صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۷۰

دیوهای امیدکش

ایران اسلامی همواره با هجمه‌های شدید رسانه‌ای دشمن شرق و غرب مواجه بوده است؛ هجمه‌هایی که با وجود تلاش دشمن به دلیل نقش رهبر کبیر انقلاب در تزریق امید و ایمان در جامعه به نتیجه‌ای نرسیده و شاهد مجاهدت‌های شهدا و رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و پیروزی حق علیه باطل و کسب موفقیت‌های روزافزون علمی، نظامی و فناوری در قاموس این میهن بوده‌ایم. همانطور که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به آن اشاره کردند، امام راحل هیچ رسانه‌ای برای انتشار گسترده در اختیار نداشتند و تنها همان تزریق امید و ایمان در مراسم‌های سخنرانی و پخش آن از رسانه ملی بود که سبب ‌شد جامعه ایرانی به فردایی روشن با همکاری و همراهی هم و در یک کلام «دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش کنیم آباد» امید داشته باشد.
 
قرآن مملو از امید به آینده
باید عنوان کرد «امید» مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در یک جامعه ایمانی است؛ چنانکه قرآن هم به منزله پیام‌رسان مشترک همه مسلمانان مشحون از آیات در باب امید و امیدواری است. امری که سبب می‌شود رضایت و امید به آینده‌ای روشن و بهتر همیشه سرلوحه مسلمانان با ایمان باشد.  باید اذعان کرد، امید از جمله نیازهای اساسی هر فرد و جامعه است. روحیه امیدوارانه سبب حرکت و تکاپو در فرد و جامعه می‌شود و بدون آن، فرد انگیزه‌ای برای حرکت نخواهد داشت. انقلاب اسلامی ایران حرکت خود را در سال‌های پیشین آغاز کرده و برای رسیدن به اهداف خویش امیدوارانه درحرکت است و همانطور که پیش از این به آن اشاره شد، دشمنان انقلاب اسلامی در این مدت از دشمنی دست برنداشته‌اند و همواره با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار دارند، درحال ناامیدکردن مردم بوده و هستند؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه‌ای که به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی صادر می‌کنند، خواستار شکستن محاصره تبلیغاتی مأیوس‌کننده رسانه‌های دشمن با تلاش جوانان می‌شوند و بار دیگر این دغدغه را مطرح کرده و اضطرار آن را تذکر می‌دهند؛ چراکه رسانه‌ها با توجه به گستردگی‌هایی که در عصر حاضر دارند، تأثیر شگفت‌انگیزی در حیطه‌های گوناگون زندگی انسان، از جمله آموزش، فرهنگ‌سازی، اوقات فراغت و حتی دین و سیاست و افکار و احساس انسان‌ها ایفا می‌کنند. همچنین، رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار جنگ نرم دشمن بوده که به راحتی راست را دروغ و دروغ را راست جلوه می‌دهند و بر افکار و اذهان تأثیر می‌گذارند. بنابراین، با توجه به ضرورت امید و امیدواری و تزریق آن در لایه‌های گوناگون جامعه، رسانه می‌تواند در امیدبخشی به جامعه یا ناامید کردن جامعه نقش مؤثری را ایفا کند. 
 
نقش سیاست‌های زودبازده دولت
با این حال، سیاست‌های دولت در ایجاد نشانه و گشایش‌های زود بازده در جهت تزریق امیدواری در جامعه می‌تواند نقش مهمی در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و سیاه‌نمایی‌های آنها از طریق پروپاگاندای رسانه ایشان ایفا کند. همان سیاه‌نمایی‌هایی که برخلاف واقعیت به دنبال نشان دادن جامعه‌ای خموده، تیره و ناامید از مردم میهن اسلامی بوده و در این مسیر از انواع ابزار و مهره‌های داخلی و خارجی بهره می‌گیرد. دولت در راستای تزریق امید، نخست باید از راهکارهای اساسی در بهبود معیشت استفاده کند؛ همچنین، باید از سیاست‌های زودبازده، مانند خنثی‌سازی دلالی‌ها و حذف آنها از بازار اقتصادی کشور در جهت مدیریت بازار استفاده کرده تا ضمن تزریق امید، از سوءاستفاده دشمن جلوگیری کند.
 
رسانه و تبیین دستاوردها
در این میان، رسانه می‌تواند با توجه به تأثیر‌گذاری خود نقش مهمی در ترسیم و تبیین افق‌های پیش روی کشور برای امیدآفرینی داشته باشد و ضمن بیان دستاوردها، عملکرد مثبت دولت را به تصویر بکشد. همان نقشی که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در قیام عاشورا ایفا کردند و اجازه ضبط پیام‌ها و دستاوردهای این حماسه جهانی به دست دشمن را ندادند. چنانکه به گفته پژوهشگران و تاریخ‌نگاران یک وجه حماسه بزرگ کربلا و روز عاشورا، ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی بود و وجه دیگر آن پیام این حماسه بزرگ بود که امام سجاد (ع)و حضرت زینب(س) رسالت پیام‌رسانی آن را به خوبی ایفا کرده و از تحریف این واقعه بزرگ جلوگیری کردند. حالا هم رسانه مسئول است که زحمات و تلاش‌های دولت در جهت تزریق امید از طریق سیاست‌های کارا و نتیجه‌بخش سریع را به مردم نشان دهد.  تاکنون دولت اقدامات گسترده و دستاوردهای بزرگی داشته است که اگر به درستی اطلاع‌رسانی شود، بدخواهان و معاندان دیگر نمی‌توانند با اخبار غیرواقعی و سیاه‌نمایی، نقاط قوت را نقاط ضعف جلوه دهند و بعد با پژوهش‌های فیک و واهی جامعه ایرانی را ناامید نشان دهند. باید اذعان داشت، امروز در نبرد رسانه‌ای تمام‌عیاری قرار داریم که در مقابله با آن، با روال عادی و سنتی نمی‌توان انتظار موفقیت داشت و قطعاً برای غلبه در این نبرد، نیازمند برنامه‌ریزی، طراحی دقیق و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب و تأثیرگذار هستیم.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات