صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۹۰

نقطه عطف

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

در حالی که اوکراینی‌ها طی چند هفته گذشته تلاش کردند کمپین رسانه‌ای خود در جنگ را به ‌سمت انتشار اخبار مربوط به حملات تلافی‌جویانه کی‌یف علیه روسیه هدایت کنند، تصرف شهر باخموت به دست نیروهای روسی، این تبلیغات را بلافاصله بی‌اثر کرد و نشان داد در عرصه نبرد، همچنان روسیه توان خود را به رخ جهان می‌کشد.
اگرچه کی‌یف تلاش کرد طی چند هفته گذشته با انجام اقداماتی، نظیر حمله به کاخ کرملین یا انتشار اخبار مبهم از احتمال شروع حملات تلافی‌جویانه و تهاجمی‌اش علیه اهداف و منافع روسیه، افکار عمومی در جهان را به این سمت هدایت کند که در نهایت اوکراین پیروز میدان نبرد خواهد بود؛ اما در عرصه نبرد واقعی این روسیه بود که شهر باخموت را با کمک نیروهای واگنر به تصرف درآورده و نام قبلی این شهر در دوران شوروی، یعنی «آرتمیفسک» را دوباره بر روی آن بگذارد.
مقامات دولت زلنسکی هنوز هم از اعتراف به اینکه باخموت به کنترل ارتش روسیه درآمده، خودداری می‌کنند و برخی اظهارنظرها در این باره را غیر دقیق می‌دانند.
باخموت یک مرکز حمل‌ونقل و لجستیک منطقه‌ای است که در بخش تحت سیطره اوکراین در منطقه دونتسک دونباس قرار دارد. روسیه منطقه دونتسک را به‌همراه لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند، بعد از همه‌پرسی به خاک خود الحاق کرد.
باخموت ماه‌ها محل درگیری بود و به یکی از طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ جاری ۱۵ ماهه بین دو طرف تبدیل شده بود. رئیس‌جمهور اوکراین هنگام اعلام سقوط آن، گفت: «چیز زیادی باقی نمانده و (شهر) ویران شده‌است. این یک تراژدی است.» وی همچنین در اظهاراتی هنگام حضور در ژاپن گفت، ویرانی‌هایی که در جنگ جهانی دوم برای شهر هیروشیما اتفاق افتاد، وی را یاد شهر باخموت اوکراین می‌اندازد.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین واکنش نشان داد و گفت: «هم باخموت و هم هیروشیمای ژاپن را که هدف بمباران هسته‌ای آمریکا قرار گرفت، واشنگتن ویران کرد.»
نبرد برای تصرف باخموت، یکی از پر هزینه‌ترین نبردها در جنگ اوکراین بوده و در عین حال کشته‌های زیادی را نیز از خود بر جای گذاشته ‌است. «وگنی پریگوژین» بنیان‌گذار و فرمانده گروه پیمانکار نظامی واگنر که گروهی خصوصی و وابسته به روسیه است، گفت: «در نبرد خونین بر سر تصرف شهر باخموت بیش از ۲۰ هزار تن از سربازان خود را از دست ‌داده و نزدیک به ۲۰ درصد از ۵۰ هزار مجرم روس که از آغاز حمله روسیه به اوکراین به استخدام واگنر درآمدند، جان خود را از دست‌ داده‌اند.» در همین حال، اوکراینی‌ها از اعلام میزان کشته‌های خود خبری نداده‌اند. اوکراین از ابتدای جنگ نیز این سیاست را دنبال کرده است که تعداد کشته‌های خود در این جنگ را اعلام نکند. این در حالی است که گستره ویرانی‌ها در شهر نشان‌می‌دهد، تلفات در هر دو سوی میدان جنگ باید بسیار زیاد بوده باشد.
اوکراین نیز مطمئناً متحمل خسارات سنگینی در درگیری‌ای شده ‌است که هر دو طرف آن را «دستگاه گوشت خردکنی» توصیف کردند. در سال گذشته، دولت اوکراین از ساکنان خواست تا این شهر حدود ۸۰ هزار نفری را تخلیه کنند و تا ماه مارس تخمین زده شد، تنها حدود ۴ هزار نفر باقی‌مانده‌اند. با افزایش بمباران روسیه، گروه‌های بشردوستانه کار در این شهر را غیرممکن دانستند. به گفته سربازان، نیروهای اوکراینی تا دو هفته پیش به ارائه خدمات حمل‌ونقل ایمن به مردم ادامه دادند؛ اما برخی از ساکنان از خروج خودداری کردند.
به نظر می‌رسد، با توجه به پیشرفت‌های روسیه در خاک اوکراین و نتیجه بخش نبودن کمک‌های غرب به کی‌یف برای مقاومت در برابر مسکو، غرب حالا خود را برای نبردی طولانی‌مدت در اوکراین آماده می‌کند. نبردی که می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته ‌باشد. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس بر همین مبنا اعلام کرده است غرب در حال آماده شدن برای جنگی طولانی‌مدت در اوکراین است.
پایگاه شبکه رادیویی آمریکا اعلام ‌کرد، «تحلیلگران پیروزی روسیه در باخموت را نقطه عطفی برای تغییر احتمالی موج جنگ می‌دانند.» همچنین یک اندیشکده در واشنگتن نوشت: «شاید باخموت از بعد عملیاتی مهم نباشد؛ اما این پیروزی می‌تواند در ادامه نبرد برای عملیات‌های تهاجمی روسیه بسیار مثمرثمر باشد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات