صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۶۹۳۹

به بهانه باگ؟

یکی از مهندسان ایرانی توئیتر به نام «فواد دبیری» در توئیتی اعلام کرد، وقتی خواب بوده است، برنامه واتساپ بدون اطلاع او از میکروفن موبایلش استفاده کرده است. وی همچنین تصویری از این مشکل را در توئیت خود به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد واتساپ چندین‌بار در ساعات بامدادی از میکروفن استفاده کرده است. البته این اولین بار نیست که از حفره‌های امنیتی واتساپ انتقاد می‌‌شود.
سال 2021، «پاول دورف» مالک تلگرام در کانال شخصی خود نوشت: «هکرها می‌توانند به تمام اطلاعات گوشی کاربران واتساپ دسترسی داشته باشند.» گفته می‌شود، هکرها تنها با یک ویدئوی مخرب یا تماس تلفنی از طریق واتساپ می‌توانند به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند؛ اما ماجرای دسترسی مداوم واتساپ به میکروفن گوشی کاربرانش موضوع جدیدی است. «ایلان ماسک» در پاسخ به توئیت کارمند خود که نقص واتساپ را برملا کرده بود، نوشت: «واتساپ قابل اعتماد نیست. فواد دبیری، مهندس ایرانی‌ توئیتر، فردی بود که باگ واتساپ را در معرض توجه قرار داد. دبیری می‌گوید واتساپ در پس‌زمینه به میکروفن دستگاهش دسترسی داشته است.»
اینطور که به نظر می‌آید واتساپ که لقب پرکاربردترین پیام‌رسان دنیا را یدک می‌کشد، شامل باگی است که دسترسی مداوم به میکروفن گوشی را برای این برنامه امکان‌پذیر می‌کند، حتی در شرایطی که کاربر میکروفن را بسته است.
در واکنش به این اتفاق، واتساپ در بیانیه‌ای اعلام کرد، این مشکل مربوط به اندروید است و ارتباطی به پیام‌رسان آنها ندارد: «باور داریم این مشکل باگی در اندروید است که به‌اشتباه این اطلاعات را در Privacy Dashboard نشان می‌دهد و از گوگل خواسته‌ایم تا این ایراد را بررسی کند و اقدامات اصلاحی را انجام دهد.» گوگل فعلاً اطلاعات زیادی درباره علت بروز این خطا منتشر نکرده است، اما تأیید کرده که مشغول بررسی این مشکل است. سخنگوی این شرکت می‌گوید: «از بروز این ایراد آگاهیم و با همکاری نزدیک با واتساپ به بررسی آن می‌پردازیم.»
این اتفاقات احتمال کاهش محبوبیت واتساپ که بر اساس برخی برآورد‌ها حدود دو میلیارد کاربر دارد، بالا برده است و این شرکت فعلاً هیچ راهکاری برای رفع مشکل دسترسی به میکروفن ارائه نداده است. توئیت دبیری که بیش ‌از ۶۴ میلیون بازدید دریافت کرده، قطعاً می‌تواند روی محبوبیت واتساپ اثر منفی بگذارد؛ آن هم در دورانی که تلگرام با تمام توان در تلاش است کاربران واتساپ را به سمت خودش بکشاند، هرچند ادعای امنیت و حریم شخصی در این پیام‌رسان هم یک نمایش خنده‌دار است!
حدود یک سال پیش بود که اعلام شد از طریق بررسی داده‌های سیگنالی و زمان ارسال پیام‌ها در واتساپ می‌توان موقعیت کاربران را کشف کرد. به گفته آنها، این روند چندان دقیق نیست و با محدودیت‌هایی همراه است؛ اما می‌توان تا ۸۰ درصد به داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آید، اعتماد کرد.
با توجه به مشکلاتی که پیام‌رسان‌های دنیا در این اواخر از خود بروز داده‌اند و مشکلات امنیتی و حریم شخصی در آنها نمایان شده است، به نظر می‌رسد کاربران فضای مجازی باید بیش از پیش نسبت به امنیت داده‌های خود در این برنامه‌ها حساس باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات