صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۳۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

هانی‌زاده: دستاورد‌های سفر پادشاه عمان به ایران در چند حوزه قابل بررسی است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: قطع به یقین بازار‌های عمان پذیرای کالا‌های ایرانی است و مقصد خوبی برای صادرات کالای با کیفیت ایرانی خواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با حسن هانی‌زاده

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت درخصوص دستاورد‌های سیاسی و اقتصادی سفر پادشاه عمان به ایران به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: سفر سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران دستاورد‌های بسیار مهمی به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به تازه‌ترین رویدادی که شاهد آن بودیم و به نوعی ماحصل تلاش‌های چند ماهه پادشاهی عمان برای ازاد سازی دیپلمات دربند ایرانی در بلژیک آقای اسدی بود اشاره کرد.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: آقای اسدی یک روز قبل از ورود پادشاه عمان به تهران بعد از پنج سال اسارت به تهران آزاد شد، موضوع که نتیجه پیگیری‌های پنج ساله پادشاهی عمان بود منجر به خوشحالی و سرور مردم ایران بابت آزادی بی‌گناهی شد که در بند بلژیک بود.

* حسن هانی‌زاده در خصوص مسائل مرتبط به سیاست خارجی و پیام کشور‌های غربی که پاشداه عمان حامل آن بود نیز گفت: پادشاه عمان حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه برای ایران در حوزه برجام بود.

* وی در این‌باره توضیح داد: با توجه به اینکه پادشاهی عمان در سال ۲۰۱۵ میلادی در شکل‌گیری برجام نقش داشت و تلاش‌های پادشاهی عمان به امضای این توافقنامه در سال ۲۰۱۵ منجر شد در حال حاضر بعد از توقف هشت ماهه در روند مذاکرات ایران و کشور‌های ۴+۱ در وین پادشاه عمان درصدد شکستن قفل بن‌بست مذاکرات وین برآمده، لذا به نظر می‌رسد سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه درصدد تغییر موضع نسبت به ایران هستند.

* حسن هانی‌زاده درخصوص تغییر رویکرد کشور‌های غربی نسبت به اعمال فشار بیشتر تحریمی به ایران معتقد است: کشور‌های غربی و آمریکا به درستی به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با اعمال فشار بیشتر و افزایش تحریم‌ها ایران را وادار به پذیرش خواسته‌های نامعقول و گذشتن از منافع ملی خود کنند، بنابراین، چون دریافته‌اند فشار‌ها و تحریم‌ها به اقتصاد و مردم ایران چندان نتیجه‌ای به دنبال نداشته، پادشاه عمان پیام کشور‌های اروپایی و آمریکا را به سمع و نظر مقامات ایرانی رساند.

* وی در خصوص انعقاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران و عمان گفت: بی‌شک ایران و عمان می‌توانند در حوزه تجارت و صادرات و واردات و در بخش انرژی همکاری‌های قابل توجهی با هم داشته باشند. انعقاد قرارداد‌ها و توافق‌نامه‌های مبتنی بر توسعه مبادلات تجاری بین ایران و پادشاهی عمان منجر به افزایش حجم تبادل تجاری بین دو کشور می‌شود.

* حسن هانی‌زاده با اشاره به افزایش میزان حجم تجارت خارجی بین دو کشور ایران و عمان گفت: به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن قرارداد‌های به امضاء رسیده در طول چهارسال آینده میزان درآمد‌های تجارت با عمان از ۲ میلیارد دلار در حال حاضر به ۲۰ میلیارد دلار افزایش بیابد، موضوعی که فرصت بسیار مناسبی برای ایران ایجاد می‌کند تا کالای خود را به پادشاهی عمان منتقل کند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست منطقه‌ای افزود: قطع به یقین بازار‌های عمان پذیرای کالا‌های ایرانی است و مقصد خوبی برای صادرات کالای با کیفیت ایرانی خواهد بود، بخصوص در حوزه مهندسی، فناوری پزشکی و کشاورزی و استفاده از نیروی کار متخصص ایرانی در عمان در سفر آقای هیثم بن‌طارق منجر به آورده‌های اقتصادی قابل توجهی برای کشور می‌شود، بنابراین با توجه به جمیع جهات سفر پادشاه عمان به ایران مثبت است و دستاورد‌های خوبی به دنبال خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات