صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۴۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

صدرالحسینی: سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه از جهت منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: قطع به یقین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت چرا که این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که کشور‌های عرب منطقه به ویژه عربستان علاقه‌مندی خود را به گسترش روابط و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با سيدرضا صدرالحسيني

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت؛ سیدرضا صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه و سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه و آمادگی کامل دولت و ملت سوریه برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران گفت: آمریکا، غرب، رژیم صهیونیستی و برخی از دوستان منطقه‌ای آمریکا در طی سال‌های گذشته بر آن بودند تا خواسته‌های خود را در سوریه بر خواست مردم این کشور تحمیل کنند و آنچه خود می‌خواهند را در سوریه حاکم و جایگزین کنند، اما مردم سوریه از نزدیک شاهد فداکاری‌ها و جانبازی‌های مدافعان حرم بودند و به عدم دخالت ایران در امور داخلی سوریه واقف هستند لذا کشور دوست و برادر سوریه استقبال گرمی از رئیس‌جمهور ایران به عمل می‌آورد.

* وی در این‌باره توضیح داد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده خبرگزاری‌های رسمی سوریه مردم این کشور آماده برگزاری استقبال کم‌نظیری از آقای رئیسی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سفر به سوریه هستند، سفری که قطع به یقین دستاورد‌های مختلفی برای دو کشور ایران و سوریه به دنبال خواهد داشت.

* وی در خصوص جزییات سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه گفت: به نظر می‌رسد در طی سفر آقای رئیسی به سوریه شاهد دیدار‌ها و گفتگو‌هایی با مقامات رسمی سوریه باشیم، تا در خصوص مسائل مختلف دو جانبه یا چند جانبه بین‌المللی صحبت شود.

* سیدرضا صدرالحسینی تاکید کرد: ضمن اینکه رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به سوریه دیدار‌هایی با مردم سوریه به ویژه در منطقه زینبیه خواهند داشت. از سوی دیگر موج جمعیتی که برای استقبال در مسیر فرودگاه و در زینبینه و مراکز جمعیتی این کشور برای استقبال از رئیس‌جمهور حاضر خواهند شد قطعا منجر به ایجاد تابلوی بسیار زیبایی از نقش جمهوری اسلامی می‌شود، نقشی که مردم سوریه خوب آن را درک می‌کنند چرا که ایران اسلامی به آن‌ها در دفاع از خود در برابر تروریسم جهانی بسیار کمک کرد.

* سیدرضا صدرالحسینی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: در حقیقت بخشی از این سفر نمایش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی و علاقه مردم سوریه به مدافعان حرم، شهدای مدافع حرم و به فرمانده شهید مقابله با تروریسم یعنی حاج قاسم سلیمانی خواهد بود امیدواریم این سفر بتواند جمهوری اسلامی ایران را یک گام به جلو ببرد. سفر به سوریه از این جنبه حائز اهمیت است چرا که می‌تواند نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم در برقراری روابط با کشور‌های مسلمان از جمله سوریه را تحکیم بدهد، ضمن اینکه تقویت روابط با سوریه برای ایران از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: نباید فراموش کنیم سوریه به عنوان کشور خط مقدم مقابله با رژیم تروریست دولتی رژیم صهیونیستی از نقش والایی برخوردار است، ضمن اینکه ایران در حوزه‌های مختلفی با سوریه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراکاتی دارد که تقویت آن‌ها بسیار مهم است.

* وی در ادامه در خصوص سایر ابعاد سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه خاطر نشان کرد: قطع به یقین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت چرا که این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که کشور‌های عرب منطقه به ویژه عربستان علاقه‌مندی خود را به گسترش روابط و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند به گونه‌ای که هفته گذشته شاهد سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه برای دعوت از آقای بشار اسد در راستای بازگشت به اتحادیه عرب و گسترش روابط با کشور‌های عربی منطقه بودیم.

* صدرالحسینی گفت: با توجه به روابط محکم و طولانی جمهوری اسلامی ایران و سوریه تحکیم این روابط می‌تواند در حفظ صلح، ثابت و امنیت منطقه و جلوگیری از تجاوزات و تصرفات و دست‌اندازی‌هایی که رژیم صهیونیستی برای منطقه ایجاد می‌کند مثمر ثمر باشد.

* وی در خصوص دستاورد‌های اقتصادی این سفر توضیح داد: بی‌شک در خصوص مراودات اقتصادی بین روسای جمهور دو کشور و هیئت همراه گفتگو‌هایی صورت می‌گیرد که امیدواریم در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد گسترش صادرات خدمات فنی مهندسی و صنعتی و تجاری به سوریه باشیم. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم خط راه آهن تهران- عراق می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را از خلیج‌فارس به دریای مدیترانه متصل کند، موضوعی که برای سه کشور بسیار حائز اهمیت است.

* وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: تحکیم روابط جمهوری اسلامی با کشور‌های عربی منطقه به ویژه سوریه به دلیل اینکه دشمنان ما تمایلی به تحکیم و گسترش روابط ایران با کشور‌های منطقه ندارند از جهات مختلفی مهم است بنابراین یکی از وظایف مهم مقامات دو کشور حفظ روابط و جلوگیری از ورود خنّاسان برای تخریب روابط فی‌مابین است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات