صبح صادق >>  بازار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۵۶
بررسی اهمیت مسیر ریلی رشت‌ـ آستارا در گفت‌وگوی صبح صادق با عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه

راه‌آهنی با منافع بی‌شمار

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد
عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: «در این موضوع تردیدی وجود ندارد که در دسترس بودن و نوسازی لجستیک و حمل‌ونقل در افزایش و توسعه صادرات و واردات نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین با ایجاد خط ریلی رشت‌ـ آستارا دو اتفاق مهم در داخل کشور رخ می‌دهد.»
«جلیل جلالی‌فر» عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با «صبح صادق» درباره راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری روسیه در راه‌اندازی راه آهن رشت‌ـ آستارا و اهمیت توسعه بخش لجستیک در توسعه اقتصاد ایران گفت: «در این موضوع تردیدی وجود ندارد که برای توسعه اقتصاد ایران باید از راه‌ها و مسیرهای اصولی که می‌تواند ما را سریع‌تر به مقصد برساند حرکت کنیم، در غیر این صورت بدون اینکه دستاورد خاصی داشته باشیم، زمان و هزینه زیادی را از دست می‌دهیم که طبیعتاً به معنای زیان و خسارت است.»
وی با اشاره به اینکه بخش لجستیک در توسعه اقتصاد بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «اهمیت این بخش به این دلیل است که اولین نتیجه صادرات به درآمدزایی، اشتغال و ارزآوری برای کشور منتهی می‌شود؛ یعنی بسیاری از چالش‌های اقتصادی امروز ما از مسیر افزایش صادرات قابل حل است، لذا باید بخش لجستیک و حمل‌ونقل را تقویت کنیم، به این دلیل باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه، علاقه‌مند و همسو فراهم کنیم که خوشبختانه دولت سیزدهم در این موضوع بسیار پیگیر است و تاکنون نیز توانسته است نتایج خوبی را در این حوزه رقم بزند.»
این کارشناس و فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: «برای اینکه دسترسی قابل توجهی به بازارهای جهانی، به ویژه بازارهای منطقه‌ای برای صادرات کالای ایرانی داشته باشیم و تولیدکننده ایرانی در مسیر رقابت قرار بگیرد و بتواند کالاهای با کیفیت‌تری تولید کند، لازم است در مسیر درست قرار بگیریم و بازارهای درستی انتخاب کنیم، که البته انتخاب درست بازار به پیش‌شرط‌‌هایی نیاز دارد که باید همه آنها فراهم شود.»
وی در این باره توضیح داد: «مهم‌ترین پیش‌شرط‌های انتخاب درست بازار را باید به تحقق عواملی، همچون در دست بودن یک موقعیت خوب سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی و شرایط اجتماعی نسبت داد؛ به این معنا که با بررسی این چهار عامل متوجه می‌شویم کدام بازارها برای نفوذ ما مناسب است و می‌توانیم در آن بازار به نفع صادرات کالای ایرانی ورود کنیم.»
جلالی‌فر در ادامه گفت: «پس از این مرحله باید ببینیم بازار نیازمند یا به اصطلاح تشنه چه محصولی است؟ رقبا چه کسانی هستند؟ کالای خود را در این بازار با چه قیمتی می‌فروشند؟ و... متأسفانه به برخی دلایل قیمت کالای ایرانی در مقایسه با کالاهای مشابه بالاست و این موضوع باعث می‌شود برخی از بازارها را از دست بدهیم. به این دلیل باید روی یکی از عمده دلایلی که منجر به افزایش قیمت کالاهای ایرانی می‌شود، یعنی همان هزینه‌های حمل‌ونقل ورود کنیم تا با کاهش هزینه حمل‌ونقل، قیمت تمام شده کالای ایرانی را کاهش دهیم و زمینه برای رقابت کالای ایرانی در منطقه و سایر کشورها فراهم شود.»
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: «هزینه‌های حمل‌ونقل به دلایل گوناگون در ایران بالاست؛ در حالی که اگر بخش قابل توجهی از صادرات کالای ایرانی از طریق راه آهن انجام شود، قطعاً به نفع کاهش قیمت محصولات ایرانی و به تبع آن افزایش صادرات خواهد بود. به بیان بهتر، باید گفت مدیریت قیمت‌ها در حمل‌ونقل ریلی بسیار سهل‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است.»
وی در این باره توضیح داد: «به این دلیل که قیمت و تعرفه در حمل کامیونی یک موضوع است و شرکت حمل‌ونقلی برای خود هزینه‌ای تعیین می‌کند، مشکلات در این حوزه بسیار بیشتر از حمل‌ونقل ریلی است؛ برای نمونه، ماشین می‌خوابد و خب طبیعی است حق خوابِ ماشین به راننده پرداخت شود و مسائلی از این دست که در نهایت روی قیمت تمام شده محصول تأثیر می‌گذارد. به تبع این وضعیت وقتی کالای تولید ایرانی وارد بازار هدف می‌شود، قیمت تمام شده‌ای به مراتب بیشتر از کالای رقیب خارجی دارد. بنابراین بخش صادرات ایران تضعیف می‌شود، پس باید روی بخش حمل‌ونقل ریلی و توافقنامه ایران و روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن رشت- آستارا کار کنیم؛ چرا که از جنبه‌های بی‌شماری به نفع ماست.»
این عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی معتقد است: «در این موضوع تردیدی وجود ندارد که در دسترس بودن و نوسازی لجستیک و حمل‌ونقل در افزایش و توسعه صادرات و واردات و تجارت بسیار مهم است. بنابراین با ایجاد خط ریلی رشت‌ـ آستارا دو اتفاق مهم در داخل کشور رخ می‌دهد. اتفاق اول توسعه ترانزیت است، چرا که در حال حاضر کالاهای روسی یا برخی از کشورهای دیگر برای رسیدن به مقاصد مورد نظر خود به صورت غیر مستقیم باید مسیرهای دریایی بسیار زیادی را طی کنند که هزینه‌های بسیاری برای این کشورها دارد؛ در حالی که مسیر ایران هم امن‌تر و هم کم هزینه‌تر است و این کشورها دوست دارند کالاهای‌شان از طریق ایران ترانزیت شود و به مقصد نهایی برسد.»
وی توضیح داد: «این موضوع سبب افزایش هجوم بار به بنادر ایران و درآمدزایی بیشتر برای کشور می‌شود. صحت این حرف را پس از راه‌اندازی بندر رشت و کاسپین و انزلی به عینه مشاهده خواهیم کرد که در اقتصاد ایران بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ هر چند باید اسکله‌ها را برای این منظور افزایش و تجهیز کنیم.»
جلالی‌فر گفت: «با وجود اینکه خوشبختانه ظرفیت‌های بندری و اسکله‌های بسیار خوبی در کشور داریم؛ اما تجهیزات و امکانات جدیدی باید اضافه و به‌روزرسانی شود؛ چرا که سازمان بنادر راهبرد خود را بر اساس دریامحوری گذاشته است. بنابراین به صورت 24 ساعته نیازمند وجود و در دسترس بودن تجهیزات و منابع به روز هستیم. به همین دلیل لازم است بنیادها و سازمان‌هایی، مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با امکاناتی که در اختیار دارند، در صحنه و جبهه تقویت لجستیک و حمل‌ونقلی حاضر شوند و در این بخش برای توسعه صادرات و تجارت کشور سرمایه‌گذاری کنند. »
این فعال اقتصادی معتقد است: «اینکه گفته می‌شود صندوق‌های بازنشستگی کشور ورشکست شده‌اند و برای تأمین حقوق بازنشستگان مجبور خواهیم بود مانند یونان فلان جزایر خود را بفروشیم، این سخنان به دلیل نشناختن ظرفیت‌های اقتصاد ایران است و از این نظر نادرست است که اگر اقتصاد ایران و روابط خارجی به درستی مدیریت شود، آنقدر میدان اقتصادی پیش پای ما باز است که اقتصاد ایران برخلاف اقتصادهایی، مانند یونان و موارد مشابه  می‌تواند سرشار از درآمد شود و هیچ بیکاری در کشور وجود نداشته باشد.»
جلالی‌فر در انتهای این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «برای نمونه، روسیه‌ای که سالانه 300 میلیارد دلار واردات دارد، اگر بخواهیم 10 درصد از این رقم را برای خودمان هدف‌گذاری کنیم، قطعاً با درآمد حاصل از این کار بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و این سازمان‌ها و مراکز حل می‌شود و آنقدر اشتغال توسعه می‌یابد که باید باور کنیم با راه‌اندازی راه‌آهن نیروی کار کم می‌آوریم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات