صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۷۲۵۴

هشدار خاص دوحه به اروپاییان

مقام‌های قطری در جریان مجمع اقتصادی قطر، نسبت به کمبود انرژی در آینده به ویژه برای اروپا و چشم‌انداز دستیابی به اهداف انتشار صفر خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ ابراز نگرانی کردند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بحران ناشی از جنگ اوکراین، سبب شده است تا مسئله تامین انرژی، تبدیل به یک دغدغه پایدار در میان کشور‌های اروپایی شود. افزایش تصاعدی هزینه‌های تامین انرژی در خاک اروپا، این روند را تشدید کرده است. مقام‌های قطری در جریان مجمع اقتصادی قطر، نسبت به کمبود انرژی در آینده به ویژه برای اروپا و چشم‌انداز دستیابی به اهداف انتشار صفر خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ ابراز نگرانی کردند. کارشناسان همچنین نسبت به «شوک‌های انرژی» آینده در بازار جهانی و افزایش قیمت نفت هشدار دادند.

* نخست‌وزیر قطر در یک سخنرانی به نقش کشورش در بازار جهانی انرژی اشاره کرد. مقامات قطری نگرانی خود را نسبت به تأمین انرژی در آینده، به ویژه برای اروپا، ابراز کرده‌اند، زیرا جنگ روسیه در اوکراین تأثیر قابل توجهی بر بازار‌های جهانی انرژی گذاشته است و اروپا را با کمبود گاز طبیعی مواجه کرده و قیمت سوخت‌های فسیلی را افزایش داده است. در حالی که اروپا همچنان با کمبود نفت و گاز دست و پنجه نرم می‌کند وب‌سایت انگلیسی زبان دوحه نیوز در ۲۳ مه گزارش داد، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، هشدار داده است که «اتفاقات بدتری هنوز برای اروپا در راه است».

* علاوه بر این موارد، بسیاری از تحلیلگران می‌گویند اروپا ممکن است در میان هشدار‌ها درباره کاهش تولید با بحران انرژی مواجه شود. این تحلیلگران می‌گویند تاکتیک نادیده گرفتن روسیه در بازار انرژی جهان که به عنوان یک سیاست احساسی از سوی بازیگران اروپایی (مخصوصا آلمان و فرانسه) پیگیری می‌شود، با فرسایشی شدن جنگ اوکراین دیگر تاریخ مصرف خود را از دست داده و اکنون اروپاییان نیاز به نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به معادلات انرژی در جهان دارند. برخی کشور‌های اروپایی مانند مجارستان، از سیاست‌های سلبی مطلق اروپا در تقابل با روسیه در حوزه انرژی تبعیت نکرده‌اند. لازم به ذکر است که قطر در چشم‌انداز ملی ۲۰۳۰ خود قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان ۲۰ درصد برق را از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات