صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۲۸

تاملی از سفر پادشاه عمان به ایران

با این همه، در بحبوحه سفر پادشاه عمان به ایران، توجه به ۳ نشانه قابل تامل که در نوع خود از اهمیت قالب ملاحظه سفر هیثم بن طارق به ایران حکایت دارند، کاملا ضروری و مهم به نظر می رسد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

همزمان با سفر "هیثم بن طارق" پادشاه عمان به کشورمان، ناظران و تحلیلگران و همچنین جریان‌های سیاسی و رسانه ای مختلف، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ماهیت این سفر، پیام ها، ابعاد و پیامدهای آن مطرح می سازند. در این راستا، تحلیلگران مختلف از چشم اندازهای گوناگون در قالب حوزه هایی نظیر سیاست خارجی، اقتصاد، و مسائل راهبردی منطقه ای، به این سفر می نگرند و درست به همین دلیل نیز این رویداد را اتفاقی مهم برای کشورمان ارزیابی می کنند. 
با این همه، در بحبوحه سفر پادشاه عمان به ایران، توجه به ۳ نشانه قابل تامل که در نوع خود از اهمیت قالب ملاحظه سفر هیثم بن طارق به ایران حکایت دارند، کاملا ضروری و مهم به نظر می رسد. 

اول، سلطان عمان تنها اندکی پس از سفر اخیر خود به مصر عازم ایران شده است. موضوعی که در بحبوحه تشدید تلاش های تهران-قاهره جهت از سرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک خود و تاکیدِ دو طرف بر عزمشان جهت بازگشایی سفارتخانه های خود در کشورهای یکدیگر، سبب شده تا بسیاری از ناظران و تلیلگران به این نکته اشاره داشته باشند که پادشاه عمان در سفر به تهران، حامل پیام هایی از سوی طرفِ مصری برای ایران است و به نوعی سعی دارد تا روند تنش زدایی از روابط دو کشور را تسهیل کند.

در این رابطه حتی برخی تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که دستورکار اصلی پادشاه عمان در سفر به تهران نیز معطوف به ثمر رساندن احیا روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و مصر است. دستورکاری که در ادامه روند گسترده ترِ تنش زدایی از روابط ایران با دولت های عربی قرار دارد ( روندی که با امضای توافق احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان با میانجی گری چین آغاز شد). 

دوم، پیش از سفر پادشاه عمان به ایران، شاهد میانجی گری فعال این کشور جهت تبادل زندانیان میان ایران و شماری از کشورهای غربی بودیم. مساله ای که به طور خاص موجب شد تا "اسدالله اسدی" دیپلمات کشورمان که در بلژیک در بازداشت به سر می برد، با یک شهروند بلژیکی زندانی در ایران، با میانجی گری دولت عمان مبادله شود. موضوعی که سبب شد سلطان عمان نیز پیش از سفر به تهران، به نوعی با یک دستاوردِ قابل توجه عازم کشورمان شود. 
از این رو، انتظار می رود که او روند مذاکرات مرتبط با مبادله زندانیان میان ایران و برخی کشورهای غربی و به طور خاص ایران و آمریکا و البته ایران و فرانسه را در تهران نیز پیگیری کند. اقدامی که با توجه تشدید فشارها به ویژه علیه دولت بایدن در آمریکا در زمینه زندانیان بازداشتی دوتابعیتی در ایران، از اهمیت قالب توجهی برخوردار می شود. 
سوم، در نهایت باید گفت که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که هیثم بن طارق در سفر به ایران، به دنبال باز کردن گره توافق برجام و تسهیل روند آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام نیز است. در این چهارچوب، او احتمالا با طرح های میانجی گرانه مهمی نیز به تهران آمده است. 
در این راستا، اینکه سلطان هیثم بن طارق خود شخصا عازم سفر به ایران شده و این طرح ها را از طریق وزیر خارجه خود و دیگر مجاری دیپلماتیکِ سطح پایین تر با طرف ایرانی در میان نگذاشته و در عین حال، با توجه به اینکه عمان سال هاست که به دیپلماسی و رایزنی های پشت پرده با تهران جهت تسهیل روند حل مسائل و مشکلات کشورمان با جهان غرب با محوریت مساله اتمی ایران شهره است، تا حد زیادی این دیدگاه را در ناظران و تحلیلگران تقویت کرده که به احتمال زیاد سلطان عمان با دست پُر به تهران آمده و باید انتظار یک گشایش تازه در قالب معادله برجام را داشته باشیم. موضوعی که در صورت به ثمر نشستن می تواند بمب خبری و دستاورد  اصلی سفر هیثم به طارق به ایران لقب گیرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات