صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۸۵
غلامحسین خورشیدی، کارشناس سیاست خارجی:

چرا سفر پادشاه عمان به تهران اهمیت دارد؟

غلامحسین خورشیدی، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه احتمال دارد میانجی‌گری میان ایران و آمریکا یکی از محورهای اصلی سفر پادشاه عمان به تهران باشد، گفت: اینکه سلطان عمان شخصاً به ایران سفر می‌کند نشان می‌دهد موضوعاتی که قرار است میان دو طرف مطرح شود بسیار مهم است، زیرا اگر قرار بود موضوعات درجه دو یا درجه یک ولی غیرسیاسی باشد، لزومی به سفر پادشاه عمان نبود.

خبرگزاری عمان از سفر قریب الوقوع هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به ایران خبر داد. وی قرار است روز یکشنبه و در چارچوب سفری رسمی به تهران بیاید. پیگیری مناسبات اقتصادی، سیاسی و نظامی از محورهای اصلی سفر پادشاه عمان به کشورمان است.
نکته قابل تأمل درباره دستورکارهای احتمالی سفر بن طارق به تهران، نقش میانجی گری است که این کشور در سال های اخیر به خود گرفته و در نتیجه، احتمال پیگیری موضوع اختلافات ایران و غرب و به طور خاص آمریکا و به تبع آن، موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم ها در این سفر محتمل است.
غلامحسین خورشیدی، کارشناس سیاست خارجی درباره ابعاد و اهمیت سفر پادشاه عمان به ایران به «راهبرد معاصر» گفت: عمان مدت هاست نقش محوری یافته که در اصطلاح روش میانجی گرانه و اعتدال در پیش می گیرد. وقتی به مواردی ازجمله شرایط فعلی ایران و تنش ها با آمریکا و غرب توجه کنیم، روابط دو کشور از ابعاد مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی حائز اهمیت است.
پادشاه عمان به تازگی سفری به مصر داشت و حتی میانجی گری میان ایران و مصر می تواند یکی از محورهای سفر باشد
وی افزود: با توجه به صحبت های مطرح شده از سوی مقام های ایرانی، احتمال دارد میانجی گری میان ایران و آمریکا یکی از محورهای اصلی سفر پادشاه عمان باشد. ترکیب هیئت همراه هیثم بن طارق در سفر به تهران سیاسی، نظامی و اقتصادی است و تا حدی نشان می دهد قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد.
کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: سال 1400 وزیر امور خارجه عمان به کشورمان سفر کرد و در ادامه، سال 1401 آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به آن کشور سفر کرد. در آن سفر 12 سند همکاری در حوزه های مختلف امضا شد که می تواند پیگیری آن یکی از محورهای این سفر تلقی شود. صحبت های اخیر سفیر ایران در عمان نیز نشان می دهد جنبه های اقتصادی و تجاری سفر اهمیت ویژه ای دارد.
خورشیدی گفت: اینکه سلطان عمان شخصاً به ایران سفر می کند نشان می دهد موضوعاتی که قرار است میان دو طرف مطرح شود بسیار مهم است، زیرا اگر قرار بود موضوعات درجه دو یا درجه یک ولی غیر سیاسی باشد، لزومی به سفر پادشاه عمان نبود. این نشان از اهمیت بالای سیاسی این سفر به ویژه با توجه به سوابق این کشور در میانجی گری و نقش محوری در روابط سیاسی ایران با کشورهای غربی و حتی غیر غربی می دهد. پادشاه عمان به تازگی سفری به مصر داشت و حتی میانجی گری میان ایران و مصر می تواند یکی از محورهای سفر باشد.
کارشناس سیاست خارجی افزود: در دولت سیزدهم به سمت آرام کردن منطقه حرکت کردیم و دست کم لحن اتحادیه عرب این موضوع را نشان می دهد. سفر پادشاه عمان در چنین فضایی می تواند نشان دهنده این باشد که می توان امیدوار به فضای آرام تر سیاسی در روابطمان با کشورهای منطقه و دیگر کشورها بود و اینکه احساس کرد پادشاه عمان نه فقط میانجی گری میان ایران وغرب را برعهده دارد، بلکه میانجی گری میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز عهده دار شده است.
خورشیدی تأکید کرد: طبعاً اینکه موضوعات مطرح شود و به چه نتیجه ای دست یابد به عوامل زیادی بستگی دارد و خیلی نمی توان پیش بینی دقیقی انجام داد. امیدواریم مقام های کشورمان در این روابط و بده بستان در سطح بین المللی بتوانند منافع جمهوری اسلامی را در بالاترین سطح ممکن حفظ کنند.
وی افزود: حفظ منافع ملی به درایت سیاسی و افراد مذاکره کننده و فضای منطقی مذاکرات بستگی دارد. اگر در زمینه روابط خارجی اصالت را به منافع ملی خود دهیم و مانند بسیاری از کشورهای خارجی دعواها و اختلافات سیاسی داخلی را به حاشیه برانیم، می توان امیدوار بود به نتیجه مطلوب دست یابیم. عمان کشوری است که نسبت به خیلی از کشورهای همسایه قابلیت بالاتری برای بهبود روابط ایران با کشورهای عرب زبان و کشورهای دیگر دارد.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات