صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۹۸

تعدد قوانین، مانع شفافیت

پایگاه بصیرت / جعفر قادری

یکی از موضوعاتی که در برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای‌ همواره روی آن بحث شده است، موضوع تحقق رشد تولید به منزله یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که منجر به رشد شاخص‌های اقتصادی می‌شود. موضوع تولید یکی از مسائل مهمی است که هر ساله مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، ضمن اینکه رشد تولید در رشد اقتصادی و بالا بردن شاخص افزایش رفاه بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل باید از تولید در بخش‌های گوناگون، به ویژه تولیداتی که با فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط هستند، حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد.
حمایت از تولید، به ویژه در بخش دانش‌بنیان به دلیل تأمین نیاز ملی و کاهش ارزبری، مسئله مهمی است که نباید از دید مجلس، دولت و حاکمیت دور بماند. به همین دلیل مجلس تلاش کرده و بر آن است، از تولیدی که در فعالیت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، با اتخاذ قوانین راهبردی، حمایت‌های ویژه‌ای به عمل بیاورد. وجود قوانین دست و پاگیر و تعدد قوانین، موانعی بزرگ و اصلی پیش پای رشد تولید هستند، به ویژه در بخش دانش‌بنیان که لازم است قوانینی همه‌فهم و شفاف تدوین و تصویب شود تا از سنگ‌اندازی‌های پیش پای رشد و حمایت از تولید جلوگیری شود.
آنچه در موضوع رشد تولید و در بخش دانش‌بنیان مهم است، مانع‌تراشی بر سر راه فسادهایی است که مانع حرکت سرمایه‌ها و حمایت‌ها به سمت بخش تولید می‌شود. در این موضوع شکی وجود ندارد که همه نهادها باید به صورت قاطعانه با فسادهای اداری و اقتصادی مبارزه کنند؛ همچنین نیاز شدیدی به نظارت بر عملکرد دستگاه‌های گوناگون داریم تا از سرمایه‌ها و حمایت‌هایی که در بخش تولید هزینه می‌شود، مطمئن شویم. رشد تولید نیازمند حمایت همه‌جانبه حاکمیت است؛ یعنی این موضوع که یکی از اجزای مورد تأکید برنامه توسعه‌ای کشور است، نباید فقط به دولت نسبت داده شود؛ چراکه همه حاکمیت برای تحقق بهترین رشد تولید باید پای کار باشند که در این زمینه می‌توان به وظیفه بانک مرکزی و نظام بانکی کشور اشاره کرد.
انحلال بانک‌های زیان‌ده و جلوگیری از خلق پولی که در نظام بانکی صورت می‌گیرد و در نهایت به رشد تورم و تورم تولید دامن می‌زند، موضوع مهمی است که بانک مرکزی موظف به انجام و اجرای آن است. بی‌تردید بانک مرکزی باید مانع رشد شدید نقدینگی، ناترازی بانک‌ها و خلق پول بی‌ضابطه‌ای شود که اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است.
بخشی از جلوگیری از رشد نقدینگی را باید به انحلال بانک‌های زیان‌ده نسبت داد. اگر بانک مرکزی موفق شود تا شهریور سال جاری به این وعده جامه عمل بپوشاند، به رشد تولید کمک می‌کند.
سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای گوناگون منطقه‌ای و آسیایی و عضویت در سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و دلارزدایی از روابط تجاری نیز موضوعی است که نباید از آن غافل شد؛ چراکه ارتباط دوسویه و چندسویه با کشورهای گوناگون منجر به تأمین نیازهای وارداتی کشور و افزایش صادرات به کشورهای هدف می‌شود؛ به همین دلیل باید دیپلماسی اقتصادی را با تقویت رایزنان بازرگانی و استفاده از نخبگان این عرصه جدی گرفت تا کمک شایان توجهی به رشد تولید کشور کرده باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات