اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۸۳

واکاوی روند آینده بورس پس از شکسته‌شدن سقف تاریخی

بررسی روند بورس طی ۳۰ سال گذشته نشان می دهد هرگاه شاخص به سقف تاریخی خودش حمله کرده، توانسته است از آن با قدرت از عبور کند و رشد زیادی داشته باشد.

 بازار سرمایه در سال جدید روندی صعودی داشته و این مسئله تقریبا همه بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به عبارت دیگر، بازار سهام سال 1402 را طوفانی آغاز کرده است.

اگرچه بازار در برخی روزها از روند صعودی خود فاصله می‌گیرد، اما با این حال هنوز در نقطه بهتری نسبت به دو سال و نیم گذشته قرار دارد، بورس در هفته‌های گذشته توانسته سقف تاریخی خود که در سال 99 به آن رسیده بود را بشکند.

کارشناسان بازار سرمایه غالبا بر این باورند که امسال سال بورس است و مهمترین دلیل آن را هم عقب‌ ماندن بازار سهام از بازارهای موازی در سال گذشته می ‌دانند. اغلب کارشناسان نیز وضعیت بازار را دست کم تا فصل مجامع مثبت توصیف می‌کنند.

* سرمایه گذاری بلندمدت عامل کسب سود از بورس

دو سال و نیم گذشته برای بازار سهام سال‌های چندان جالی نبوده است، این بازار اگرچه در طول یک سال گذشته بالاخره توانست بازدهی مثبتی را کسب کند اما بازدهی کسب شده در بورس در یک سال گذشته از همه بازارهای مالی کمتر بوده است. نکته قابل توجه این است که بازدهی بازار سهام در یک سال گذشته حتی از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی نیز کمتر بوده است.

سرمایه گذاران کوتاه مدت و نوسانگیران در دو سال گذشته در بورس تقریبا از کسب سود ناامید شده اند. اما سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت می توانند در این بازار کسب سود خوبی داشته باشند.

با این حال نکته اصلی آن است که در سال پیش رو نیز مهمترین مسائل شکل دهنده به این جاماندگی بازدهی، همچنان به قوت خود باقی هستند. همین امر باعث شده تا سه احتمال پیش روی بازار سهام بسیار پررنگ باشد.

* پاشنه آشیل‌ بورس برای رشد پایدار

محمد صادقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در ماه های آینده گفت: سه عامل پرقدرت رشد قیمت دلار، افزایش تورم و قرار گرفتن شرکت‌های بورسی زیر ارزش ذاتی آنها، امسال می‌تواند بورس را به سمت اعداد بالا در شاخص کل سوق دهد.

وی با بیان اینکه دو تهدید برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ وجود دارد، ادامه داد: این دو تهدید در برابر عوامل محرک گفته شده، بازار سهام را تحت ‌تاثیر قرار خواهد داد و نباید آنها را دست ‌کم گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موضوع رشد تولید در شعار سال 1402، تاکید کرد: یکی از این تهدیدها، ضعف تولید در داخل کشور است. ریسک های غیراقتصادی دومین تهدیدی است که بورس را تهدید می کند.

صادقی افزود: در واقع بازار سهام از افزایش قیمت دلار عقب مانده است، بنابراین بازار بورس و سهام ایران نتوانسته خود را با افزایش قیمت دلار تعدیل کند.

وی تصریح کرد: رشد قیمت دلار بر همه بازارها تاثیر می‌ گذارد؛ اما این بازارها با فاصله زمانی متفاوتی از رشد قیمت دلار متاثر می ‌شوند. به نظر می رسد بازار سهام زودتر از سایر بازارها به این مساله واکنش نشان می دهد. اما سایر ریسک های موثر بر این بازار این تاثیرگذاری را کاهش داده است.

* روند آینده بورس پس از شکسته شدن سقف تاریخی

بررسی روند بورس طی ۳۰ سال گذشته نشان می دهد هرگاه شاخص به سقف تاریخی خودش حمله کرده توانسته از آن با قدرت از عبور کرده و حداقل ۱۰۰ درصد تا حداکثر 1000 درصد رشد کرده است.

اولین باری که شاخص کل به سقف تاریخی خود حمله کرده است مربوط به سال 75 است. سقف تاریخی بورس در آن دوره 11 هزار و 813 واحد رشد کرد است. این سقف در سال 79 شکسته شده و 551 درصد رشد می کند.

سال‌های 1384، 1392 و 1398، بورس به سقف های جدیدی می رسد. این سقف ها به ترتیب با رشدهای 101 درصدی، 223 درصدی، 119 درصدی و 1024 درصدی را داشته است.

باید منتظر ماند و دید این بار که بورس توانسته سقف تاریخی خود را شکسته است، به چه میزان می تواند رشد کند؟

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات