صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۱۸

گفتگوی رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب: آن‌چه در نمایشگاه امسال دیدم، خرسندکننده بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: امروز تأکید می‌کنم کسانی که در کار برنامه‌سازی برای تلویزیون، رادیو، مطبوعات، هنرهای نمایشی، سمعی و بصری و کار هنری به هر شکل هستند، کتاب زیاد بخوانند. الحمدلله در همه موضوعات کتاب و کتاب‌های تألیف داخل داریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه‌ی حضور و بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که "جایگاه کتاب در فرهنگ ما چیست و چه‌کمکی به ارتقای فرهنگ می‌کند؟"، فرمودند: خیلی خرسندم که این توفیق را پیدا کردم امسال در این نمایشگاه شرکت کنم، نمایشگاه کتاب که هر سال تشکیل می‌شود، یک همایش عظیم مردمی است که جنبه‌ی غالب آن فرهنگ است و بسیار خرسندکننده و شوق‌آور است.

گفتگوی رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب: آن‌چه در نمایشگاه امسال دیدم، خرسندکننده بود/ امیدواریم با تولید کاغذ داخلی، قیمت کتاب بشکند

ایشان افزودند: آن‌چه امسال در نمایشگاه دیدم، خرسندکننده بود؛ اولاً جمعیت زیاد هم دیده می‌شد و در آمارهایی که به من دادند، تعداد جمعیت بالا و خیلی خوب بوده است. مقدار کتابی که خریداری شده هم خیلی خوب بوده، خودم که چندین غرفه را از نزدیک دیدم، انسان احساس می‌کند کار نشر کتاب بر خلاف بعضی زمینه‌های نامساعد رو به پیشرفت است. زمینه‌ی نامناسب عمدتاً گرانی کاغذ و گاهی نامرغوب بودن آن است؛ امروز وزیر محترم ارشاد به من خبر دادند که در زمینه تولید کاغذ مرغوب کارهای خوبی را شروع کردند.

رهبر معظم انقلاب با انتقاد از عدم توجه مسئولان به تأکیدات پیشین ایشان در سال‌های گذشته در زمینه لزوم تولید کاغذ مرغوب، بیان کردند: سال‌های قبل همت نکردند این مسئله را دنبال کنند ولی الآن الحمدلله شروع کردند و امیدواریم این اقدام کمک کند تا قیمت بالای کتاب‌ها که واقعاً خرید کتاب با این قیمت‌ها سخت است، بشکند و با ارزان‌شدن کاغذ و آمدن کاغذ داخلی مرغوب این وضع بهتر شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کردند: این‌ها زمینه‌های نامساعد است لیکن با وجود این‌ها می‌بینیم عناوین کتاب هم بسیار افزایش داشته و مثلاً تعداد کتابی که سال 1401 چاپ شده از مجموع چندین سال قبل از انقلاب بیشتر است، این چیز مهمی است، با اینکه این‌همه مشکلات از لحاظ اقتصادی و امثال این‌ها وجود دارد اما عناوین کتاب افزایش یافته است.

ایشان در ادامه عنوان کردند: البته شمارگان چاپ کتاب خیلی بالا نیست و در بعضی موارد پایین است، لیکن تعداد چاپ بالاست؛ برخی کتاب‌ها 10 الی 30 بار چاپ شده و یک کتابی را به من گفتند که حدود 200 بار چاپ شده است، اگر مثلاً هر دفعه هزار شمارگان داشته باشد، مبلغ قابل‌توجهی است، این خرسندکننده است.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسئله کتاب از جمله مسائل مهم است، ابراز کردند: فرهنگ و فرهنگ‌سازی کشور همواره به کتاب احتیاج دارد و با اینکه امروز امکانات فضای مجازی و امثال آن به‌وجود آمده و گسترش یافته، اما کتاب هم‌چنان در جایگاه والا و مهم خود قرار دارد. همه فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای، فرهنگی مانند تئاتر، سینما و حتی نقاشی و کارهای سمعی و بصری احتیاج به کتاب دارد، کسی می‌تواند کار هنری و رسانه‌ای خوب را تولید کند که با کتاب سر و کار داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن توصیه مجدد و همیشگی‌شان به همگان برای کتابخوانی به‌خصوص جوانان، گفتند: امروز تأکید می‌کنم کسانی که در کار برنامه‌سازی برای تلویزیون، رادیو، مطبوعات، هنرهای نمایشی، سمعی و بصری و کار هنری به هر شکل هستند، کتاب زیاد بخوانند، الحمدلله در همه موضوعات کتاب و کتاب‌های تألیف داخل داریم.

ایشان با اشاره به اینکه مسئله‌ی دیگر ترجمه است، فرمودند: در گذشته‌ی دور که دوره‌ی جوانی ماست، کتاب‌ها غالباً ترجمه‌ی کتاب‌های فرنگی بود که اینجا چاپ می‌شد اما الآن انسان احساس می‌کند کتاب‌های نگارش‌یافته در داخل و تألیفی داخلی سهم بزرگی از کتاب‌های کشور را تشکیل می‌دهد، اینها باید ترجمه شوند، من با ترجمه آثار خارجی به‌هیچ‌وجه مخالفت ندارم و البته باید خوب و با جهت‌گیری درست باشد و گمراه‌کننده نباشد اما متقابل ترجمه کتاب‌های داخلی به زبان‌های خارجی هم تأکید می‌شود؛ به‌خصوص اینکه زبانی که قصد ترجمه آن هست، حتی‌المقدور زبان مادریِ مترجم باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه بیانات‌شان درباره کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان گفتند: بنده بر کتاب کودک و نوجوان هم تأکید دارم؛ خوشبختانه دیدم در چندین غرفه بر این مسئله کار شده و باز تأکید می‌کنم برای کودکان و نوجوانان هرچه می‌توانند کتاب تهیه کرده و ما را از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز کنند که بتوانیم کتاب‌های با فرهنگ و جهت‌گیری‌های خودمان را در اختیار نوجوانان‌مان بگذاریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئله نشر هم از مسائل مهم است، با برخی دوستان که صحبت می‌کردم درباره نشر خبرهای خوبی دادند ولی باز تأکید می‌کنم نشر بخش مهمی از کتابخوانی کشور را به‌عهده دارد و باید نشر روان، خوب و همه‌جایی باشد و آسان انجام بگیرد.

ایشان درباره نظرشان پیرامون این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرمودند: نمایشگاه خوبی بود و چندساعتی که صرف کردیم، قلباً خرسند شدم و انسان چیزهای مژده‌بخشی را مشاهده می‌کند. همت‌ها، نیروها، جوان‌ها و انگیزه‌های خوبی در نمایشگاه دیده می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که "با توجه به حضور سه‌ساعته‌ی شما که از ساعت 8.30 تا 11.30 صبح انجام گرفت، علاقه شما به کتاب و کتاب‌خوانی از کجا شکل گرفته و خود شما در کنار مطالعات تخصصی، چه کتاب‌هایی دوست دارید و به جوانان توصیه می‌کنید؟"، اظهار داشتند: من همه‌جور کتابی را می‌خوانم؛ این‌که از کجا شروع شده، این‌ها تاریخ است و خیلی اهمیتی ندارد. من کتاب زیاد می‌خوانم و کتاب فنی و تخصصی، علمی، رمان و به‌خصوص کتاب خاطرات می‌خوانم. کتاب خاطرات مربوط به دفاع مقدس و دفاع از حرم خیلی باارزش است و یک گونه جدید از کتاب‌سازی و تولید کتاب است که الحمدلله راه‌افتاده و نویسندگان خانم‌ هم در این زمینه خیلی فعال هستند و نوشته‌های زیادی دارند و از آن‌ها زیاد می‌خوانم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات