صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۵۸

زن در مکتب امام خمینی(ره)

جریان‌ انقلاب‌ستیز و مدعی آزادی با شعار «زن، زندگی، آزادی»، با تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی(قدس‌الله نفسه‌الزکیه)، تلاش می‌کند با تصویرسازی غلط و نادرست از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، در ذهن نسل جوان تصویری «زن‌ستیز» از آن عزیز سفرکرده ترسیم کند[...]
پایگاه بصیرت / یدالله جوانی
در جنگ شناختی جاری علیه انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و نظام دینی با محوریت ولایت فقیه، روایت‌های غلط و نادرست نسبت به موضوعات مختلف و از جمله موضوع زن و جایگاه آن در اسلام و جمهوری اسلامی، یکی از روایت‌های پر تکرار است. در حالی که انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه‌های دینی تحولی معنایی در مفهوم زن ایجاد کرد و بر این اساس جایگاه زن را در جامعه ایران ارتقا بخشید، جریان‌ انقلاب‌ستیز و مدعی آزادی با شعار «زن، زندگی، آزادی»، با تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی(قدس‌الله نفسه‌الزکیه)، تلاش می‌کند با تصویرسازی غلط و نادرست از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، در ذهن نسل جوان تصویری «زن‌ستیز» از آن عزیز سفرکرده ترسیم کند. ایام سالگرد رحلت حضرت امام(ره)، فرصت مغتنمی برای بازخوانی مکتب و آرا و اندیشه‌های آن بزرگوار است. در این یادداشت، با توجه به تلاش دشمنان و جریان‌های وابسته به دشمن برای تخریب و تحریف شخصیت امام(ره) جایگاه زن در مکتب امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه) بررسی می‌شود. برای فهم درست از جایگاه زن در نگاه و اندیشه امام، توجه به دو نکته کفایت می‌کند:
1ـ حضرت امام در بیانات خود، زن، جامعه زنان، حقوق زنان و جایگاه زن در جامعه و نظام خلقت را چگونه توصیف کرده‌اند؟
2ـ در عصر جمهوری اسلامی و طی 45 سال گذشته، نظام دینی با محوریت ولایت فقیه که بر اساس آموزه‌های اسلامی با برداشت امام راحل و عظیم‌الشأن از اسلام ناب محمدی، جامعه را راهبری کرده، چه تغییراتی در حوزه زنان نسبت به دوران قبل از انقلاب رخ داده و آیا این تغییرات، بنیادی و مثبت بوده یا منفی؟
در مورد نکته اول، به گزاره‌های زیر از بیانات حضرت امام خمینی(ره) توجه شود:
1ـ «مربی انسان‌ها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش، انسان درست می‌کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می‌کند. مبدأ همه سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود. زن مبدأ همه سعادت‌ها باید باشد... .»(صحیفه امام، ج7، ص339)
2ـ «در این مدت چند صد سال، بلکه از اول بعد از پیغمبر تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند و این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم‌ها، همان‌طور که آقایان مشغول هستند، همان‌طوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.»(همان، ج20، ص9)
3ـ «در هر صورت همان‌طور که حقوق مردها در اسلام مطرح است، حقوق زن‌ها [هم مطرح است]. اسلام به زن‌ها بیشتر عنایت کرده است تا به مردها. زن‌ها حق رأی دارند... حق انتخاب شدن دارند... تمام معاملات‌شان به اختیار خودشان است. در اختیار شغل آزاد هستند.»(همان، ج6، ص436)
4ـ «باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را که خداوند دستور فرموده است، چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی با دست‌های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند، اینها، این ارزش‌ها زنده شود.»(همان، ج19، ص185)
5ـ «زن‌ها هم باید در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند، البته با حفظ آن چیزی که اسلام فرموده است.»(همان، ج 1، ص403)
6ـ «زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته، چنانکه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته‌اند.»(همان، ج12، ص275)
اگر این یادداشت اجازه می‌داد، صدها نمونه دیگر از بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی را می‌توان به موارد آورده شده اضافه کرد تا بهتر و بیشتر نشان دهد، امام(ره) چه نگاهی به زن دارند.
امام خمینی(قدس‌الله نفس‌الزکیه) زن را صاحب مجموعه‌ای از توانایی‌ها و استعدادهایی می‌دانند که در صورت مورد توجه قرار گرفتن در حوزه فرهنگ، ‌علم و دانش،‌ سیاست و اجتماع،‌ می‌تواند تحولات اساسی در راستای پیشبرد جامعه به سمت قله‌های عزت و افتخار پدید آورد.
و اما در مورد نکته دوم، گزاره‌های زیر برای نمونه، ‌می‌تواند روند رشد و ارتقای جایگاه زنان نسبت به دوران قبل از انقلاب را ترسیم کند:
1ـ در دوران جمهوری اسلامی، بیش از 200 قانون در مجلس شورای اسلامی برای حفاظت از حقوق زنان و ارتقای جایگاه آنان تصویب شده است. 
2ـ پیش از انقلاب سهم زنان از کرسی استادی و هیئت علمی دانشگاه 4/1 درصد بود و این رقم تا سال 1400 به حدود 34 درصد افزایش یافت. 
3ـ تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب 3500 نفر بود که تا سال 1400 به بیش از 60 هزار نفر رسید.
4ـ ‌تا پیش از انقلاب تعداد نویسندگان زن در حوزه علم و نشر کتاب کمتر از 10 نفر بودند که تا سال 1400 به بیش از 9500 مؤلف و 840 ناشر افزایش یافت. 
5ـ در حوزه ورزش ملی و بین‌المللی،‌ کل مدال‌آوری زنان در پیش از انقلاب پنج مورد و عمدتاً آسیایی بود، این رقم در دوره بعد از انقلاب به بیش از 180 مدال و عمدتاً جهانی افزایش یافت. 
مواردی که به اختصار اشاره شد، نشان می‌دهد زنان در دوران جمهوری اسلامی مبتنی بر جایگاه زنان در مکتب امام خمینی(ره)،‌ چگونه رشد و ارتقا یافته و پا به پای مردان در بسیاری از حوزه‌ها پیش رفته و در برخی از حوزه‌ها، از جمله ورود به دانشگاه‌ها، حتی پیشی گرفته‌اند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات