صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۲۹۲

روسیه تحریم‌های غرب را به چالش کشاند

رویترز در گزارشی اعلام کرده پس از بسته شدن مسیر‌های سنتی صادرات طلای روسیه، امارات متحده عربی به یک مرکز تجارت کلیدی و بزرگ‌ترین مقصد طلای روسیه تبدیل شده است.
پایگاه بصیرت / گروه افتصاد

 یکی از روش های کشورهای غربی برای ضربه زدن به کشورها و یا تحت فشار قرار دادن کشورهای خاص استفاده از قوه قهریه و بخصوص بکارگیری تحریم علیه آن کشورهاست. البته ارزیابی ها نشان می دهد که در طول دو دهه اخیر ایالات متحده در این زمینه نیز هیچگونه توفیقاتی نداشته است. تحریم ایران که با هدف مهار ایران صورت گرفت با شکست روبرو شد، تحریم های کوبا و ... و در آخر سر نیز تحریم روسیه که شکستی دیگر برای آمریکا ثبت شد. 

از این میان بحران اوکراین بهانه ای شد تا آمریکا برای حذف روسیه از معادلات و تحولات بین المللی آن را تضعیف کند و در آخر سر نیز  قرار دادن ناتو در کنار آن بتواند روسیه را از این طریق مدیریت کند.  در واقع پس از بالا گرفتن بحران در اوکراین، غربی‌ها با هدف زیر فشار گذاشتن روسیه یک سلسله تحریم علیه این کشور اعمال کردند که تحریم صادرات طلا و اعمال سقف قیمت بر فروش نفت، از جمله این تحریم‌ها بود. اکنون خبر‌ها حاکی از این است که کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس از این تحریم‌ها به عنوان یک فرصت اقتصادی بهره برده و در دور زدن این تحریم‌ها به روسیه یاری می‌رسانند!

«سرگئی لبدف»، دبیر کل کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: «امیدواری کشورهای غربی مبنی بر اینکه تحریم‌ها به اقتصاد روسیه آسیب می‌زند و مسکو را مجبور به دادن امتیاز می‌کند، محقق نشد و غرب در دستیابی به اهدافش برای تحریم روسیه شکست خورد.»

تحریم‌ها علیه روسیه تاکنون آنگونه که انتظار می‌رفت، نتیجه بخش نبوده است. تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ تنها ۶ درصد کاهش یافت و اقتصاد این کشور ۲.۱ درصد کوچک شد؛ ارقامی که پیش بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بسیاری از بازیگران دیگر در ماه مارس بود.

 رویترز در گزارشی اعلام کرده پس از بسته شدن مسیر‌های سنتی صادرات طلای روسیه، امارات متحده عربی به یک مرکز تجارت کلیدی و بزرگ‌ترین مقصد طلای روسیه تبدیل شده است. امارات پس از آغاز جنگ اوکراین نزدیک به یک هزار محموله طلا به وزن ۷۵.۵ تن و به ارزش ۴.۳ میلیارد دلار از روسیه وارد کرده است. این درحالی است که این میزان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۳ تن بود.

 چین و ترکیه، بزرگترین مقصد‌های بعدی طلای روسیه پس از امارات هستند که هر کدام، حدود ۲۰ تن بین برهه زمانی ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تا سوم ماه مارس ۲۰۲۳ وارد کردند. سعودی نیز با استفاده از این فرصت گازوئیل و دیزل روسیه را برای مصرف داخلی وارد کرده و در عوض تولیدات پالایشگاه‌های خودش را به اروپا صادر می‌کند.

 به گزارش بلومبرگ، سعودی در آوریل گذشته روزانه ۱۷۴ هزار بشکه گازوئیل از روسیه وارد کرده است و این روند به صورت افزایشی ادامه دارد، به گونه‌ای که سعودی اکنون در صادرات گازوئیل و بنزین به اروپا از آمریکا نیز جلو افتاده و به بزرگترین صادرکننده انرژی به اروپا تبدیل شده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات