صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۹۵
در گفتگو با «بصیرت» مطرح شد

پاک‌آیین: دستاورد‌های اقتصادی و سیاست خارجی سفر رئیس‌جمهور به اندونزی چیست؟

اندونزی عضو جنبش عدم تعهد و عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان تجارت جهانی و همچنین گروه دی ۸ که متشکل از هشت کشور مسلمان است می‌باشد، کشوری دارای منابع غنی و جمعیت مناسبی که ارتباط با این کشور برای ایران دستاورد‌های قابل توجهی به دنبال خواهد داشت
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با محسن پاك‌آيين

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، محسن پاک‌آیین کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور ایران به اندونزی گفت: رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهور اندونزی سفر دو روزه‌ای به این کشور داشته است تا پیرامون مسائل مهمی در بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی تا سیاست خارجی و منطقه‌ای گفتگو شود.

* وی در این‌باره خاطر نشان کرد: در وهله اول سفر آقای رئیسی به اندونزی باید در چارچوب رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر نگاه به شرق مورد تحلیل و بررسی همه جانبه‌ای قرار بگیرد چرا که توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و جنوب شرق آسیا رویکرد دولت سیزدهم است.

* محسن پاک‌آیین درخصوص سیاست خارجی دولت سیزدهم توضیح داد: با توجه به عدم اعتماد جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های غربی به دلیل رفتار‌های خصومت‌آمیز آن‌ها طی دهه‌های گذشته نسبت به ایران، تقویت مراودات با شرق در دستور کار دولت آقای رئیسی قرار دارد به این خاطر است که دولت تلاش می‌کند تا اولویت را به توسعه ارتباطات با همسایگان کشور‌های آسیایی و همسو به ویژه در جغرافیای جهان اسلام قرار دهد.

* پاک‌آیین کارشناس مسائل منطقه‌ای و سیاست خارجی توضیح داد: اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان است که از دیرباز با جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی داشته است. کشوری با بیش از از ٢۵٠ میلیون نفر جمعیت، به طوری که روابط دو کشور از سال ١٩۵٠ شروع شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون رشد قابل توجهی داشته است.

* وی تصریح کرد: اندونزی عضو جنبش عدم تعهد و عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان تجارت جهانی و همچنین گروه دی ۸ که متشکل از هشت کشور مسلمان است می‌باشد، کشوری دارای منابع غنی و جمعیت مناسبی که ارتباط با این کشور برای ایران دستاورد‌های قابل توجهی به دنبال خواهد داشت لذا ایران و اندونزی در حوزه‌های اقتصادی، بین‌المللی و فرهنگی می‌توانند ارتباط دو سویه قابل اعتنایی با هم داشته باشند.

* وی درخصوص سایر اشتراکات بین دو کشور بخصوص در بحث حمایت از مقاومت گفت: اندونزی با ایران در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین هم عقیده است؛ ضمن اینکه مردم این کشور علاقمند به آزادی فلسطین و معترض جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند که معمولاً این موضوع همواره یکی از مباحث همکاری ایران و اندونزی در مجامع بین‌المللی بوده است.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: اندونزی یکی از کشور‌های اتحادیه «آ سه آن» در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود که ۱۰ کشور را در برگرفته به طوری که ایران شریکِ گفت‌و‌گویی این اتحادیه به شمار می‌رود؛ لذا تنظیم مناسبات اقتصادی ایران با این اتحادیه و اندونزی می‌تواند منجر به تقویت همکاری‌های چند جانبه ایران شود.

* محسن پاک‌آیین تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران عضو مهم اکو در منطقه به شمار می‌رود و سال‌هاست که همکاری‌های اکو آ س آن در دستور کار قرار دارد لذا در این سفر می‌توان عمق بیشتری به همکاری‌های مزبور داد. در بعد اقتصادی ایران و اندونزی در بخش انرژی می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی داشته باشند و از سوی دیگر این بار برای دست‌یابی به آسیای مرکزی و قفقاز به صورت حمل و نقل ترکیبی از مسیر دریا تا بندرعباس و کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز و حتی اروپا این مسیر برای صادرات و واردات اندونزی بسیار مهم است.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی توضیح داد: در مجموع می‌توان گفت مناسبات دو کشور بعد از سفر آقای رئیسی به این کشور می‌تواند ابعاد گسترده‌تری بیابد. با توجه به اینکه اندونزی یکی از بانیان جنبش عدم تعهد به شمار می‌رود در مقطعی که جمهوری اسلامی ایران یکی از پیشگامان مبارزه با یک‌جانبه‌گرایی در جهان و یکی از کشور‌های تقویت‌کننده چند جانبه‌گرایی است روابط ایران و اندونزی می‌تواند به تقویت مناسبات کشور‌هایی که مخالف دیکتاتوری جهانی توسط یک قطب هستند کمک کند لذا همکاری ایران و اندونزی در این مسیر می‌توانند منجر به تقویت چند جانبه‌گرایی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات