صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۵۹
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل :

چرا آمریکا به تکاپوی مذاکره با ایران افتاده است؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دولت آمریکا نمی‌خواهد بدون قیدوشرط به توافق برجام 2015 بازگردد یا وارد مرحله دنیای بدون برجام شود، گفت: واشنگتن به‌دلیل چنین فضای دوگانه‌ای به اشکال مختلف پیام‌هایی برای بازگشت به میز مذاکره با تأکید بر این ادعا که برجام باید با راه‌حل‌های دیپلماتیک حل شود، ارسال و تلاش می‌کند موضوع را به نفع خود حل کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی کانادا گفت: به نفع تمامی طرف‌های توافق هسته‌ای است روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است.
وی افزود: احتمال احیای برجام و شانس بازگشت ایران به برجام اندک، اما حفظ تعامل با تهران مهم است. احتمال بازگشت به میز مذاکره وجود دارد، اما اگر تعاملات ایران و آژانس نامناسب ارزیابی شود و همکاری خوب نباشد، احتمال بازیابی برجام صفر است.
اصلی ترین انتقاد به دولت آمریکا از سوی جمهوری خواهان مطرح می شود و معتقدند بایدن نسبت به موضوعات ایران و برجام بی توجه و خود را به خواب زده است
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اختلاف نظرهای میان دولت و کنگره آمریکا بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام به «راهبرد معاصر» گفت: در صحنه بین المللی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا موضوعات مرتبط با این کشور و آنچه به سیاست خارجی آمریکا مربوط می شود، مدیریت می کند. دولت آمریکا در وضع عجیبی قرار دارد؛ اینکه مایل به مرگ برجام نیست، اما تمایلی برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم‌ها بر مبنای شروط ایران ندارد.
وی افزود: دولت بایدن از سویی نمی خواهد بدون قید و شرط به برجام 2015 بازگردد و از سوی دیگر نمی خواهد وارد مرحله دنیای بدون برجام شود. بنابراين به اشکال مختلف پیغام هایی برای بازگشت به میز مذاکره با تأکید بر اینکه برجام باید با راه حل های دیپلماتیک حل شود، ارسال و تلاش می کند این موضوع را به نحو مطلوبی به نفع خود حل و فصل کند.
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: طیفی از سیاستمداران، لابی گرها، رسانه ها و اندیشکده های داخلی آمریکا منتقد عملکرد دولت بایدن هستند. اصلی ترین انتقاد به دولت آمریکا از سوی جمهوری خواهان مطرح می شود و معتقدند بایدن نسبت به موضوعات ایران و برجام بی توجه و خود را به خواب زده است. 
ابوالفتح گفت: آن‌ها معتقدند، ایران دائم در حال تهدید رژیم صهیونیستی است و ادعا می‌کنند به زودی بمب اتم تولید می‌کند و می‌گویند مقاومت به سرکردگی ایران، سربازان آمریکایی را هدف قرار می‌دهند.
کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: رقبای دولت بایدن معتقدند، آمریکا در برابر ایران که با روسیه روابط خوبی دارد، کار مفیدی انجام نمی دهد؛ به طوری که دیگر ایران از آمریکا واهمه ای ندارد، لذا در عرصه منطقه ای و بین الملل هر کار بخواهد انجام می دهد و بایدن نظاره گری بیش نیست.
ابوالفتح درباره خالی بودن دست منتقدان دولت بایدن و دولت آمریکا برای ارائه طرحی در راستای بهبود وضعیت رابطه با ایران و حل برجام گفت: وقتی نوبت به ارائه طرح و  برنامه ای درباره حل برجام و ارتباط با ایران می رسد، دو طرف طرحی برای ارائه ندارند؛ طرحی متفاوت از آنچه تاکنون مطرح شده است. 
رقبای دولت بایدن معتقدند، آمریکا در برابر ایران که با روسیه روابط خوبی دارد، کار مفیدی انجام نمی دهد
وی افزود: منتقدان شبیه به سیاستمداران دولت ترامپ فقط به استفاده از مشت آهنین علیه ایران پناه می برند، در حالی که می دانند تحریم سخت دیگری باقی نمانده است که روی ایران اجرا نکرده باشند‌. 
کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: موضوع مهم این است موافقان جنگ با ایران در آمریکا بسیار اندک هستند، لذا می توان گفت، آمریکا در برابر ایران در بن بست قرار گرفته است؛ ضمن اینکه بخشی از مطالب مطرح شده به‌وسیله منتقدان دولت فعلی آمریکا درباره ایران ناشی از هیجانات پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نشئت گرفته از دعوای داخلی برای تضعیف دولت بایدن است. 
وی افزود: رقبای دولت بایدن با دستاویز قرار دادن موضوع ایران تلاش می کنند کاخ سفید را کنج رینگ قرار دهند تا در موضع دفاعی قرار بگیرد، اما موضوعاتی مانند تفاهم ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تأکید برخی سناتورهای آمریکایی بر یافتن راهی برای دستیابی به توافق با ایران می تواند از دل نشانه هایی بیرون آمده باشد که در موضوعات مختلفی اعم از خارج شدن بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران یا تفاهم با آژانس باشد.
ابوالفتح معتقد است: به‌دنبال ناآرامی‌های سال گذشته در کشورمان به نظر می رسید آمریکایی ها گمان کردند ممکن است به لحاظ سیاسی اتفاقاتی در ایران رخ دهد، اما بعد از فروکش کردن فشار سنگین رسانه ای و اینکه متوجه شدند با این اتفاقات جمهوری اسلامی سرنگون نمی شود، به این نتیجه رسیدند چاره ای جز مذاکره ندارند.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات