صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۸۶
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه:

چرا غرب به سوءقصد علیه پوتین روی آورد؟

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان اینکه اوکراین و غرب به دلیل شکست در جبهه نظامی به مسیر غیراخلاقی یعنی ترور رئیس‌جمهور روسیه روی آوردند تا به ستون و رکن اصلی مسکو حمله کنند، گفت: امروز دست روسیه برای دفاع مشروع مقابل رئیس‌جمهور اوکراین باز و می‌تواند حتی به‌عنوان کسی که دستور اقدام تروریستی داده است، وی را از صحنه حذف کند که این موضوع طبق اسناد راهبردی روسیه کاملاً قانونی است.

بیش از یک سال از جنگ اوکراین می‌گذرد که چهارشنبه گذشته دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خبر داد، شامگاه سه‌شنبه محل اقامت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در کاخ کرملین هدف حمله پهپادی قرار گرفت. با وجود این، کرملین تأکید کرد نیروهای امنیتی روسیه موفق شدند با اقدامات جنگ الکترونیکی پهپادهای انتحاریِ کامیکازه را منهدم کنند. مقام های روسیه همچنین اعلام کردند، این حمله خسارت و جان باخته به دنبال نداشت و پوتین نیز به علت اینکه در زمان حمله در خارج از پایتخت بود، آسیبی ندیده است.
بلافاصله پس از این حادثه، دولت روسیه مسئولیت حمله را مستقیم متوجه رژیم کی‌یف دانست و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تأکید کرد، «اقدام تروریستی» برنامه‌ریزی‌شده و تلاشی برای ترور رئیس‌جمهور بود. سخنگوی کرملین تصریح کرد، مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد در زمان و مکان مناسب به سوءقصد پاسخ دهد. این تأکید حکایت از آن دارد از این پس باید منتظر تغییرات قابل توجه در میدان نبرد میان غرب و روسیه بود.
روسیه با به کارگیری کمتر از 15 درصد از توان رزمی خود و عملیات به وسیله نیروهای داوطلب توانسته است تمام تحرکات نظامی ناتو، آمریکا و گروه های تروریستی را خنثی کند
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در تحلیل عملیات سوءقصد به جان رئیس جمهور روسیه به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه اوکراین به تحریک آمریکا و برخلاف تمامی کنوانسیون های بین المللی در زمینه عملیات سازمان یافته برای ترور رئیس جمهور روسیه اقدام کرده است، ضرورت دارد تمامی متحدان روسیه حادثه سوءقصد را محکوم کنند. عملیات ترور سازمان یافته از سوی اوکراین انجام شده است و غرب در صورت واکنش نشان ندادن، با گستاخی این اقدام را علیه بقیه کشورها انجام خواهد داد. بنابراین ضروری است تمامی متحدان مسکو قاطعانه سوءقصد علیه پوتین را محکوم کنند.
وی افزود: با توجه به حمایت های نظامی، لجستیکی، مالی، اطلاعاتی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، غرب و گروه های مختلف تروریستی که در اوکراین حضور یافته اند هزاران نیروی نظامی در کنار تسلیحات به این کشور اعزام کردند، اما می بینیم روسیه با به کارگیری کمتر از 15 درصد از توان رزمی خود و عملیات به وسیله نیروهای داوطلب توانسته است تمام تحرکات نظامی ناتو، آمریکا و گروه های تروریستی را خنثی کند و ابتکار عمل را در تمام میدان های درگیری در اختیار بگیرد. این در حالی است که حتی گروه های تکفیری دودایف نیز که در فرماندهی جبهه النصره بودند، به وسیله آمریکا به میدان نبرد با روسیه منتقل شدند. به عبارتی تمامی گروه های تروریستی ناتو در مقابل روسیه هستند.
تحلیلگر مسائل روسیه یادآور شد: روسیه توان رزم و اشرافیت اطلاعاتی خود را ثابت کرده است، مقرهای استقرار سلاح های ناتو و آمریکا را زیر نظر دارد و آنها را منهدم می کند. به همین دلیل غرب و آمریکا که در بحران اوکراین مستأصل شده اند و طبق اعلام دبیرکل ناتو تا امروز 530 میلیارد دلاردر اوکراین هزینه کرده اند، به علت شکست در این جبهه به مسیر غیراخلاقی یعنی ترور رئیس جمهور روسیه روی آوردند تا به ستون و رکن اصلی روسیه حمله کنند. این اقدامی غیرقانونی، تروریستی و قطعاً مغایر با تمامی کنوانسیون های بین المللی است.
مدبر گفت: با توجه به مواضعی که از سوی مقام های دولت روسیه اعلام شده است بحران برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و غرب بیشتر خواهد شد. کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و زلنسکی با تعرض به مقر رئیس جمهور روسیه دست به خودکشی زدند. دولت روسیه تاکنون در عملیات ویژه نظامی خود رعایت خویشتنداری را کرده است و همان گونه که چامسکی اعلام کرد، روس ها به صورت بشردوستانه در اوکراین حضور دارند، برخلاف آمریکایی که در جنگ یمن، عراق و سوریه حضور داشتند و میلون ها نفر را کشتند.
وی افزود: روس ها تنها نقطه زنی می کنند و مراکز تمرکز ناتو و سلاح های آنها را هدف قرار می دهند. امروز دست روسیه برای دفاع مشروع مقابل زلنسکی باز و می تواند حتی به عنوان کسی که دستور اقدام تروریستی داده است، وی را از صحنه حذف کند. این موضوع طبق اسناد راهبردی روسیه کاملاً قانونی است و به دلیل اینکه زلنسکی مهره اصلی این سوءقصد است، هدفی مشروع برای روسیه به شمار می رود؛ همان گونه که دیمیتری مدودف بر این موضوع تأکید کرد.
تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: ولودین، رئیس دومای روسیه گفت، مسکو معتقد است اوکراین به اشغال رژیم کی یف درآمده است و این موضوع نشان می دهد فضای کنونی نبرد در اوکراین به سمتی متفاوت می رود و این، یعنی آمریکا ماجراجویی خطرناک جدیدی را در این کشور آغاز کرده است.
مدبر درباره نزدیکی حادثه سوءقصد به رژه روز پیروزی روسیه گفت: سه شنبه هفته جاری روز پیروزی ارتش جماهیر شوروی در برابر ارتش  آلمان نازی «روز پیروزی» به شمار می رود و اقدام علیه کرملین را می توان با هدف اخلال در رژه روز پیروزی روسیه دانست. با وجود این، کرملین به طور رسمی اعلام کرد، هیچ اخلالی در این مراسم ایجاد نخواهد شد. اما اینکه اوکراینی ها با هدف اخلال در رژه روز پیروزی روسیه عملیات را انجام داده باشند، ثابت می کند زلنسکی و عوامل وی همان نیروهای نئونازی فاشیست آلمان نازی هستند. مدودف نیز به این نکته پرداخت و عنوان کرد، زلنسکی همان مسیر هیتلر را در پیش گرفته است.
ولودین، رئیس دومای روسیه گفت، مسکو معتقد است اوکراین به اشغال رژیم کی یف درآمده است و این موضوع نشان می دهد فضای کنونی نبرد در اوکراین به سمتی متفاوت می رود
تحلیلگر مسائل روسیه تأکید کرد: روسیه در این تقابل می داند نیروهای نظامی اش در برابر نیروهای نئونازی هستند و حمله کور به کرملین یک هفته پیش از مراسم رژه روز پیروزی اثبات کننده مسیر فاشیست جریان افراطی کی یف است که با حمایت آمریکا در اوکراین انجام شد.
مدبر گفت: ماجراجویی آمریکا در اوکراین بحران این کشور را وارد مرحله خطرناکی کرد و بازنده این مسیر ناتو، اوکراین، آمریکا و جریان های حامی آنها هستند. پس از این حادثه سوءقصد روس ها راهبردهای متفاوتی را در میدان نبرد در پیش خواهند گرفت. 
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات