صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 13 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت می‌داد، شجاعت می‌داد و استقامت می‌داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه حرکت‌های امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد. امام با دل خود با مردم حرف زد، مردم هم با جان خود به او لبیک گفتند، به وسط میدان آمدند و مردانه ایستادند و حرکتی که از هیچ نقطه‌ای از دنیا نسبت به آن، نگاه محبت‌آمیزی وجود نداشت و دست کمکی دراز نشد، به تدریج به سمت پیروزی حرکت کرد و در نهایت به پیروزی رسید.(1392/3/14) *سالروز رحلت جانسوز امام خمینی(ره) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
تبیین برای مقابله با تحریف
سی‌وچهار سال از ارتحال ابرمرد دوران معاصر و رهبر بزرگ‌ترین انقلاب مردمی جهان، حضرت امام خمینی(ره) می‌گذرد. امامی که نه تنها راهبری بزرگ و حکیم بود، بلکه متفکری بی‌بدیل و بنیانگذاری نواندیش و تحول‌آفرین بود.  
امام خمینی(ره) از سال‌های آغازین مبارزه در دهه چهل تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و پس از آن در دوره‌ای که سیطره تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب و نظام سلطه بر افکار عمومی جهان امری انکارناپذیر بود و صداهای مخالف جریان سلطه، توان و امکان عرض اندام در برابر آن را نداشتند، به تنهایی و با ایمان و اراده قلبی قدم در راهی گذاشت که مسیر تاریخ بشر را دستخوش تغییر و دگرگونی کرد. امام(ره) در آن شرایط سخت و دشوار خود یک رسانه شد برای به اوج رساندن پیام آزادی‌خواهان و ظلم‌ستیزان و امروز آثار این حرکت عظیم در جای جای جهان قابل مشاهده است.
نقش‌آفرینی و اثرگذاری امام راحل(ره) و بر هم زدن نقشه‌های شوم استکبار جهانی که نمونه بارز و نقطه عطف آن در پیروزی انقلاب اسلامی به منصه ظهور رسید، دشمنان را بر آن داشت تا برای مقابله با این موج روزافزون، از حمله به انقلاب امام تا تهاجم به جمهوری اسلامی ایران، از جنگ روانی علیه شخصیت آن مرد الهی تا تحریف مکتب او از هیچ کوششی دریغ نکنند. 
امام خامنه‌ای خلف صالح خمینی کبیر 25 سال پس از عروج آن مرد بزرگ در سالروز رحلتش هشدار دادند: «آنچه امروز به شما عرض می‌کنم تحت عنوان «تحریف شخصیت امام» است. آیا شخصیت‌ها هم قابل تحریفند؟ معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را درباره‌ تحریف متون به کار می‌بریم؛ آیا شخصیت‌ها را هم می‌شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ اینها برمی‌گردد به تحریف شخصیت. شخصیتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل‌های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌ وجود خواهد آمد.»
آثار و نشانه‌های این تحریف از سال‌های گذشته در فضای رسانه‌ای و مجازی برای تغییر باور عمومی به ویژه دستکاری ذهنی نسل جوان درباره انقلاب و امام(ره) آغاز شده و می‌خواهد با سرپوش گذاشتن بر ابعاد مهم شخصیتی، دیدگاه‌ها، باورها و گام‌های بزرگی که او برای ملت ایران برداشت، چهره‌ای تحریف شده از امام بسازد تا نسل‌های امروز و فردا با او بیگانه باشند و در پرتو آن ماهیت انقلاب اسلامی را نیز زیر سؤال ببرد.
یکی از محورهای مهم جهاد تبیین در این روزها و همیشه باید معرفی و بازشناساندن رهبر کبیر انقلاب و اندیشه‌های ناب او به نسل‌های جدید باشد. چرا که صحبت از امام(ره) بهترین تبیین برای انقلاب اسلامی است.   
علی حیدری
 
▼ گزارش روز
امام(ره) از نگاه امام
یکی از خصوصیات انسان‌های بزرگی مانند امام این است که به علت ابعاد شخصیتی بزرگ و ذوالوجوهی که دارند توصیف‌شان جامع و کامل نیست. اما رهبر معظم انقلاب در سال 1395 و در سالگرد ارتحال امام تعریفی جامع از شخصیت ایشان ارائه دادند که محل تأمل و مرجعی برای تحلیل امام خمینی(ره) است. ایشان در سال 1395 فرمودند: «یکی از عناوین و اوصافی که درباره‌ امام راحل عظیم‌الشأن ما، کمتر به ‌کار رفته است و کمتر از این عنوان استفاده کرده‌ایم، عبارت است از یک عنوان جامع که من این‌جور تعبیر می‌کنم: مؤمن متعبد انقلابی. ما امام را با صفات متعددی همواره توصیف می‌کنیم اما این صفت‌ـ که ما کمتر امام را با آن توصیف کرده‌ایم‌ـ یک صفت جامع است؛ مؤمن است، متعبد است، انقلابی است.»
گزاره‌های تحلیلی: عبارت رهبر معظم انقلاب متشکل از سه بخش است: 1ـ مؤمن: رهبر معظم انقلاب در تفسیر عبارت مؤمن پیرامون امام راحل(ره) پا را فراتر از تفاسیر عامه جامعه گذاشته که ایمان را صرفا در عمل و اعتقاد به مسائل دنیوی می‌دانند و چهار حوزه برای ایمان امام بر می‌شمرند؛ مؤمن به خدا، مؤمن به هدف، مؤمن به راه و مؤمن به مردم. 2ـ متعبد: کلمه عبد در نص اسلامی جایگاهی رفیع دارد چنانچه انسان به مصداق «وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون» جز برای عبد شدن و عبادت کردن آفریده نشده و در تشهد نماز برای توصیف بزرگ‌ترین بنده خدا از این عبارت استفاده می‌شود. رهبر معظم انقلاب در ادامه می‌فرمایند: «امام دارای این صفت بود، صفت عبودیت؛ اهل خشوع بود، اهل تضرع بود، اهل دعا بود؛ مؤمن متعبد.» 3ـ اما توصیف سوم رهبر معظم انقلاب نسبت به امام راحل انقلابی بودن ایشان است. رهبر معظم انقلاب عامل دشمنی‌ها و کینه‌های دشمنان را در همین اصل انقلابی‌گری دانسته و می‌فرمایند: «دشمنی با انقلاب به ‌خاطر این است؛ انقلاب آنها را راند. علاوه بر این، الهام‌بخش دیگران هم شد. انقلاب اسلامی ایران که به ‌وسیله‌ مردم این کشور به وجود آمد و ادامه پیدا کرد، الهام‌بخش ملت‌های دیگر شد؛ که این در جای خود بحث مفصلی است و دلایل بی‌شماری هم بر آن وجود دارد. مسئله این است که انقلاب اسلامی آمد این کشور را از منجلاب‌ها نجات داد؛ از منجلاب وابستگی، از منجلاب عقب‌ماندگی، از منجلاب فساد سیاسی، از منجلاب فساد اخلاقی، از منجلاب حقارت بین‌المللی. ما گرفتار این‌ چیزها بودیم؛ ما، هم وابسته بودیم، هم تحقیر شده بودیم، هم عقب‌افتاده و عقب نگه داشته شده بودیم؛ در علم، در اقتصاد، در فناوری، در حضور بین‌المللی.»
لذا علت شیفتگی جوامع نسبت به شخصیت امام(ره) از یک‌سو و دشمنی دشمنان از سوی دیگر را باید در این چارچوب تفسیر کرد که این سه اصل موجب عزت‌دهی به مستضعفان و خارج کردن ایران از یوغ مستکبران شده است. امری که تا به امروز کینه‌اش از سوی دشمن هویدا و آشکار است.
 
▼ خبر ویژه
برق قطع شد و صهیونیست‌ها درگیر!
براساس اعلام منابع رسمی ۲۲۰ آتش‌سوزی در مناطق صهیونیست‌نشین در یک روز اتفاق افتاد. همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وقوع آتش‌سوزی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی و قطع گسترده برق به سبب فشار بر شبکه و شدت گرما خبر دادند. این آتش‌سوزی و برق قطع به صورت همزمان باعث نارضایتی شهرک‌نشینان شده است و موجب شد سیاسیون صهیونیست به واکنش علیه یکدیگر بپردازند. یسرائیل کاتص، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی مسئولان دولت قبل و رهبران فعلی اپوزیسیون را مقصر دانسته و گفت: «بحران تأمین برق در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد، کابینه قبلی این رژیم به ریاست «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» مسئول وضعیت موجود برق در این رژیم است.»
 
▼ اخبار 
1ـ کاهش معنادار اتکای اقتصادهای جهان به دلار
در ماه‌های گذشته به‌خصوص از زمان بحران جنگ اوکراین، کشورهای زیادی سعی کردند که سهم دلار را در مناسبات تجاری خود کاهش دهند. البته برتری دلار بر اقتصاد جهان سابقه‌ای دیرینه دارد و کشورها چند بار تلاش کرده‌اند این سلطه را کاهش دهند. در سال‌های اخیر، چندین کشور با ترکیبی از ملاحظات ژئوپلیتیک، اقتصادی و استراتژیک، مسیر دلارزدایی را در پیش گرفته‌اند، بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF)، در حال حاضر حدود ۵۸ درصد ذخایر ارزی جهان به‌ صورت دلار است که این میزان، به کمترین حد خود در ۲۵ سال گذشته رسیده است. از طرف دیگر، گزارش‌های مختلف حاکی از شتاب گرفتن خروج از دلار در یک سال گذشته است. در حال حاضر چین و روسیه از یک‌سو، هند و برزیل از سوی دیگر و حتی کشورهایی مانند عربستان و امارات هم دست به کاهش سهم دلار در مبادلات دوطرفه میان خود و کشورهای مقابل زده‌اند.
 
2ـ دنبال انتخابات با مشارکت حداکثری هستیم
 احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: «توصیه ما در وزارت کشور به گروه‌های سیاسی دارای مجوز این است که فعالانه در انتخابات شرکت کنند. البته آنها فقط نباید در دوره انتخابات فعال باشند ولی الان توصیه ما این است که وارد صحنه شوند. پیش از این مطلبی از میزان مشارکت در انتخابات از قول من منتشر شده است که خیلی دقیق نبود. ما دنبال انتخابات با مشارکت حداکثری هستیم.» وحیدی با اشاره به احتمال تغییر قانون انتخابات گفت: «فعلا قانون حال ‌حاضر برای ما مبنای عمل است اما اگر طرح مجلس توسط شورای نگهبان تأیید و به قانون تبدیل شود، ما در چارچوب قانون جدید عمل می‌کنیم.»
 
3ـ صهیونیست‌های آشفته در واشنگتن
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز گذشته در کاخ سفید میزبان ران درمر، وزیر امور راهبردی (استراتژیک) رژیم صهیونیستی و زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی این رژیم بود و درباره برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت‌وگو کردند. طرفین به بحث در مورد هماهنگی بیشتر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و راه‌های مقابله با تهدیدات ایران و نیروهای نیابتی آن ادامه دادند. فرستاده صهیونیست پس از این دیدار گفت: «سالیوان درباره نگرانی مشترک ما در رابطه با تعمیق روابط نظامی روسیه با ایران و اهمیت حمایت از اوکراین در دفاع از خاک و شهروندانش و پهپادهای ایرانی گفت‌وگو کرد.»
 
4ـ عبور از سال ۱۴۰۲ بدون قطعی گاز
وزیر نفت گفت: «سوخت ۹۵ درصد نیروگاه‌های کشور از طریق گاز تأمین می‌شود، وزارت نفت آمادگی تأمین و تحویل روزانه بیش از ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز به این نیروگاه‌ها را در زمان اوج مصرف دارد. باتوجه به ناترازی حدود روزانه ۲۴۰ میلیون مترمکعبی گاز، آمادگی کامل برای پر کردن مخازن ذخیره‌سازی گاز را داریم. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم امسال روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شود. با تعمیرات اساسی تأسیسات گازی در فصل گرم امسال امیدواریم مشکلی در تأمین و توزیع گاز کشور به‌ویژه در بخش خانگی نداشته باشیم.»
 
5ـ ناتونی آمریکا و خروج متحدان از دایره ائتلاف
جاناتان شانزر کارشناس آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستی i24 گفت: «خروج اماراتی‌ها از ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس نشان آشکاری از سرخوردگی آنها است. به نظر می‌رسد که آمریکا از تضمین امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس ناتوان است. این ائتلاف می‌توانست نشانه رهبری و قدرت ما در منطقه باشد. اگر آمریکا توان بازدارندگی در برابر فعالیت‌های ایران را ندارد، این نشانگر مشکلی عمیق است. این رویدادها در حالی رخ می‌دهند که آمریکا همچنان دست به دامن ایران شده است تا توافقنامه هسته‌ای شکست خورده سال ۲۰۱۵ را زنده کند.
 
▼ اخبار کوتاه
تولید 2/75 میلیون بشکه نفت/ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «تولید روزانه نفت ایران در چهارمین ماه سال جاری میلادی ۶۰ هزار بشکه افزایش یافت و ایران چهارمین تولیدکننده اوپک در این ماه شد.» هر چند این یک رکورد محسوب می‌شود اما قدیری ابیانه دیپلمات پیشین ایران و از فعالان رسانه در کانالش نوشت: «این یعنی تولید نفت ایران به ازای هر ایرانی به ماهیانه کمتر از یک بشکه افزایش یافته است.» رقمی که با ذهنیت جامعه تفاوت بسیار دارد.
 
عقاب 44 مقاوم در برابر سنگرشکن‌ها/ امیرحمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: «هنگام حمله آمریکایی‌ها به عراق، عراقی‌ها پایگاهایی مانند عقاب ۴۴ نداشتند و دیدیم چه برای بر سر هواپیماهای آنها آمد. لذا چنین پایگاه‌هایی را طراحی کرده و ساختیم تا از پرنده‌های استراتژیک نهاجا حفاظت کنیم. این پایگاه در جایی ساخته شده که حتی بمب‌های سنگرشکن نمی‌تواند به آن آسیب برساند و با اطمینان و در امنیت کامل می‌توانیم به اجرای مأموریت بپردازیم.»
 
2 میلیارد ارز بلوکه برای خرید کالای اساسی/ شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: «در دوشنبه پیش‌رو، از محل پول‌های بلوکه شده ایران، دو میلیارد دلار ارز جدید برای خرید کالای اساسی تخصیص داده می‌شود. این پول‌ها ارتباطی به منابع مالی ایران در کره جنوبی ندارد و از محل آزادسازی پول‌های ایران در دیگر نقاط تزریق خواهد شد.»
 
بدهی ۱۱۴۴ میلیارد تومانی به نظام بانکی/ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: «مجموع بدهی دولت به نظام بانکی و همچنین سازمان‌ها حدود ۱۱۴۴ هزار میلیارد تومان و بدهی شرکت‌های دولتی نیز حدود ۱۸۹۴ هزار میلیارد تومان است. البته دارایی‌های دولت بسیار بیشتر از بدهی‌ها است و تنها نیاز به برنامه‌ریزی دارد.»
 
وزیر سعودی در مسیر ایران/ فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان در دیدار با همتای ایرانی‌اش گفت: «در حال حرکت به سمت مرحله جدیدی از روابط دو کشور هستیم که تأمین‌کننده منافع دو ملت و کل منطقه خواهد بود. در پاسخ به دعوت به عمل آمده به‌زودی به تهران سفر می‌کنم.»
 
رئیس سیا در سرزمین اژدها/ روزنامه فایننشال تایمز از سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) به چین خبر داد و نوشت: سفر معتمدترین مقام دولت جو بایدن، شدت نگرانی کاخ سفید از وخامت روابط بین واشنگتن و پکن را نشان می‌دهد.
 
رکوردشکنی اشتغال در صنعت کشور/ براساس آماهای موجود در سال قبل اشتغال در بخش صنعت به ۷ میلیون و ۹۶۳ هزار نفر بالغ شده است. این رقم، بالاترین میزان اشتغال در بخش صنعت کشور از سال ۱۳۸۴ است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات