اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۳۱۵

دیدار وزیر گمرک اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رئیس گمرک ایران

در راستای گسترش دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه‌های منطقه‌ای، امروز دیدار ایلدار علی شِروف، وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و محمد رضوانی‌فر سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران در محل گمرک ایران برگزار شد.

دیدار وزیر گمرک اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رئیس گمرک ایران / حجم مبادلات  ایران با اورسیا 10 میلیارد دلار

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل 5 کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و ارمنستان است و ایران با اعضای این اتحادیه تفاهم‌نامه‌های سه ساله منعقد کرده است و بر اساس آنچه در این جلسه عنوان شد، قرار است این تفاهم‌نامه‌ها به توافق‌نامه تبدیل شده و از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

در این دیدار رضوانی‌فر سرپرست گمرک ایران گفت: گرچه تفاهم‌نامه با اوراسیا سه‌ساله است، اما تشریفات تبدیل این تفاهم‌نامه به توافق‌نامه بلندمدت به زودی طی می‌شود و از طریق تصویب در مجلس شورای اسلامی، این توافق‌نامه‌ها را پیگیری می‌کنیم.

به گفته سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران،  حجم مبادلات ایران با کشورهای اوراسیا سالانه 3.3 میلیارد دلار است که شامل 1.5 میلیارد دلار صادرات ایران به اوراسیا و 1.7 میلیارد دلار واردات از اوراسیا است.

وی این نکته را هم گفت: بعد از موافقت‌نامه و ایجاد تسهیل‌گری حجم مبادلات ما با این اتحادیه در سال قبل از رشد 32 درصد برخوردار شد و ما در گمرک هدف‌گذاری کرده‌ایم که حجم مبادلات ما از 3.3 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار افزایش پیدا کند که به نظر من کاملاً امکان‌پذیر است.

سرپرست گمرک همچنین گفت: در بخش ترانزیت کالا، 1.8 میلیون تن حجم مبادلات تجاری ما بود که از این میزان یک میلیون تن کالا از مبدأ اوراسیا و از طریق ایران ترانزیت شد و 700 هزار تن کالا از مبدأ ایران به مقصد اوراسیا ترانزیت شده است.

رضوانی‌فر همچنین گفت: در کارگروه تخصصی تلاش می‌کنیم حجم ترانزیت با اوراسیا افزایش یابد، همچنین ترکیب کالاهای ترانزیتی ما با اوراسیا از تنوع خوبی برخوردار است و طیف محصولاتی از صنعت، کشاورزی، ساختمان و پتروشیمی را شامل می‌شود.

وی تأکید کرد: طبق ظرفیت‌ها امکان مبادلات تجاری ما با اوراسیا به 10 میلیارد دلار در سال وجود دارد و ما موافقت‌نامه با 5 کشور اصلی عضو اوراسیا را از مدت‌ها قبل در گمرک داشتیم و سابقه همکاری ما با برخی از این کشورها سابقه 40 تا 50 ساله دارد.

سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بخش حقوقی و بین‌الملل گمرک تلاش می‌کند با همکاری مجلس شورای اسلامی این تفاهم‌نامه ها را به موافقت‌نامه تبدیل کند.

در این نشست همچنین ایلدار علی شِروف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موفقیت‌آمیز خواندن دیدار امروز با سرپرست گمرک ایران گفت: توافق‌نامه موقت سه ساله ما با ایران امیدواریم در آینده به موافقت‌نامه طولانی‌مدت‌ تبدیل شود و امتیازات بیشتری بین این اتحادیه و ایران در نظر گرفته شود.

وزیر مسئول گمرک اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار امیدواری کرد: مبادلات تجاری بین ایران و این اتحادیه دو برابر شود و موافقت‌نامه تجاری بین دو مجموعه در اسرع وقت تنظیم شود.

 

منبع:‌ فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات