اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۱۵

رکورد 2 ساله ورود پول حقیقی به بورس شکسته شد

بازار سرمایه پس از یک روز تعطیلی، در حالی معاملات امروز را پشت سر گذاشت که بازار سهام با رشد چشمگیر شاخص‌‌ها‌ و ورود کم سابقه پول حقیقی همراه بود.

رشد شاخص کل و نزدیک شدن به مرز کانال 1.7 میلیون واحدی می‌تواند یکی از اتفاقات بورس در روز جاری باشد. اما شکسته شدن رکورد 2 ساله ورود پول حقیقی به بازار سرمایه مهمترین اتفاق امروز بورس بوده است.

بررسی شاخص بورس از منظر تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد، حمایت خط روند در اندیکاتور RSI فعال شده است، با توجه به این که اندیکاتور RSI توانست خط روند نزولی را بشکند و صعودی شود و به بالای خط حمایتی برسد، می توان گفت بازار در مسیر صعودی قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند مقاومت یک میلیون و 647 هزار واحدی تبدیل به حمایت خواهد شد و  خطر شروع اصلاح بازار از سر بازار برداشته شده است.

* نرخ نیمایی برای شرکت های بورسی مهم است

رضا گستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بودجه سال آینده حمایت خوبی از بورس انجام داده است. به نظر می رسد دولت به دنبال حمایت از بازار سرمایه است تا بتواند این بازار را با رونق همراه کند.

وی درباره نرخ تسعیر 23 هزار تومانی در لایحه بودجه 1402 تاکید کرد: نرخ تسعیر در بودجه یک نرخ محاسباتی است و عملا دولت منابع خود را با نرخ آزاد یا نرخ نیمایی به فروش می‌‌رساند و نرخی که در بودجه مبنای محاسبات قرار می ‌گیرد صرفا برای تبدیل ارز به ریال است و ملاک عمل نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نرخ نیمایی تعیین شده می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های صادرات محور نرخ خوبی باشد و همین مساله می تواند رشد این شرکت ها و رشد بازار را تضمین کند.

* رشد یکپارچه شاخص های بورس

از ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس صعودی شد. در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 680 هزار و 675 واحد ایستاد که نسبت به روز شنبه 36 هزار و 960 واحد رشد داشته است؛ بازدهی این شاخص مثبت 2.25 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز، 15 هزار و 426 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 520 هزار و 332 واحد ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 3.06 درصد بوده است. شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 431 واحد صعود کرد و به رقم 21 هزار و 376 واحد رسید.

* افزایش 34 درصدی ارزش معاملات خرد بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 235 هزار و 773 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 219 هزار و 685 میلیارد تومان بود که 93 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 34 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 9 هزار و 982 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 4 درصد بوده است.

* رکورد ورود پول حقیقی به بورس شکسته شد

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت بود و هزار و 9 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. این رقم در 2 سال گذشته بی سابقه بوده است و یک رکورد محسوب می شود.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبصادر (بانک صادرات)، خبهمن (گروه بهمن موتور) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به فملی (ملی صنایع مس ایران)، خکاوه (سایپا دیزل) و نوری (پتروشیمی نوری) تعلق داشت. 

* رشد 93 درصد از نمادهای بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 605 نماد رشد قیمت داشتند و 43 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 93 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 7 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، 270 نماد صف خرید داشتند و 16 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 223 درصدی به هزار و 187 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 6 درصد افزایش یافت و 302 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران)، وتجارت (بانک تجارت) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر در پایان معاملات اغلب صف‌های فروش جمع آوری شدند و تنها دو نماد فماک (ماداکتو استیل کرد) و انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) صف فروش داشتند.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات