز تا ۱۰ سال دیگر خودکفاست؛ اما بهره مندی از گاز ایران مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن صادرات از عمان به صورت گاز مایع یا هیدروژن آبی و گسترش صنایع داخلی یا پیوند دادن آن با هند و امارات است. در هر حال همه گزینه‌ها مطرح است و با و جود گاز ایران در عمان همه گزینه‌ها ممکن است.

* ایران شریک توسعه اقتصادی است

ماجد بن عابد الخروصی، پژوهشگر امور اقتصادی عمان نیز در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» که دیروز منتشر شد، گفت: عمان معتقد است جمهوری اسلامی ایران یک کشور همسایه است که واقعیت جغرافیایی موید آن است، افزون بر اینکه مسقط با تهران پیوندهای دوستی قدیمی دارد.

وی با بیان اینکه وقایع اخیر باعث تعمیق روابط دو کشور ایران و عمان شده است، تاکید کرد: مهمترین آن، زمانی بود که عمان میانجی توافق هسته ای ایران با ایالات متحده آمریکا شد.

این کارشناس عمانی گفت: مسقط معتقد است که انزوای سیاسی به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست، بلکه باعث تعمیق درگیری‌ها و آسیب به منافع همه طرف‌ها می‌شود؛ از همین رو روابط خوب سیاسی با همسایه ایرانی در جنبه‌های اقتصادی و تجاری بازتاب مثبتی دارد.

الخروصی ادامه داد: به دلیل اینکه ایران دومین ذخایر گازی جهان را دارد،  عمان معتقد است که ایران یک شریک توسعه اقتصادی است.

این کارشناس عمانی با بیان اینکه دریافت گاز ایران با قیمت ترجیحی به کاهش هزینه‌ها و افزایش فرصت‌های رشد در مناطق اقتصادی و صنایع عمان کمک می‌کند، گفت: پروژه‌های استراتژیک از امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کنند.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات