اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۱۳

پیش‌بینی ورود پول حقیقی به بورس با افت قیمت دلار و آزادسازی مبالغ بلوکه شده خودرو

 بازار سرمایه در روزهای اخیر اصلا روند مشخص نداشته و امروز نیز در ادامه نوسان‌های شدیدی که برای سهامداران به همراه داشت، ریزش سنگینی را تجربه کرد.

ریزش امروز که با خروج پول حقیقی از بازار همراه بوده، می‌تواند بزرگترین زنگ خطر به صدا درآمده برای روزهای آینده بورس باشد.

امروز اغلب نمادهای بازار سهام با افت قیمت مواجه شدند. در میان گروه‌های بزرگ، سه گروه معدنی، پالایشی و بانکی‌ یکدست قرمزپوش بوده و قیمت برخی نمادها در گروه فلزات اساسی با رشد همراه شد.

* پول حقیقی وارد بورس می‌شود؟

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس در 5 هفته اخیر با کاهش ارزش معاملات روبرو بوده است. بنابراین حجم پایین معاملات مسئله بازار است که تبدیل به مشکلی مزمن شده است.

وی ادامه داد: مشکل فعلی بازار سرمایه کمبود نقدینگی است و خروج پول از بازار می تواند رکود در بازار را عمیق‌تر کند. باید منتظر ماند و دید آیا در روزهای آینده پولی به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند یا خیر؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به پرسشی درباره پیش بینی ورود پول به بازار در روزهای آینده وجود دارد، تاکید کرد: با کاهش نرخ دلار، عرضه در این بازار نیز بیشتر افزایش خواهد یافت و منابع به دست آمده می تواند وارد بورس شود. از دیگر سو، نزدیک شدن به موعد خارج شدن پول‌های بلوکه شده پیش فروش خودرو نیز می تواند بازهم وارد بورس شود.

مومنی تصریح کرد: در صورتی که بخشی از این پول‌ها به بورس وارد شود، می‌تواند موتور محرک بازار سهام ‌شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود در نزدیکی فصل مجامع فروش در بازار روند نزولی پیدا کند و شاهد مازاد تقاضا در بازار باشیم.

* افت یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص بورس 73 هزار و 381 واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح 2 میلیون و 215 هزار و 58 واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی 3.21 درصد بود.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 25 هزار و 833 واحدی در رقم 750 هزار و 812 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی 3.33 درصد بود.

شاخص کل فرابورس نیز با ریزش 902 واحدی به رقم 28 هزار و 60 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با افت 5 هزار و 100 واحد به سطح 137 هزار و 584 واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام  منفی شد و هزار و 865 میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار سهام  خارج شد.

امروز نماد فملی (ملی صنایع مس ایران)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثفارس (عمران‌ و توسعه ‌فارس‌)، حفاری (حفاری شمال) و کهمدا (شیشه‌ همدان‌) اختصاص داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 499 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 2 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 8 هزار و 339 میلیارد تومان رسید.

* رشد 442 درصدی ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز، 111 نماد با رشد قیمت و 621 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز شنبه، 64 نماد صف خرید داشتند و 218 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 25  درصدی نسبت به روز کاری قبل به 738 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 442 درصدی به هزار و 637 میلیارد تومان رسید.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات