فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۶۵۸
«فراری» سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم این روزها در تهران در حال تصویربرداری است

نمایش بزرگمردی

 «فراری»؛ سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم در ژانر کودک و نوجوان  که این روزها در تهران در لوکیشنی واقع در شهرری در حال ضبط است،
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

 «فراری»؛ سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم در ژانر کودک و نوجوان  که این روزها در تهران در لوکیشنی واقع در شهرری در حال ضبط است، در پل خشتی شهرستان لنگرود و لاهیجان مراحل تصویربرداری خود را طی کرده و در جاده‌های شهریار و رباط‌کریم استان تهران نیز فیلمبرداری شده است. از سویی به منظور تصویر‌سازی مرتبط با دهه 70 که دوره زمانی این سریال است، تیم طراحی دکور مشغول دکور‌سازی بخش‌های جدید این سریال است.
بتازگی پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی با حضور در پشت صحنه «فراری»، از نزدیک در جریان روند تولید این سریال قرار گرفت؛ مجموعه‌ای نمایشی که به گفته کارگردانش برداشتی آزاد از دوران کودکی یکی از شهدای مدافع حرم است؛ سریالی که برآیند یکسری از واقعیت‌ها درباره زندگی چند شهید است.
بارها نام شهید صدرزاده را شنیده‌ایم که ناخودآگاه دلاوری‌ها و رشادت‌ها و بزرگمردی‌های دوران دفاع از حرم را برای ما یادآور می‌شود اما در این سریال به طور خاص قرار نیست به شخصیتی پرداخته شود، بلکه در «فراری» کاراکتر اصلی عصاره‌ای از این بزرگمردی‌ها را به نمایش می‌گذارد. امیر داسارگر که او را بیشتر با کارگردانی «منطقه پرواز ممنوع» می‌شناسیم، این سریال را کارگردانی می‌کند.
داسارگر در توضیحاتی درباره‌ جزئیات ساخت سریال «فراری»، با بیان اینکه روند تولید ادامه‌دار خواهد بود، اظهار کرد: در ۳۰ قسمت ابتدایی این سریال - از سال ۷۶ تا ۸۵ - ۱۵ سالگی تا ۲۱ سالگی شهید روایت می‌شود. فیلمنامه بشدت مدیون این شخصیت است اما برای پیشگیری از ایجاد حساسیت، پرهیز داریم که بگوییم زندگی یک شهید به خصوص را می‌سازیم، هرچند اگر بگوییم کار درباره‌ این شهید نیست هم درست نگفته‌ایم. قصه ما درباره‌ نوجوانی است که می‌خواهد به تیم‌ ملی برسد و در نتیجه داستان یک ظرفیت دراماتیک دارد. در درام، اشاره‌هایی به واقعیت زندگی شهید صدرزاده داشته‌ایم اما به طور کلی قرار نبود روی اینکه این سریال روایتی تاریخی از زندگی یک شهید مدافع حرم است، تاکید داشته باشیم. دوست داشتیم سریال روال تاریخی‌اش را طی کند و بعدها مخاطب پی به شخصیت اصلی داستان ببرد.
به گفته او این سریال مربوط به حوزه کودک و نوجوان است و در ۳۰ قسمتی که تولید می‌شود، بالای ۳۰ کاراکتر اصلی نوجوان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
محسن برمهانی (معاون سیما)، مهدی نقویان (رئیس مرکز سیمافیلم) و بهرنگ ملک‌محمدی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۲ سیما) جبلی را در بازدید از پشت صحنه این سریال همراهی می‌کردند. از جمع بازیگران سریال «فراری»، هدایت هاشمی و حسین رفیعی در زمان بازدید رئیس صداوسیما در پشت صحنه حضور داشتند و هریک جداگانه مطالبی را درباره ایفای نقش در این سریال بیان کردند.
هدایت هاشمی، از بازیگران اصلی «فراری» درباره این مجموعه بیان کرد: حقیقت این است که زندگی یک شهید را نعل به نعل رفتن، یک ماجراست و آوردن آن در قالب نمایش هم ماجرای دیگری است و برخی اوقات بین این ۲ تعارض ایجاد می‌شود. به نظرم زندگی شهید در این سریال هوشمندانه روایت شده است.
هاشمی درباره‌ دلایل حضورش در این سریال گفت: من از ابتدای کارم از آنجا که به حوزه کودک و نوجوان علاقه بسیاری داشتم و از آنجا که با آقای ابراهیم فروزش هم فیلم کودک کار کرده بودم، هر وقت فرصتی دست داده کار در حوزه کودک و نوجوان را پذیرفته‌ام. ویژگی‌ای که در این سریال بسیار زیاد وجود دارد، امید است.
حسین رفیعی از دیگر بازیگران این مجموعه هم درباره علت ایفای نقش در این مجموعه بیان کرد: من معمولا اگر کاری در حوزه کودک و نوجوان پیشنهاد شود نخوانده آن را می‌پذیرم، چرا که سال‌هاست در این حوزه کار کردم و همیشه اعتقاد دارم کار برای کودک در هر سطحی ارزشمند است و از طرفی شما با بچه‌ها آرامش بهتری دارید. سریال «فراری» خیلی خاص و ویژه است و اساسا زندگینامه کار کردن به این شکل، دل بزرگ می‌خواهد.
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی نیز در جمع عوامل و بازیگران این سریال یادآور شد: بازسازی زندگی بزرگان ملاحظاتی دارد و به ندرت کارهای موفقی از آب در می‌آید. دلیل اول این است که ممکن است بگویند فلان اتفاق نبوده یا درست پرداخته نشده است. کما اینکه اگر قرار باشد روایت نعل به نعل از زندگی یک شهید داشته باشیم، خانواده معترض می‌شود که جزئیات درست نبوده است. در واقع هر چقدر رویداد مهم‌تر است، حساسیت بیشتر می‌شود. بهترین کار همینی هست که شما انجام می‌دهید که سایه شهید روی درام باشد. این کار به نشان دادن درست شخصیت شهدا هم کمک می‌کند. پیگیرترین مخاطبان رسانه ملی کودکانند و بالای80 درصد آنها پیگیر آنتن هستند. ما از هر کاری که در این حوزه باشد، استقبال می‌کنیم.
در این سریال، هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقایی‌پور، افشین آقایی و حسین اوجاقلو به ایفای نقش می‌پردازند.
عواملی که با این سریال همکاری دارند، عبارتند از: تهیه‌کنندگان: امیرمهدی پوروزیری و سجاد نصرالهی‌نسب، کارگردان: امیر داسارگر، نویسندگان: امیر داسارگر و زین‌العابدین تقی‌پور، سرپرست گروه کارگردانی: سعید نقدزاده، انتخاب بازیگران نوجوان و بازیگردان: زین‌العابدین تقی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی: فرزانه نصری، دستیار دوم کارگردان: علیرضا ملک، دستیار برنامه‌ریز: سیدابوالفضل موسوی، منشی صحنه: تهمینه مرتضوی، طراح گریم: سیدجلال موسوی، مجریان گریم: حانیه بابایی، کامیار عاشورنیا و محمدمیلاد یسلیانی، مدیر تولید: افشین رئوفی، مدیر تدارکات: بهرام دانایی‌زادگان، دستیار تولید: مرتضی کشاورز، دستیار تدارکات: علی اکبر صادقی، مدیر فیلمبرداری: احمد گودرزی، گروه فیلمبرداری: فرامرز توکلی، صفرعلی صلاحلو، احسان نصیریان، امیرحسین طاهری‌پور، رضا مظفری، رضا شیروانی و محمدرضا حسین‌زاده، تدوین: ابوذر حیدری، عکاس: سیداحمد جامه‌دارپور، مدیر صدابرداری: فرشید احمدی، دستیاران صدا: مجتبی خیرآبادی و علیرضا قره‌داغلی، طراح لباس: سوسن نوروزی، دستیاران لباس: آتنا آدینا، میلاد طهماسبی و دریا دیلم، طراح صحنه: جعفر محمدشاهی، دستیاران صحنه: رامین کردعلیوند، قاسم سعادت‌بخت، محمد محمدخانی، احمد صمدلو و علی شیروانی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات