صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۴۹

گروسی: آژانس به دنبال افزایش ظرفیت‌های نظارتی در ایران است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «فرانس 24» تصریح کرد که آژانس از هر گفت‌وگویی که به تنش‌زدایی در موضوع هسته‌ای ایران شود، استقبال می‌کند.

گروسی: آژانس به دنبال افزایش ظرفیت‌های نظارتی در ایران است

وی تصریح کرد که در گفت‌وگوهایی که با مقام‌های ایرانی داشته، درخواست کرده که تهران، ظرفیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را افزایش دهد.

مجری شبکه فرانس 24 در سؤالی به گزارش اخیر گروسی که در آن گفته بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ظرف سه ماه، افزایش بیش از یک چهارمی داشته است اشاره کرد و گفت که به نظر می‌رسد که مذاکرات ایران و آ‌ژانس نتیجه‌این نداشته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال گفت: «من با این قضاوت تند و سخت‌گیرانه شما که این گفت‌وگوها کارساز نبوده موافق نیستم. فکر می‌کنم در سطح و سرعتی که دوست داشتم پیش نرفت اما توافق کردیم که ایران با آژانس همکاری کند، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و به ما اجازه دهد که به ظرفیت‌های نظارتی خود بیافزاییم».

گروسی سپس ادامه داد: «ما توانسته‌ایم برخی از آن‌ها (توافقات) را انجام دهیم، البته نه همه آن‌ها را بلکه برخی از آن‌ها را توانسته‌ایم انجام دهیم. به نقطه‌ای رسیدیم که ایران همچنان به فعالیت‌های غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد و این قطعاً نگران‌کننده است و به همین دلیل است که به شرکای ایرانی خود گفته‌ایم که تنها راه جلب اعتماد جامعه بین‌المللی، همکاری با ما است».

مجری شبکه فرانس 24 در سؤالی به برخی از ادعاها درباره توافق ایران و آمریکا در زمینه موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال گفت: «من  از تماس‌های دوجانبه بین ایران و ایالات متحده و یا هرکشور دیگری که با هدف تنش‌زدایی و ایجاد محدودیت انجام می‌گیرد، آگاه هستم. چنین تماس‌‌هایی به خودی خود بد نیستند. من همیشه گفته‌ام که چنین تماس‌هایی باید قابل راستی‌آزمایی باشند. ما باید بتوانیم آن را تأیید کنیم و بسیار علاقمندم که اگر چنین توافقاتی وجود دارد، جزئیات بیشتری درباره آن دریافت کنم».

گروسی سپس ادامه داد: «نوع توافقی که ممکن است (بین ایران و آمریکا) وجود داشته باشد به تصمیمات سیاسی کشورها مربوط می‌شود. برجام در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. برجام یک پوسته خالی است. هیچ‌کس نمی‌تواند این توافق را مرده بداند اما هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیکی در خصوص آن انجام نمی‌شود».

مدیرکل آژانس در پایان تصریح کرد: «اگر هرنوع توافق جایگزین وجود دارد، امیدوارم از ما دعوت شود که تأیید کنیم که هر تعهدی که انجام می‌شود، واقعی است و فقط یک تکه کاغذ نیست».

طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که یک توافق شفاهی و محدود بین ایران و آمریکا رخ داده است اما حتی دولت «جو بایدن» نیز این ادعاها را رد کرده است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات