فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۶۴

اجرای طرح «عطر محله» برای تدوین خاطرات شهدای محله‌های سراسر کشور

رحیم مخدومی نویسنده و مدیر انتشارات رسول آفتاب خبر از اجرای طرحی برای جمع آوری خاطرات شهدای هر محله داد و گفت: طرحی را به نام عطر محله به صورت آزمایشی اجرا کردیم که نتایج موفقی داشت و در نتیجه تصمیم گرفته شد تا این طرح به صورت کشوری برگزار شود.

اجرای طرح «عطر محله» برای تدوین خاطرات شهدای محله‌های سراسر کشور

وی افزود: عطر محله طرحی است برای جمع آوری و تدوین خاطرات شهدای محله  که با مشارکت امام جماعت و هیات امنای مسجد و پایگاه بسیج ستادی برای جمع آوری شهدای آن مسجد و محل تشکیل می‌شود و در این طرح جوانان علاقه مند آن محله را آموزش می‌دهیم که کار مصاحبه و تدوین و پیاده سازی را انجام دهند. یک دوره فشرده برای این افراد علاقه مند گذاشته می‌شود و  زیر نظر موسسه رسول آفتاب سراغ خانواده شهدا و ایثارگران می‌روند و خاطرات آنها را جمع آوری می‌کنند.

مخدومی با بیان اینکه تمام این کارهای این طرح به صورت جهادی انجام می‌شود، اظهار داشت: در این میان چند اتفاق مبارک می افتد. اول اینکه منابعی که قرار است از دست ما برود ما از بین رفتنش جلوگیری می‌کنیم و آن محله غنی می‌شود و از نتیجه گردآوری این خاطرات یک نسخه به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌دهیم، یک نسخه به بنیاد شهید داده می‌شود و یک نسخه هم به محله و مسجد داده می‌شود. یک نسخه هم برای تبدیل شدن به کتاب به موسسه رسول آفتاب می‌آید.

مدیر انتشارات رسول آفتاب گفت: هزینه‌های این کار هم همه به صورت جهادی تأمین می‌شود و خود محله در این موضوع با طرح نذر کتاب شریک می‌شود و در نتیجه از کتاب‌های شهدای آن محله خریداری می‌کنند و به خانواده شهدا و افراد محله هدیه می‌دهند تا نسل جوان با شهدای محله آشنا شوند. نذر کتاب هزینه چاپ کتاب را مرتفع می‌کند و بدون اینکه نیاز به حمایت دستگاه و نهادی باشد، تمام مراحل تولید کتاب انجام می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که بعدها اگر بخواهند یادواره برای شهدای محله بگیرند محصول برای معرفی شهدایشان داشته باشند. یا حتی می‌توانند از کتاب‌های تولید شده مسابقه کتابخوانی برگزار کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل انجام و اجرای این طرح چیست، اظهار داشت: این کار را به این نیت انجام دادیم که جلوی از میان رفتن خاطرات بزرگان شهر و کشورمان را بگیریم. چون بزرگان و خانواده شهدا کم کم از دنیا می‌روند و خاطرات خود را نیز با خود می‌برند. نسل‌های آینده از این شهدا هیچ نمی‌دانند و فقط با یک عکس نصب شده در محل و مسجد مواجه هستند و چون چیزی نمی‌دانند انگیزه‌ای برای ادامه راه این شهدا نخواهند داشت. تا دیر نشده این اتفاق باید بیفتد و در همه محله‌ها افراد محله و مسجدی‌ها باید آستین‌هایشان را بالا بزنند.

مخدومی درباره نقش موسسه رسول آفتاب در اجرای این طرح گفت: ما هم در موسسه رسول آفتاب در زمینه راهنمایی و آموزش  برای  تولید این آثار کمک می‌کنیم. برای راه‌های دور هم کتابچه‌ای تدوین می‌کنیم که در هر جای کشور که خواستند این کار را انجام دهند این کتابچه به صورت کامل راهنمایشان باشد چون شاید ما نتوانیم به همه نقاط کشور نیرو اعزام کنیم تا آموزش دهند و جریان تدوین کتاب  را هدایت کنند و با این کتابچه علاقه مندان کار را به صورت خودجوش به نتیجه برسانند.

گفتنی است موسسه رسول آفتاب در حال تهیه تیزر و پوستر و کتابچه این طرح است و به گفته مخدومی امکان گذاشتن آموزش مجازی یا وجود کارشناس برای پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی از طرح برای علاقه مندان در سراسر کشور وجود دارد و فراخوان طرح عطر محله به زودی اعلام خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات