صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۸۷
نیروهای ناتو وارد درگیری‌های مرزی صربستان و کوزوو شدند

سرایت آتش جنگ به مرکز اروپا؟

حدود ربع قرن پس از پایان یافتن جنگ قومیتی در بالکان به واسطه بمباران شهرها و مواضع یوگسلاوی سابق توسط نیروهای ناتو، حالا بار دیگر شعله‌های جنگ در بالکان زبانه می‌کشد، البته این بار با دخالت ناتو. 

پس از آنکه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر صربستان وضعیت درگیری  در شمال جمهوری کوچک کوزوو میان صرب‌ها و نیروهای دولتی کوزوو و ناتو را بسیار سخت و متشنج توصیف کردند، حال وزیر دفاع صربستان از اعزام نیروهای ارتش به مرزهای جنوبی این کشور با کوزوو خبر داده است. 
«میلوش ووچویچ» درست پس از آنکه جای «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای صربستان را بر کرسی رهبری حزب حاکم «پیشرفت» گرفت، دیروز اقدام به یک سخنرانی تلویزیونی کرد. او ابتدا با اشاره به اینکه انتظار دارد مشکل در منطقه از طریق سیاسی حل شود، اعلام کرد «میلان مویسلوویچ» رئیس ستاد کل ارتش با مقامات نیروی صلح ناتو در کوزوو که مسؤولیت حفاظت از امنیت صرب‌ها در کوزوو را بر عهده دارند، در حال تماس است. با این حال وی از اعزام واحدهای ویژه ارتش به مرزهای جنوبی خبر داد. 
در همین حال دیروز تحول نگران‌کننده دیگری رخ داد که می‌تواند به ‌رغم مذاکرات بلگراد و بروکسل به شعله‌ور شدن دوباره جنگ در بالکان بینجامد و باعث اتصال ۲ کانون جنگی در اروپای شرقی و قلب اروپا شود.
نیروهای موسوم به صلح‌بانان ناتو که ماموریت اصلی‌شان حفاظت از صرب‌های مناطق شمالی کوزوو است، دیروز در اقدامی مشکوک با معترضان صرب در شهر زویجان درگیر شده و به سمت آنان تیراندازی کردند که تلفاتی در پی داشته است. 
اکثریت صرب در شمال کوزوو نسبت به تصرف  ساختمان‌های دولتی در شهرهای‌شان توسط نیروهای وابسته به ارتش کوزوو - که اصل فدرالیته در جمهوری چندقومیتی کوزوو را نقض می‌کند - اعتراض دارند. حال شلیک نیروهای ناتو به صرب‌ها، اساس ماموریت صلح‌بانی بروکسل در بالکان را زیر سوال می‌برد. هنوز مشخص نیست واکنش بلگراد به این رخداد چیست اما با توجه تنش سیاسی اخیر میان صربستان و اتحادیه اروپایی و همچنین افزایش دخالت ناتو علیه روسیه- که متحد اصلی صربستان محسوب می‌شود- در جنگ اوکراین بعید نیست که شاهد شعله‌ور شدن جنگ در قلب اروپا باشیم.
منبع: روزنامه وطن امروز 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات