اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۶۱

رکورد صادرات ۱۰ سال گذشته شکسته شد

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به هدفگذاری صادرات ۶۰ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۲ گفت: با رفع مشکلات زیرساختی مانند بحث لجستیک، صادرات ما از ۶۰ میلیارد دلار نیز فراتر می‌رود.

به نقل از سازمان توسعه تجارت، محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سال گذشته رکورد صادرات کشور شکسته شده است، گفت: سال 1401 عددی بالغ بر حدود 53 میلیارد دلار صادرات داشتیم که این مهم با حمایت قوای 3 گانه، حمایت و تحرک بخش خصوصی و حمایت دستگاه های پشتیبان رقم خورده است.

هدفگذاری صادرات 60 میلیارد دلاری در سال جاری/ رکورد صادرات 10 سال گذشته شکسته شد

قنادزاده گسترش دامنه ارتباط تجاری با کشورهایی که پیش از این به آنها توجه نمی شد را علت اصلی این اتفاق خواند و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم سعی شد با افزایش تحرک در تجارت خارجی و هدف گذاری تجارت با کشورهای همسایه، قاره آفریقا و آمریکای جنوبی افزایش صادرات رقم بخورد.

به گفته وی افزایش دامنه تجارت، تبادل هیأت های تجاری و برگزاری نمایشگاه  های مختلف به رسیدن به این عدد کمک کرده است.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که چه مقدار از صادرات ما در آمارها ذکر نمی شود، گفت: تمام آمار صادرات و انواع آن در آمار گمرک موجود است اما فراموش نکنیم که صادرات خدمات ما در این آمار لحاظ نمی شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 12 میلیارد دلار صادرات احصاء شده خدمات داشتیم گفت: اطلاع داریم که این عدد بسیار بیشتر از 12 میلیارد دلار است که شامل خدماتی مانند گردشگری، گردشگری سلامت، ترانزیت، کالاهای خلاق، خدمات فنی و مهندسی و غیره می شود.

قنادزاده همچنین از پیشنهاد سازمان توسعه تجارت به مجلس برای تعیین کد صادراتی این محصولات خبر داد و گفت: با تعیین کد، آمار صادرات خدمات نیز در آمار کلی صادرات ذکر می شود.

 وی همچنین در خصوص توان صادرات کشور گفت: تولید داخل نشان می دهد که توان ما چند برابر صادراتی است که اکنون انجام می شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت بیان داشت: همچنین زیرساخت های ما نیز متوازن با توان صادراتی گسترش نیافته است. به طور مثال ما مشکل لجستیک داریم و هر چقدر هم تولید داشته باشیم اما ظرفیت لجستیک ما اجازه افزایش صادرات را نمی دهد.

قنادزاده افزود: عمده سبد صادراتی ما نیز مربوط به محصولاتی می شود که در زنجیره ارزش رتبه های پایینی دارند و به همین منظور ما برای تشویق به صادرات کالاهای صنعتی، فناوری، تکنولوژی و دانش بنیان برنامه ویژه تهیه کردیم و سعی داریم با سیاست گذاری ها و تعیین مشوق ها سبد را تغییر دهیم.

وی با انتقاد از بی توجهی به صادرات خدمات در سنوات گذشته گفت: در یک بسته حمایتی که در اختیار وزیر صمت قرار دادیم برنامه مدونی از حمایت و تشویق با سیاستگذاری برای بحث خدمات در نظر گرفته ایم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این سازمان برنامه دارد تا در سال جدید تعداد رایزن های بازرگانی را از 16 به 25 برساند گفت: برای تغییر سبد صادراتی از طریق برگزاری نمایشگاه ها در بازارهای نوظهور و کشورهای همسایه، آمریکای جنوبی و آفریقا برنامه ریزی شده است و مراکز تجاری نیز به همین منظور پای کار هستند.

وی درباره راه اندازی خطوط کشتیرانی و هوایی به آفریقا گفت: ظرف یکی دو ماه آینده خط کشتیرانی شمال آفریقا کار خود را آغاز می کند و همچنین تملک کشتی برای خط کشتیرانی غرب آفریقا نیز در حال انجام است و این خط نیز تا نیمه سال 1402 راه اندازی می شود. همچنین پیگیر راه اندازی خطوط هوایی نیز هستیم.

قنادزاده هدف گذاری صادرات کشور در سال 1402 را رسیدن به صادرات 60 میلیارد دلاری عنوان کرد و گفت: در صورت رفع موانع زیرساختی از عدد 60 نیز عبور خواهیم کرد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات