اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۵۱۹

مذاکرات ایران و ارمنستان برای انتقال کالا از ایران به کشورهای عربی و هند

درحالی‌که ایران و ارمنستان درتلاشند تا مبادلات تجاری ۲ کشور را افزایش دهند، صادرات کالا‌های ارمنستان از طریق خاک ایران به کشور‌های عرب منطقه و هند نیز موضوع بحث و گفتگو ۲ کشور است.

به نقل از آرمن پرس، ایران و ارمنستان در تلاشند تا مبادلات تجاری 2 کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

مذاکرات ایران و ارمنستان برای انتقال کالا از ایران به کشورهای عربی و هند

حجم مبادلات تجاری 2 کشور در سال گذشته برابر با 714 میلیون دلار بود. آمارهای نیمه نخست امسال از افزایش 13 درصدی خبر می‌دهد که به نوبه خود نشان‌دهنده حفظ سرعت مثبت این روند است.

نمایشگاهی با هدف تقویت تجارت دوجانبه میان ارمنستان و ایران، در 25 آگوست (3 شهریور) برگزار شد و محصولات مختلفی توسط شرکت‌های ارمنی و ایرانی در بخش‌های کشاورزی، تولیدی و گردشگری در ایروان ارائه شد.

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور ایران شخصا در رأس هیاتی به ارمنستان سفر کرد و در این مراسم حضور یافت.

واردان کوستانیان، وابسته بازرگانی ارمنستان در ایران، به آرمن‌پرس گفت، هر 2 طرف به دنبال فرصت‌های جدید برای توسعه بیشتر تجارت (با یکدیگر) هستند.

کوستانیان افزود، ایران در نظر دارد تا 8 منطقه آزاد اقتصادی ایجاد کند و این رقم را به 15 منطقه براند.

وی توضیح داد: «ما اکنون در حال بررسی پتانسیل‌ها و فرصت‌های استفاده نشده برای بهره‌برداری از آنها در همکاری‌های دوجانبه هستیم. از طرف دیگر، همسایه ما تحت تحریم است از اینرو در حین اجرای سیاست‌های اقتصادی، این واقعیت را بی قید و شرط در نظر می‌گیریم. ایران از شرکت‌هایی که در اقتصادش سرمایه‌گذاری کنند، حمایت‌های دولتی می‌کند.»

وی بر نشست‌های مستقیم میان نمایندگان تجاری تاکید کرد.

ارمنستان و ایران اهمیت زیادی برای چشم‌انداز انتقال دریایی محموله‌ها از طریق مسیر لجستیکی خلیج‌فارس-دریای سیاه قائل هستند و طرف ارمنی بسیار از اجرای این ابرپروژه حمایت می‌کند و استفاده از قلمرو این کشور برای این پروژه برای ارمنستان بسیار اهمیت دارد.

این مقام ارمنستانی تصریح کرد، گزینه صادرات کالاهای ارمنستانی از طریق خاک ایران به کشورهای عرب منطقه و هند نیز موضوع بحث و گفتگوست و در این رابطه 2 طرف تصمیم گرفته‌اند تا با تلاش مشترک راه‌حل‌هایی بیابند و رویه‌های اعمال شده از سوی 2 طرف در این مسیر را ساده‌تر کنند.  

وی گفت، عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپا و مرز زمینی آن با ایران فرصت‌هایی را برای ایجاد شرکت‌ها و انجام پروژه‌های مشترک فراهم می‌کند.

اردیبهشت ماه نیز مرکز فرهنگی کاپان در استان سیونیک در جنوب ارمنستان میزبان نمایشگاهی است که منطقه آزاد اقتصادی ارس ایران (FEZ) را به نمایش گذاشت. در این رویداد مقامات و بازرگانان ایران و ارمنستان حضور داشتند.

در اردیبهشت 1391 نیز تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه آزاد اقتصادی ارس ایرانی و منطقه آزاد تجاری مغری ارمنستان امضا شد. در این تفاهم‌نامه به دسترسی آسان سرمایه‌گذاران ایرانی از منطقه آزاد ارس به منطقه آزاد مغری و بالعکس پرداخت می‌شود.

سال گذشته نیز ارمنستان با ایران توافق کرد با 2 برابر کردن حجم گاز وارداتی از ایران، مدت توافق تجاری گازی خود با ایران را تا سال 2030 تمدید کند.

این توافق در جریان سفر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تهران انجام شد.

این یادداشت تفاهم در اول نوامبر توسط مجید چگینی، معاون وزیر نفت در امور گازی و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و گنل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌‌ای و زیرساخت‌‌های انرژی ارمنستان امضا شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات