صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۷۶

پشت‌پرده ماجرای واگنرها چیست؟

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
بررسی تحولات میدانی جنگ اوکراین نشان می‌دهد، ارتش روسیه در میدان دست برتر را دارد  و میزان پیروزی آنها روز به روز نیز کامل‌تر می‌شود. ضعف غرب در برابر مسکو  سبب شد کی‌یف به همراه هم پیمانانش به فکر عملیاتی برای تغییر روند جنگ بیفتد.
 از همین‌رو، کشورهای غربی مدت‌زمان طولانی است که در حال تصمیم‌گیری برای انتقال تسلیحات به کی‌یف هستند، تا ضد حمله‌ای علیه روسیه را طراحی و اجرا کنند که در نهایت نظامیان روسی موفق شدند خط دفاعی خود را برای مقابله با این ضد حمله به خوبی آماده کنند.
 در این زمینه روزنامه «نیویورک تایمز» به تازگی گزارش داد، شروع ضد حمله هیچ پیشرفت سریعی برای ارتش اوکراین به همراه نداشته است. در عین حال، مقامات آمریکایی امیدوارند که پس از آموزش در غرب، نیروهای نظامی اوکراینی بتوانند توانایی‌های رزمی خوبی کسب کنند. در همین زمینه دبیرکل ناتو نیز اعتراف کرد،‌اوکراین مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی غربی را در جریان این ضد حمله از دست داده است. «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان هم انهدام تانک‌های لئوپارد که کی‌یف در ضد حمله خود از آنها استفاده می‌کند، از سوی طرف روسی را تأیید کرد. بنابراین طراحی و عملیاتی کردن سیاست‌های گوناگون در میدان نبرد برای فشار آوردن به ارتش روسیه جواب نداده است. 
در این شرایط «پریگوژین» فرمانده واگنر با ادعای حمله ارتش روسیه به نیروهای تحت امر خود مدعی شد کنترل روستوف را به دست گرفته و اگر وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه را به وی تحویل ندهند، به سمت مسکو حرکت خواهد کرد. در ماه‌های اخیر، «پریگوژین» فرمانده واگنر بارها «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه را به بی‌کفایتی و عدم حمایت لازم واحدهای واگنر که در اوکراین می‌جنگند، متهم کرده است. 
در مقابل وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، گروه‌های داوطلب نظامی در اوکراین باید تا پایان ماه ژوئن(تیرماه) تحت پوشش و هدایت این وزارت‌خانه درآیند و با آن برای ادامه فعالیت قرارداد امضا کنند. اگرچه در اطلاعیه وزارت دفاع روسیه از گروه واگنر نام برده نشده، اما این اقدام به عنوان اقدام مستقیم مسکو برای به دست آوردن کنترل کامل بر این گروه تلقی شده است. در پی این اقدام وزارت دفاع روسیه، پریگوژین هم با انتشار اطلاعیه‌ای هر نوع واگذاری این گروه به این وزارت‌خانه و انعقاد قرارداد با آن را به شدت رد کرد. وی ادعا کرده است، به واحدهای نظامی واگنر حمله شده و مقامات نظامی روسیه در این امر مقصر هستند تا در نهایت این اختلاف بین ارتش و واگنرها به تقابل بکشد.
 پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اقدام پریگوژین و نیروهای واگنر را خیانت نامید و به واگنرها هشدار داد: «تسلیم ماجراجویی جنایت‌کارانه نشوند.» 
در ابتدای این اتفاقات رسانه‌ها گمانه‌زنی های مختلفی داشتند، برخی تاکید کردند  با توجه  به تحولات در داخل روسیه انتظار تنش‌های داخلی وجود داشت، اما تنش کنونی در روسیه بسیار جدی‌تر از پیش‌بینی‌هاست، برخی دیگر از تحلیلگران نوشتند احتمالا سرویس‌های امنیتی‌ـ اطلاعاتی غربی در پس این تنش‌ها هستند تا هزینه جنگ اوکراین را برای مسکو و پوتین چند برابر کرده و مسکو را وادار به عقب نشینی کنند.
در این میان نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این باره نوشت:‌«اقدامات گروه ‎واگنر گرچه از نظر شکلی با توجه به درگیر بودن ‎روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند آثار روانی مخربی را به‌دنبال داشته باشد اما این گروه از نقطه نظر ماهیتی فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشاندن ارتش روسیه است‌.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات