صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۹۲

سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

رئیس‌جمهور طی هفته گذشته به منظور پیگیری اجرای طرح‌های گوناگون و افتتاح چند پروژه، به جنوب استان سیستان و بلوچستان سفر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به محض ورود به فرودگاه کنارک تأکید کرد، این سفر یک سفر استانی به شمار نمی‌آید و تنها برای پیگیری روند اجرای پروژه‌ها‌ست و کماکان نوبت دومین سفر استانی هیئت دولت به سیستان و بلوچستان در جای خود محفوظ خواهد بود.
رئیس دولت‌ سیزدهم در شروع برنامه‌های خود در این سفر، پس از بازدید کوتاه از مجموعه‌های کشت و صنعت مکران در کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی، سوار بالگرد شد و به صورت هوایی ظرفیت‌های اقتصادی و پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران را بررسی کرد.
حضور‌ در مراسم بهره‌برداری از طرح‌ آبرسانی به ۱۵۵ روستای سیستان و بلوچستان، برنامه دیگر رئیس‌جمهور در این سفر بود. حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر بود که موجب ارتقای 1/6 درصدی شاخص آب در استان سیستان و‌ بلوچستان شد. این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب هفت مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرایی شدند. همچنین به دستور آیت‌الله رئیسی، سد کهیر کنارک به منزله بزرگ‌ترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان با ۳۴۳ میلیون مترمکعب حجم کل مخزن به ارتفاع ۵۵ متر آبگیری شد. این سد از لحاظ وسعت حجم مخزن ذخیره آبی، نزدیک به دو برابر حجم مخزن سد امیرکبیر یا همان سد کرج است.
رئیس‌جمهور سپس با حضور در بندر چابهار به موضوع حقابه هیرمند که مدت‌هاست به مطالبه اصلی مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده، اشاره کرد و‌ ضمن اخطار به مقامات کشور‌ افغانستان، د‌ر این باره گفت: «چنانچه کارشناسان ما کمبود آب را تأیید کنند، حرفی نداریم؛ وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید. به حاکمان افغانستان می‌گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند؛ اخطار می‌دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریع‌تر بدهند.»
افتتاح خط تبادل برق از چابهار به پاکستان با حضور نخست‌وزیر این کشور، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان بود. طول این خط تبادل برق ۱۰۰ کیلومتر مدار است که طی ۱۸ ماه تکمیل شده و طراحی آن به گونه‌ای بود که می‌توانیم در زمان کاهش نیاز مصرف برق در کشور، برق به پاکستان صادر کرده و در زمان کمبود، از این کشور برق وارد کنیم.
همچنین، نخستین بازارچه مرزی خرده‌فروشی ایران در بخش پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان با حضور رئیس‌جمهور و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان افتتاح شد. ایجاد بازارچه در‌ مرز ایران و پاکستان، یکی از مصوبات سفر قبلی آقای رئیسی به سیستان و بلوچستان در راستای افزایش تبادلات با پاکستان بود. این بازارچه می‌تواند تحول مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی شهر پیشین و شهرستان راسک با ۶ هزار خانوار داشته باشد و به نحو مطلوبی معیشت مرزنشینان را تأمین کند و رونق اقتصادی، افزایش رفت و آمد مردمی و تقویت روابط میان دو کشور ایران و‌ پاکستان را به وجود بیاورد. رئیس‌جمهور در همین زمینه در جریان نشست مشترکی که با نخست‌وزیر پاکستان داشت، اظهار کرد: «شش بازارچه مرزی دیگر در مرزهای ایران و پاکستان در حال آماده شدن است تا افزایش تبادل مرزی بین دو کشور و مرزنشینان را به همراه داشته ‏باشد و سطح اشتغال و تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد.»
در ادامه این سفر، ۱۱ طرح شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار و در بخش‌های مختلف ساخت، اصلاح و توسعه شبکه برق افتتاح شد که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها حدود ۱۴ هزار خانوار این مناطق از برق مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند. همچنین عملیات لوله‌گذاری طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح، فاز زود هنگام آن که شامل برداشت آب شور و نمک‌زدایی به حجم ۵۰ هزار متر مکعب در روز است، برای تأمین آب مورد نیاز ساحل‌نشینان استان تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد. حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه، از عملیات ساخت پتروشیمی مکران در جنوب سیستان و بلوچستان به ظرفیت هشت و نیم میلیون تن بازدید و از نزدیک روند پیشرفت این مجموعه را بررسی کرد.
برگزاری نشست با فعالان اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی سیستان و بلوچستان و دیدار با سران طوایف سیستانی و بلوچ و معتمدان استان، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان بود. اولویت قرار دادن احداث مراکز بهداشتی و درمانی، پیگیری احداث مراکز شبانه‌روزی تعلیم و تربیت از سوی آموزش و پرورش و همچنین بررسی مشکلات برخی اراضی شخصی ملی شده در این استان، از جمله تأکیدات رئیس‌جمهور ناظر به مطالب مدعوین حاضر در این نشست‌ها بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات