صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۷۸

مالیخولیای سیاسی

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
یک روز پس از بازگشت «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده از چین به آمریکا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور در سخنرانی‌ای «شی‌ جین ‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین را یک «دیکتاتور» نامید. وزارت خارجه چین در پاسخ به این صحبت‌ها بیان کرد: «اظهارات طرف آمریکایی بسیار مضحک و غیرمسئولانه است و به‌شدت حقایق اساسی، پروتکل دیپلماتیک و شأن سیاسی چین را نقض می‌کند.» این درگیری‌های لفظی بین دو کشور در حالی شدت گرفته است که گفته شده بود سفر بلینکن به پکن در جهت افزایش و توسعه روابط بوده و ایالات متحده قصد دارد از بازیگری چین در عرصه میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین نیز استفاده کند. اظهارات عجیب بایدن نشان‌ می‌دهد، گویا قرار نیست روابط دو کشور که پس از جنگ تجاری ترامپ با پکن، به سردی رفته ‌بود، دوباره احیا شود.  بایدن که یک روز پس از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به پکن در یک مراسم درآمدزایی انتخاباتی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد، مدعی شد، شی پس از ورود یک بالن چینی به حریم هوایی آمریکا «خیلی ناراحت» شده ‌است. 
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی نه چندان روشن گفت: «علت اینکه وقتی من آن بالن را با دو کانتینر پر از تجهیزات جاسوسی داخلش ساقط کردم، شی جین پینگ خیلی ناراحت شد، این بود که خبر نداشت که آن بالن آنجا بود.» وی اضافه‌ کرد: «برای دیکتاتورها خیلی مایه پریشانی است که خبر نداشته ‌باشند چه اتفاقی افتاده‌ است.»  سفر بلینکن به چین شاید برای مدیریت بحران اوکراین بود؛ اما در اصل به نظر می‌رسد دو کشور صحبت‌های صریح و تندی درباره تایوان با یکدیگر داشته‌اند. رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار با بلینکن تأکید کرد، واشنگتن باید به چین و منافع و حقوق قانونی این کشور احترام بگذارد. برخی از کاربران فضای مجازی در چین نحوه رفتار رئیس‌جمهور چین با بلینکن در این سفر را نشانه دست بالای چین در برابر آمریکا توصیف کردند. بلینکن هم پس از دیدارهای دو روزه در «پکن» با مقامات چینی، از جمله رئیس‌جمهور این کشور گفت: «هیچ پیشرفتی در ازسرگیری خط تماس مستقیم نظامی با چین حاصل نشده است.» چین و آمریکا بر سر بخش وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد. چین بارها به حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده است.
وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن گفت: «روابط میان چین و آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد که در تضاد با منافع هر دو کشور است.» وی همچنین تأکید کرد: «تایوان موضوع اصلی در روابط چین و آمریکاست و بزرگ‌ترین خطر درباره این رابطه به ‌شمار می‌آید.» نشریه «گلوبال تایمز» چین در تحلیل خود از این سفر نوشت، محور طلایی برای تحلیل این سفر و بررسی میزان موفقیت‌آمیز بودن آن، این است که آیا روابط دو کشور به قبل باز می‌گردد و آمریکا از دخالت‌های خود در مسائل داخلی چین دست بر می‌دارد یا نه! این نشریه در همین حال نوشت، در صورتی که دو طرف به توافق‌های بالی در سال 2020 بازگردند و از جنگ ترکیبی در مقابل یکدیگر دست بکشند، می‌توان به موفقیت‌آمیز بودن این سفر اطمینان داشت. با این حال، صحبت‌های اخیر بایدن نشان داد، گویا آمریکا چندان هم به ایجاد صلح و ثبات نسبی در روابط خود با پکن تمایلی ندارد و به ‌احتمال‌ زیاد روابط دو کشور با وجود مسائلی، چون بحران تایوان، با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد. در عین حال، به نظر می‌رسد سیاست‌های دو طرف در ماجرای جنگ اوکراین نیز تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد و در حالی که مسئولان چینی به‌دنبال ایجاد راه حلی مسالمت‌آمیز برای حل این بحران هستند، آمریکایی‌ها هنوز معتقدند، جنگ باید ادامه پیدا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات