صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۳۹۹
گسترده‌ترین مأموریت تربیتی و آموزشی

فعالیت‌های اداره آموزش‌های عمومی و تخصصی

پایگاه بصیرت / سرهنگ پاسدار علی‌رضا زاهدی

یک/ برگزاری دوره‌های تربیت و تعالی: در بخش پاسداران، برای حدود 50 هزار پاسدار و خانواده آنها در شهرهای قم، مشهد، شمال (کوثر بابلسر، شهید مطهری انزلی) و شیراز که مخاطبان آن آحاد پاسداران، استادان و مربیان، فرماندهان و مسئولان، روحانیون و وابستگان سپاه هستند، دوره‌های تربیت و تعالی برگزار شد. برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ نظام سطح‌بندی دوره‌های خانوادگی بر اساس سطح‌بندی خانواده آسمانی سطح یک تا 9 برای پاسداران و همسران و سطح‌بندی فرزندان آسمانی سطح یک تا پنج اجرا شد. سطح‌بندی بر اساس سن و سنوات خدمت پاسداری، سن و جنسیت فرزندان انجام می‌شود. یعنی در هر دوره به‌طور همزمان یک کلاس برای پاسداران، یک کلاس برای همسران و پنج کلاس برای فرزندان برگزار می‌شود.
دو/ اجرای دوره‌های تربیت و تعالی خانوادگی و فردی در مراکز استان و رده‌ها: پاسداران از شنبه تا چهارشنبه به‌صورت فردی در دوره‌ها شرکت می‌کنند و در نهایت روزهای پنجشنبه خانوادگی حضور دارند. بیش از ۱۵ هزار خانوار در سال گذشته در این طرح در سطح کل سپاه شرکت داشتند.
سه/ دوره‌های تربیت تعالی پاسداران: سال گذشته دوره‌های فردی در قالب مشاغل و مخاطبان تخصصی سطح‌بندی و اجرا شد. ۱۲ سطح و جنس مخاطب در قالب مشاغل؛ اطلاعاتی و حفاظتی؛ مهندسی، عمران و سازندگی؛ گزینش و عضویابی سپاه؛ آماده و پشتیبانی؛ طرح و برنامه و مالی؛ بهداشت و درمان؛ فرماندهان حوزه‌های مقاومت بسیج؛ فرماندهان گردان‌های رزمی(امان حسین، امام علی، گردان‌های رزمی نیروی دریایی و هوافضا)؛ کارکنان خواهر؛ اعضای هیئت علمی، استادان و مربیان عقیدتی ـ سیاسی سازمانی و غیر سازمانی؛ کارکنان مجرد و در نهایت کارکنان اهل تسنن با رویکرد شبهه‌زدایی در چهار موضوع محوری نظام سیاسی اسلام، تلازم دین و سیاست، احکام تخصصی و اخلاق تخصصی برگزار شد. در حوزه احکام و اخلاق، محتوای تخصصی برای هر شغل در دسته‌بندی دوازده‌گانه تهیه شده ‌است و در سال گذشته نزدیک ۱۶۰ هزار نفر از پایوران در هفتاد مرکز تحت این خدمت قرار گرفتند. در دوره‌های تربیت و تعالی در سال گذشته راه‌اندازی دوره‌های اربعین حسینی، نجف اشرف کربلای معلی در قالب پیاده‌روی اربعین حسینی را داشتیم برای ده‌هزار نفر به صورت فردی و خانوادگی که چهار روز قبل از اعزام دوره معرفتی برای بیان مبانی معرفتی این برنامه مبتنی بر محتوای موجود برگزار شد. دوره‌های تربیت و تعالی خانوادگی و فردی راهیان نور را هم داشتیم که با محوریت سبک زندگی مؤمنانه و مجاهدانه برگزار شد و در آن یک بخش محتوای معرفتی دوره و یک بخش هم بازدید از مناطق برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی مؤمنانه و مجاهدانه برگزار شد.
چهار/ حوزه سربازان: در مراکز تداوم استانی نزدیک ۶۰ هزار نفر از نیروهای وظیفه تحت آموزش قرار گرفتند و در شهرهای قم و مشهد هم کارکنان وظیفه نخبه در سطح کارشناسی‌ارشد و دکتری به استعداد ۳۴۰۰ نفر شرکت کردند. محور دیگر اجرای آموزش‌های عقیدتی‌ـ سیاسی در دوره‌های مشترک فرماندهی است که اغلب، دوره‌های طولی مقطع‌دار و غیر مقطع‌دار و دوره‌های رزمی مقدماتی سربازان است. حدود ۷۰ هزار نفر کارکنان وظیفه ۲۵ تا ۳۵ درصد دروس عقیدتی‌ـ سیاسی را فرا گرفتند و همچنین در دوره‌های طولی مقطع‌دار حدود ۴۵ هزار نفر به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد دوره دروس عقیدتی‌ـ سیاسی داشتند.
پنج/ در بخش آموزش‌های عقیدتی‌ـ سیاسی یگانی و برنامه اعتقادی و معنوی یگانی جلسات: درس اخلاق برای آحاد در دو گونه عمومی با استادان برجسته حدود ۲۲۵۰۰ جلسه و جلسات اخلاق و سبک زندگی خانواده به صورت فصلی در ۳۲۰۰ جلسه برگزار شد. همچنین جلسات درس اخلاق و بصیرت دینی فرماندهان سپاه در جایگاه ۱۹ به بالا متمرکز در ستاد فرماندهی کل سپاه در دو بخش سخنرانی مباحث بصیرت دینی و بخش دیگر سخنرانی درس اخلاق برگزار شد.
شش/ کارگاه‌های معرفتی و مهارتی و تربیتی: مهارت‌آموزی امر به معروف و نهی از منکر هم در قالب ۱۸۰۰ جلسه در مجموع برگزار شد. همچنین ۱۱۰۰ جلسه نشست‌های آشنایی با سیره شهدا به ویژه در سالگرد شهید سلیمانی، ۱۲۰۰ جلسه نشست‌های معرفتی پاسخ به شبهات اعتقادی در حوزه فرق و مذاهب از دیگر برنامه‌ها در سطح سپاه بود.
هفت/ در حوزه برنامه‌های قرآنی: همچنین جلسات نور مبین به تعداد ۶۴ هزار جلسه برای پایوران و ۷۶ هزار جلسه برای سربازان برگزار شده است و حدود ۱۵ هزار نفر در دوره تثبیت مهارت روانخوانی حضور داشته‌اند.
هشت/ هدایت سیاسی: در بخش جلسات هدایت سیاسی معاونت سیاسی متولی امر بوده است.
نه/ تدبر در قرآن: برنامه‌های معرفتی گروه‌های صادقین هم در دو بخش جلسات تدبر در قرآن و گفتمان ولایت طی ۱۷۷ هزار جلسه برگزار شد.
ده/ تربیت و آموزش چهره به چهره در قالب طرح تربیت محمدی: میز مشاوره تربیت دینی و انقلابی انجام و در مجموع هزار مربی روحانی و تربیتی در محیط دانشجویی، مراکز تداوم، محل تجمع سربازان و مناطق مرزی و عملیاتی هشتاد هزار مورد اجرا کردند.
یازده/ سنجش آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی چهره به چهره در گزینش: افراد عضویابی شده تحت این سنجش قرار گرفتند که این امر بر اساس کتاب مصباح انجام شد. همچنین در بحث ترفیعات بر اساس کتاب مصباح ۲ تا 5 سنجش‌ها انجام گرفت که این امر با همکاری عزیزان معاونت نیروی انسانی در دو حوزه گزینش و ترفیعات انجام شد. در حوزه سنجش برای انتصابات هم با همکاری معاونت بازرسی سپاه فعالیت‌ها شکل گرفت. همچنین سنجش نیروهای بدو ورود به دوره‌های عمومی پاسداری انجام شد.
دوازده/ آموزش چهره به چهره نماز: در طرح محراب تا معراج را هم داشتیم که احکام و فلسفه نماز برای ۶۵ هزار نفر در قالب مهارت‌آموزی عقیدتی‌ـ سیاسی برای سربازان اجرا شد.
سیزده/ آموزش غیر حضوری: با توجه به شبهات پس از اغتشاشات سال قبل برای مقابله با این شبهات آموزش غیر حضوری و مسابقه کتابخوانی از کتاب «یک ون شبهه» برگزار شد که ۴۰ هزار نفر در آن شرکت داشتند. حوزه آموزش مهارت امر به معروف و نهی از منکر برای فرماندهان، مدیران و مربیان و آموزش اعتقادی، معنوی و یگانی برای مخاطبان خاص برای افراد در پست‌های با مداومت هم به صورت غیر حضوری برگزار شد.
چهارده/ جهاد تبیین بسیجیان: در بخش بسیج هم عزیزان سازمان بسیج متولی اجرای دوره‌ها برای فرماندهان و مدیران بسیج هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات