صبح صادق >>  فرهنگ >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۹۳
نگاهی به فصل چهارم سریال «نون خ»

انتظارها برآورده نشد

سریال «نون خ» در تمام سال‌های اخیر جزء پربیننده‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سریال‌های تلویزیونی بوده و حتی بازپخش چندباره فصل‌های 1 تا 3 آن نیز با استقبال مواجه شده است[...]
پایگاه بصیرت / ندا کرمانشاهی
«نون خ» در سال‌های اخیر، به نامی آشنا برای مخاطبان تلویزیون تبدیل شده است؛ سریالی دوست‌داشتنی که اولین بار با همین نام در نوروز سال 1398 در قاب تلویزیون مهمان خانه‌های مردم شد و امسال نیز چهارمین فصل آن در نوروز 1402 بر روی آنتن شبکه اول سیما رفت و تا پایان ماه رمضان پخش شد.  سریال «نون خ» در تمام سال‌های اخیر جزء پربیننده‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سریال‌های تلویزیونی بوده و حتی بازپخش چندباره فصل‌های 1 تا 3 آن نیز با استقبال مواجه شده است؛ مجموعه‌ای که در قالب داستان‌های جذاب و طنزگونه، هم فرهنگ اصیل هم‌وطنان کرد را به تصویر کشیده و هم اوقات فراغت مخاطبان تلویزیون را پُر کرده است. امسال هم طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون برنامه‌های نوروزی سیما، در نوروز 1402 این سریال با 83/5 درصد بیننده و 78/6 درصد رضایت در میان مخاطبان سریال‌ها در صدر قرار گرفت؛ البته امسال رقابت سریال‌های تلویزیونی بین دو سریال بود؛ سریال «آتش و باد» از شبکه سه سیما و سریال «نون خ 4» از شبکه یک. هر چند فصل‌های قبلی نون خ نیز در رقابت با دیگر سریال‌هایی که همزمان با آن پخش می‌شدند، گوی رقابت را می‌ربود. با تمامی این اوصاف و با اذعان به اینکه «نون خ» یکی از بهترین سریال‌های دنباله‌دار سال‌های گذشته سیما بوده است، اما درباره فصل چهارم آن نکاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این فصل در مقایسه با فصل‌های قبل، افت زیادی داشته است.
 
کارگردانی خوب، فیلمنامه‌ دور از انتظار 
بدون شک، «سعید آقاخانی »که کارنامه خوبی چه در حوزه فیلمنامه و چه در حوزه کارگردانی دارد، این بار نیز خیلی خوب از عهده کارگردانی کار برآمده است، اما ضعف «نون خ 4» در کارگردانی کار نیست؛ بلکه آنچه «نون خ 4» را ضعیف‌تر از کارهای قبلی کرده، به فیلمنامه برمی‌گردد؛ فیلمنامه‌ای که پِیرنگ داستانی ضعیفی دارد. در واقع، می‌توان گفت این فصل از نون خ اصلاً پیرنگی ندارد، داستان به هم ریخته است و یکپارچگی در آن دیده نمی‌شود. از ابتدای پخش «نون خ 4»، سریال ضعیف آغاز شد؛ با سوژه حمله گرگ‌ها به روستا، این ضعف در قسمت‌های بعدی نیز ادامه داشت. اما مهم‌ترین ایراد فیلمنامه این بود که هنوز یک موضوع تمام نشده، موضوع دیگر وارد سریال شد و در نتیجه مخاطب، در عین لذت بردن مهارت‌فردی هنرپیشگان در حوزه طنز، اما از جهت داستان با سردرگمی مواجه شد. حمله گرگ‌ها به روستا، مرگ جاناتان، ورود خلیل، ورود برادر زن کیوان به همراه یک سرباز فراری، دعوای ده بالا و پایین، پیدا شدن دلار و... همگی خرده داستان‌هایی بودند که در دل همدیگر به تصویر کشیده شدند، بدون آنکه تکلیف هر کدام معلوم باشد!  در واقع، فیلمنامه «نون خ 4» از تعدد خرده پیرنگ‌های بی‌ارتباط و بی‌هدف رنج می‌برد. حتی این تعدد، در شخصیت‌ها نیز دیده می‌شد. داستان، ابتدا و میانه ضعیفی داشت و انتهای آن نیز ضعیف‌تر بود. به تصویر کشیدن فضای بومی، لباس‌های زیبا، لهجه شیرین، فرهنگ غنی و تصاویرِ طبیعت زیبای خطه غرب کشورمان آنچنان جذاب و دوست‌ داشتنی است که از نظر بصری، مخاطب «نون خ 4» را راضی نگه می‌داشت و جزء برتری‌های سریال به شمار می‌رفت؛ اما به هر حال، داستان کار ضعیف بود و اگر تمام این جذابیت‌های یاد شده نبودند، بدون شک مخاطبان سریال نیز ریزش شدیدی داشتند، زیرا مخاطبان در فصل جدید با نوآوری خاصی روبه‌رو نبودند. 
 
پیش‌شرط موفقیت «نون خ 5»
در این فصل، شخصیت‌ها بیشتر شده بود و سعید آقاخانی یا بهتر بگوییم نویسنده کار تلاش کرده بود با ورود شخصیت‌های زیاد به داستان، کاری متنوع‌تر از فصل‌های قبلی ارائه دهد، اما دقیقاً برعکس شد. به جز یک مورد، آن هم نقش «رامین فود» نه تنها دیگر شخصیت‌ها جذابیتی نداشتند، بلکه مخاطب نیز نمی‌توانست هیچ‌گونه ارتباطی با آنها برقرار کند. برای نمونه، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این سریال، ازدواج یک دختر تحصیل‌کرده با یک داماد مریض در کُما بود که حتی نمی‌توانست بدون دستگاه نفس بکشد! کارگردان و دیگر عوامل این سختی را به خود می‌دادند که شخصیت روی تخت خوابیده را وارد قاب کنند، در صورتی که مخاطب نمی‌دانست هدف از حضور این شخصیت در سریال چیست؟!
به گفته «مهدی فرجی» تهیه‌کننده سریال، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما سفارش سری بعدی «نون خ» را داده است. قطعاً این سریال ظرفیت‌های بسیاری برای ادامه‌دار شدن دارد، مهم‌تر از همه ظرفیت‌ها، شخصیت‌های دوست‌‌داشتنی سریال هستند که مردم با آنها انس گرفته‌اند؛ از جمله «نورالدین، سلمان، کیوان، عمو کاووس و خلیل»، اما اگر قرار باشد فیلمنامه دوباره با همین نقاط ضعف نوشته شود، موفقیتی نخواهد داشت. حتی اگر در میدان رقابت از یکی دو سریال رقیب نیز پرمخاطب‌تر باشد. پس چه بهتر که با در نظر گرفتن این ضعف‌ها، سراغ نوشتن فیلمنامه‌ای قوی برای «نون خ 5» برویم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات