صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۸۴

تیک‌تاک و حکمرانی غرب!

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
«تیک‌تاک» در سه سال اخیر در سایه مسدودشدن در خاک آمریکا به فعالیت خود ادامه داده است و این تهدیدها روز به روز جدی‌تر از همیشه به ‌نظر می‌رسند. اوایل امسال، مدیر عامل بایت‌دنس که شرکت مادر تیک‌تاک است، به کنگره ایالات‌ متحده رفت تا به پرسش‌های قانون‌گذاران این کشور پاسخ دهد؛ جلسه‌ای که شبیه بازجویی بود تا جلسه پاسخگویی!
«شو چو» مدیرعامل تیک‌تاک با اتهاماتی، مانند نفوذ دولت چین به این شرکت روبه‌رو شده ‌است و آمریکایی‌ها مدعی هستند این پلتفرم به سلامت روان کودکان و نوجوانان آسیب می‌زند. از آن ‌سو، اگرچه مالک تیک‌تاک با آمادگی کامل به کنگره رفته بود تا جواب سؤال‌های نمایندگان را بدهد، اما چیزی که مخاطبان از آن جلسه فهمیدند، آن بود که به مدیرعامل تیک‌تاک حتی اجازه داده نمی‌شد تا به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ دهد و به‌نظر نمی‌آمد که او واقعاً برای پاسخ‌گویی به این جلسه احضار شده باشد.
مدیرعامل بایت‌دنس در این جلسه پنج‌ ساعته بارها اعلام کرد، این شرکت اطلاعات کاربران را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و تحت کنترل این کشور آسیایی نیست. او در واقع توضیح داد، اطلاعات کاربران آمریکایی حالا در خاک ایالات‌ متحده در داخل سرویس‌دهنده‌های مرکزی یک شرکت آمریکایی و با کمک کارمندان آمریکایی ذخیره و نگهداری می‌شود.
اما تلاش شو چو، مدیرعامل تیک‌تاک بی‌فایده بود و مقامات آمریکایی در نهایت مجاب نشدند که تیک‌تاک امنیت آنها را به خطر نمی‌اندازد؛ اما همگان می‌دانند که تهدید سلامت روان کاربران بهانه‌ای نخ‌نما شده است! تقریباً همه شبکه‌های اجتماعی در آمریکا به تهدیدی برای سلامت روان کاربران تبدیل شده‌اند؛ اما محبوبیت تیک‌تاک در بین کاربران آمریکایی و ناکامی رقبای آمریکایی این شبکه اجتماعی در جذب کاربر، سبب شده است آمریکایی‌ها خوی وحشی‌گری خود را حتی در جاهایی که تا پیش از این خیلی منطقی خود را نشان می‌دادند، بروز دهند! جایی که یک بره را جلوی خود گذاشته و گروهی به آن حمله می‌کنند و حتی فرصت دفاع هم به او نمی‌دهند.
هر چند نشستن رئیس یک پلتفرم شبکه اجتماعی مقابل نمایندگان آمریکا در کنگره و سؤال و جواب او در گذشته سابقه دارد، اما نمونه‌های پیشین بیشتر شبیه نمایشی بوده است که به کاربران القا کند دولت آمریکا به دنبال امنیت آنهاست. دولتی که به تمام پیام‌های شخصی کاربران در فضای مجازی دسترسی دارد، دسترسی‌ای که حتی تعجب ایلان ماسک را هم به دنبال داشته و او در مصاحبه‌ای که به تازگی کرده است، می‌گوید از میزان دسترسی مقامات آمریکایی به داده‌های شخصی کاربران شگفت‌زده شده است!
دولتی که به ریزترین داده‌های کاربران دسترسی دارد و شبکه‌های اجتماعی متبوع خودش از تهدیدکنندگان سلامت کاربران است، نمی‌تواند ژست نگرانی تهدید سلامت کاربران از سوی تیک‌تاک را بگیرد. یکی از دردهای آمریکایی‌ها نگرانی از دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌هاست! نگرانی‌ای که حتی با انتقال کامل تجهیزات فنی تیک‌تاک به آمریکا رفع نشده است. آمریکایی‌ها می‌دانند که کوچک‌ترین دسترسی چینی‌ها به کلان‌داده‌ها (بیگ دیتا) کاربران سراسر دنیا و به ویژه آمریکا و تحلیل آنها چه اطلاعات با ارزشی نصیب چین خواهد کرد، کاری که خود آمریکایی‌ها سال‌هاست در حال انجام آن هستند و ارزش این اطلاعات را می‌دانند و به هر نحوی شده است، درصدد بستن این دسترسی احتمالی هستند.
درد دیگر آمریکایی‌ها تلاش آنها برای انحصار بازار فناوری دنیاست. امروزه، بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا دیگر شرکت‌های نفتی یا حمل‌ونقل نیستند و برترین شرکت‌ها که حجم مالی بالایی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، شرکت‌های فناوری هستند. آمریکایی‌ها از همان ابتدا برای ورود یک شرکت چینی به این بازار مانع‌تراشی می‌کنند و از بزرگ شدن بایت دنس و ورود چین به فناوری جلوگیری می‌کنند.
الزام چین به رعایت قوانین آمریکا و تهدید به ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک در آمریکا در حالی است که شرکت‌های فناوری آمریکایی در کشورهای دیگر توجهی به قوانین محلی ندارند، مگر در کشورهایی که تابع سیاست‌های آمریکا باشند. واتساپ، فیس‌بوک، اینستاگرام و... از جمله شرکت‌هایی هستند که در ایران، ترکیه، چین و... بدون توجه به سیاست‌ها و نگرانی‌های دولت‌های آن کشورها به کار خود ادامه می‌دهند و اواخر فروردین بود که وزیر فناوری ایران اعلام کرد، شرکت متا که شرکت مادر واتساپ و اینستاگرام است، به نامه‌های مقامات ایرانی برای فعالیت در ایران تحت چارچوب قوانین ایران، پاسخی نمی‌دهد! آمریکایی‌ها با چنین سیاست‌های دوگانه ادعای دموکراسی و حاکمیت مردم را هم دارند! اگر آنها واقعاً به دنبال دموکراسی هستند، بهتر است به نظر مردم خود که از دل اتحادیه‌های آمریکایی، مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا(ACLU)  بیرون می‌آید، گوش کنند. این اتحادیه به تازگی اعلام کرده است، ممنوعیت تیک‌تاک حق آزادی بیان در آمریکا را زیر سؤال می‌برد و مقامات آمریکایی نباید تیک‌تاک را در این کشور ممنوع کنند!
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات