صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۴۴

نشنال اینترست: سیاست آمریکا در قبال عربستان شکست خورده است

نشریه "نشنال اینترست" با اشاره به تجربه روابط آمریکا و عربستان در طول جنگ‌های خلیج فارس نوشت: واشنگتن در سیاست به اصطلاح "تامین امنیت به ازای نفت" در قبال عربستان، با توجه به تصمیمات اوپک و خودداری ریاض از تامین نفت ارزان شکست خورده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif تارنمای نشنال اینترست افزود: آمریکا از زمان آغاز جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۰ میلادی، در ماجراجویی‌های نظامی خود در منطقه به عربستان برای میزبانی از پایگاه‌های خود برای اهداف دیده‌بانی و جلوگیری از حملات ناگهانی، تامین سوخت و روابط دوستانه متکی بوده است و سعودی‌ها در قبال این میزبانی و رفاقت و تامین نفت با قیمتی مناسب، سلاح و حفاظت‌های لازم را از واشنگتن دریافت کرده‌اند؛ چیزی که به اصطلاح «نفت به ازای امنیت» توصیف می‌شود. رابطه آمریکا با عربستان در دو دهه و نیم گذشته تقریبا به طور یکنواخت ادامه داشته است.

اما با (ادعای) آمریکا درباره پایان دادن به مداخلات نظامی خود در منطقه، این کشور دیگر به پایگاه‌ها و متحد نظامی در منطقه برای تبادل اطلاعات نیازی ندارد و تنها بهانه حفظ بقای یک همکاری، ذخایر گسترده نفت عربستان و رهبری اوپک است. اما سیاست نفتی عربستان علیه منافع آمریکا بوده و سهم تولید نفت اوپک باعث افزایش جهانی بهای نفت شده که بر اقتصاد متزلزل آمریکا فشار آورده است. همچنین استفاده عربستان از سلاح‌های آمریکایی و اطلاعات این کشور در جنگ یمن اعتبار بین‌المللی آمریکا را خدشه‌دار کرده است.

به نوشته نشنال اینترست، سیاست‌های کنونی آمریکا نتوانسته این عدم توازن را رفع کند و اکنون زمان آن رسیده که آمریکا به عربستان اولتیماتوم دهد که اگر نتواند نفت مورد نیاز این کشور را تامین کند، حفاظت‌های امنیتی خود را از دست خواهد داد. این رسانه مدعی شد: ساختار خاورمیانه آن را به منطقه‌ای بی‌ثبات تبدیل کرده است. تنها اوپک به عنوان یک اتحادیه اقتصادی در این منطقه است که وظیفه‌اش فقط هماهنگی در تولید نفت است و در حالی که مرز‌ها در خاورمیانه عمدتا به طور مصنوعی ترسیم شده‌اند، رقابت‌های مذهبی و قومی در این منطقه بسیار واقعی است. این وضعیت خلاء قدرت ثابت و همیشگی را ایجاد می‌کند که هیچ کشوری نمی‌تواند آن را پر کند و در عین حال مذاکره در سطح شخصی و سیاسی را بسیار دشوار می‌کند. در این میان، جایگاه عربستان در خاورمیانه بسیار منحصربفرد است. دسترسی به مرز‌های این کشور و دیگر عوامل داخلی آن واقعیت‌های ژئوپلتیکی خاصی را ایجاد می‌کند که هم به نوعی امتیاز هست و هم عیب محسوب می‌شود.

این رسانه در ادامه به نقش نفت در اقتصاد عربستان و اتکای اقتصادی این کشور به نفت اشاره کرده و نوشت: اگر همین فردا نفت از ارزش بیفتد و یا فقط قیمت آن کاهش یابد، اقتصاد عربستان تقریبا دچار فروپاشی خواهد شد. برای جلوگیری از وقوع این سناریو، عربستان سعودی به شدت موقعیت خود را در اوپک حفظ کرده است و اغلب برای حفظ رونق اقتصادی خود به ضرر دیگر کشور‌های جهان در بازار نفت دستکاری می‌کند. در بخشی از گزارش نشنال اینترست به سیاست عربستان در ادامه دادن جنگ یمن با استفاده از سلاح‌های آمریکایی اشاره شده که باعث گردیده آمریکا به شریکی در این جنگ تبدیل شود و در عرصه بین‌المللی وجهه خود را از دست بدهد. بر اساس این گزارش، سیاست عربستان در طول مداخله نظامی خود آمریکا در خاورمیانه خوشایندتر بود و با عقب‌نشینی واشنگتن از این سیاست، به ضرر آمریکا خواهد بود. آمریکا به نفت ارزان عربستان نیاز دارد و در غیر این صورت به اقتصاد این کشور آسیب وارد خواهد شد و این در حالیست که ریاض با تصمیمات اوپک به طور مستقیم در افزایش قیمت نفت نقش دارد. آمریکا بعد از جنگ‌های فاجعه‌آمیز نیاز به بازسازی وجهه خود دارد و این امر ادامه همکاری با عربستان در جنگ یمن را دشوارتر می‌کند.

نشنال اینترست نوشت، سیاست کنونی آمریکا این کاستی‌ها را در روابط این کشور با عربستان برطرف نمی‌کند و خاطرنشان کرد که آمریکا باید از تامین سلاح برای عربستان به عنوان اهرم فشار علیه این کشور استفاده کند چرا که سعودی‌ها برای حفظ امنیت ملی خود به این تسلیحات نیاز دارند. عربستان دیگر نقش مهمی در حفظ منافع آمریکا ندارد، ولی قطع کامل روابط با این کشور روابط ۱۰ سال گذشته را که در خدمت عربستان بوده جبران نمی‌کند. این رسانه در پایان آورده است: حتی در حوزه اقتصادی، جایگزین‌های احتمالی برای نفت عربستان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را پیدا کرد؛ کشور‌هایی مانند ونزوئلا، نیجریه، امارات، برزیل یا حتی خود آمریکا. واشنگتن باید از اهرم فشار خود استفاده کند و از طرف عربستانی بخواهد به معامله نفت به ازای امنیت پایبند باشد و در غیر این صورت، برای دفاع از خود دنبال کشور دیگری به جز آمریکا باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات