اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۱۹

کانال ۲ میلیون واحدی شاخص بورس تهران پس گرفته شد

بورس اوراق بهادار تهران امروز گرچه رشد کم‌جانی داشت، اما با همین رشد توانست کانال 2 میلیون واحدی که اخیرا از دست داده بود، را دوباره پس بگیرد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 3438 واحد به رقم 2 میلیون و 1897 واحد رسید.

کانال 2 میلیون واحدی شاخص بورس  تهران پس گرفته شد

همچنین شاخص هموزن با افزایش 1251 واحد به رقم 710 هزار و 793 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 93 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 7.7 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 367 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 43 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت در بورس تهران با معیار وزنی ارزش 0.17 درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هم وزن 0.18 درصد رشد کرد، شاخص آزاد شناور 0.1 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 0.11 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.48 درصد رشد کرد.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، مخابرات ایران، شستا، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی بوعلی به ترتیب بیشترین اثری تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت اصفهان و کشتیرانی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران شاخص کل 57 واحد کاهش یافته و به رقم 26 هزار و 636 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 449 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 477 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 4.7 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 247 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 806 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل فرابورس و شاخص قیمت در فرابورس با 0.22 درصد کاهش همراه شدند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت هموزن در فرابورس 0.6 درصد رشد کردند. شاخص بازار اول فرابورس 0.56 درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم فرابورس 0.6 درصد افت کرد.

امروز نماد بانک دی بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای ایران‌خودرو دیزل، بهمن دیزل، بیمه پاسارگاد، انتخاب الکترونیک، مالی سپهر صادرات و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

با توجه به خواسته اکثر فعالان بازار سرمایه دولت باید از قیمت‌گذاری در کالاهای بورسی از جمله حامل‌های انرژی برای پتروشیمی‌ها خودداری کند ، بازار سرمایه به رکنی از اقتصاد تبدیل شده که می‌تواند در تأمین مالی برای اقتصاد نقش ایفا کند و با توجه به سیاست امسال دولت مبنی بر رشد اقتصادی همراه با مهار تورم بازار سرمایه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، بنابراین حمایت از سرمایه‌گذاری در این بازار شفاف باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

ریسک و نوسان ذاتی بازار سرمایه است، اما نباید ریسک‌های بیشتری از سوی دولت به بازار تحمیل شود.

 دولت امسال می‌خواهد پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در استان‌ها را با اولویت‌های پروژه‌های با درصد پیشرفت بالا و همچنین پروژه‌های الویت‌دار شناسایی شده به اتمام برساند که در این زمینه پیشرفت‌های عدالت را طراحی کرده، اما بازار سرمایه هم می‌توان نقش مهمی در تأمین مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ایفا کند و نیاز به تقویت بازار سرمایه برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌تمام دارد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات