صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۵۵

جنایت بشری دولت سابق برزیل

ژائیر یولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل که از متحدان اصلی دونالد ترامپ محسوب می‌شد با جنگل‌زدایی گسترده در آمازون، بحران‌های زیست محیطی و غذایی مستمری را در حوزه آمریکای لاتین ایجاد کرده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ژائیر یولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل که از متحدان اصلی دونالد ترامپ محسوب می‌شد با جنگل‌زدایی گسترده در آمازون، بحران‌های زیست محیطی و غذایی مستمری را در حوزه آمریکای لاتین ایجاد کرده است. جنگل‌زدایی در سراسر برزیل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی یعنی در زمان ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو به شکل چشمگیری افزایش یافت و در این میان گسترش دام‌داری عامل شماره یک آن بود. براساس تحقیق جدیدی که روزنامه گاردین نتایج آن را منتشر کرده، بیش از ۸۰۰ میلیون درخت در جنگل‌های آمازون تنها در طول شش سال برای پاسخگویی به نیاز موجود در بازار فروش گوشت گاو برزیل قطع شده است.

* این در حالیست که کارشناسان و متخصصان علوم زیست‌محیطی، پیش‌تر به دفعات دربارۀ اهمیت حفظ محیط‌های جنگلی برای مبارزه با بحران تغییرات آب و هوایی هشدار داده بودند. این پروژه تحقیقی که بطور مشترک توسط سازمان غیردولتی بریتانیایی «دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی»، روزنامه گاردین و دو سازمان رسانه‌ای دیگر به نام‌های «گزارشگر برزیل» و «داستان‌های ممنوعه» انجام شده، نشان داد که وسعت بالای جنگل‌زدایی در آمازون بطور سیستماتیک با مشاغل دامداری و پرورش گاو در برزیل مرتبط است. آنهم در حالی که صنعت گاوداری و تولید گوشت گاو برزیل همواره متعهد شده بود که برای ایجاد مراتع پرورش گاو، اقدام به جنگل‌زدایی نکند. داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد ۱.۷ میلیون هکتار (۴.۲ متر هکتار) از جنگل‌های آمازون که در نزدیکی کارخانه‌های تولید گوشت و مراکز صنعتی صادرکننده گوشت گاو به سراسر جهان واقع شده‌اند، از بین رفته است.

* اکنون بسیاری از فعالان محیط زیست بابت اقدامات غیر قانونی بولسونارو و بحرانی که این اقدامات در چرخه زیستی و غذایی برزیل و آمریکای لاتین ایجاد کرده، از وی شکایت کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به شواهد محکمی که در خصوص این اقدامات وجود دارد، رئیس‌جمهور سابق برزیل محکوم شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات