صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۷۶

ضرورت بزرگداشت عیدالله‌الاکبر/ همان‌گونه که به استقبال محرم می‌رویم، غدیر را بزرگ شماریم

رویداد مهم غدیر که در سال دهم هجرت رخ داد، عالی‌ترین اتفاق در حوزه حکومت و سیاست بود که به معنای کامل «ولایت» را در خود پرورانده بود.

«غدیر»روزی است که در آن آخرین فرمان الهی به کامل‌ترین شکل ممکن به مسلمانان ابلاغ شد. در تأکید این امر الهی نیز خداوند در قرآن کریم فرمود: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ؛ امروز دین‌تان را برای شما کامل کردم.» از این رو می‌توان گفت رویداد مهم غدیر که در سال دهم هجرت رخ داد، عالی‌ترین اتفاق در حوزه حکومت و سیاست بود که به معنای کامل «ولایت» را در خود پرورانده بود.

به تعبیر حضرت امام(ره)، مقام «ولایت» مقام تولیت امور مسلمین است مقام حکومت بر مسلمین است و «غدیر» ادامه نبوت و ادامه حکومت الهی است. همچنین از منظر امام خمینی(ره)، «ولایتی که در غدیر است، به معنای حکومت است نه به معنای مقام معنوی، مسئله، مسئله حکومت است. مسئله سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کند.» (صحیفه ج 20 ص 113-115)

مقام معظم رهبری نیز در این باره تصریح کرده‌اند: «عید غدیر را فرمودند «عیدالله‌الاکبر» از همه اعیاد در تقویم اسلامی این عید بالاتر است، پرمغزتر است، تأثیر این عید از همه اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ هدایت، در زمینه حکومت در این حادثه غدیر معین شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد، پیغمبر هم طبق بعضی روایات خبر داده بود که عمل نخواهد شد؛ اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است. یک معیار و میزان است تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را، این معیار را، جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند.»1388/09/15

مهم‌ترین پیام غدیر
از این رو می‌توان گفت، اسلام دین کامل و جامعی است که برنامه‌ای مدون برای اداره زندگی بشر در تمام عرصه‌های فردی و اجتماعی دارد و لذا «دین از سیاست جدایی‌ناپذیر است» و این به عنوان مهم‌ترین پیام جاودانه غدیر به شمار می‌رود. در این باره نیز «حجت‌الاسلام معینیان» نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) معتقد است که خلافت، جانشینی و رهبری امت اسلامی از مهم‌ترین پیام‌های غدیر است که از ناحیه خداوند صورت گرفت. ابلاغ حق، صفات رهبری، مرجعیت دینی اهل‌بیت(ع)، اکمال دین و اتمام حجت با مردم و رضایت خداوند از پیام‌های واقعه غدیر خم است.

بنابراین باید به این نکته اذعان کرد که راهبرد پیوسته دین در عرصه روابط اجتماعی ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های مسلمان دعوت به اصول و مبانی مشترک است. اگر پیام غدیر در صدر اسلام عملی شده بود، امامت امام معصوم و حاکمیت آن باعث ایجاد وحدت در امت پیامبر می‌شد و ثمره این وحدت به آرمان‌شهری می‌رسید که خداوند متعال با حاکمیت دین وعده آن را داده بود.

چگونه صحابه پیامبر کوتاهی کردند
از همین منظر حجت‌الاسلام والمسلمین «رمضان محمدی» مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم بر این باور است که جامعه امروز نسبت به واقعه غدیر نیازمند جهاد تبیین است. او معتقد است: «در فضای غبارآلود بعد از پیامبر، قرائت جدیدی از دین ارائه شد و برخی‌ها حقایق غدیر را در چشم مردم تحریف کردند و با اینکه سند حدیث غدیر متواتر است و در آن هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد؛ اما در واژه‌های آن دخل و تصرف کردند. صحابی رسول خدا هم در مقابل این انحراف، تبیین لازم را انجام ندادند. آنها باید هدفی که پیامبر(ص) داشت و ضرورتی را که در انتخاب امام علی(ع) بود، برای جامعه بیان می‌کردند و به تعهدی که در برابر پیامبر(ص) داشتند و در مقاطع مختلف برای آنها ایجاد مسئولیت می‌کرد، عمل می‌نمودند؛ ولی کوتاهی کردند.»

تبیین غدیر واجب دینی است
این پژوهشگر دین می‌گوید: «افراد بزرگ مثل رهبر معظم انقلاب کاملاً حساب‌شده و با توجه به شرایط و اقتضائات امت اسلامی حرف می‌زنند. وقتی ایشان می‌گویند جهاد تبیین شود، وظیفه ما این است ببینیم تبیین چیست؟ چطور باید تبیین شود و چه کسی باید تبیین کند؟ غدیر یک مسئله عادی نیست. اهمیت غدیر به حدی است که درباره آن آیه نازل شد. غدیر آنقدر مهم است که خداوند به پیامبرش فرمود: اگر این واقعه را به مردم نرسانی، رسالتت را کامل نکردهای؛ یعنی ۲۳ سال رسالتت ناتمام است. بنابراین غدیر یک مسئله دینی است و وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند: تبیین غدیر واجب است یعنی واجب دینی است. غدیر یک رخداد تاریخی صرف، در یک گذرگاه جغرافیایی نیست؛ بلکه سرفصلی اعتقادی است که درونمایه‌ همه طاعت‌ها و همه رشدها و تعالی‌ها از همین جا سرچشمه می‌گیرد. از این رو تبیین غدیر یک ضرورت بنیادین و اصلی است.»

ضرورت بزرگداشت «عیدالله الاکبر»
روز غدیر و امامت همان اندازه اهمیت دارد که بعثت و رسالت اهمیت دارد. خداوند متعال نیز در قرآن کریم به این نکته اشاره کرده و فرموده است: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ؛ ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد.»

خداوند کافران را هدایت نمیکند
از همین منظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین «اسماعیل دست‌افکن» دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر استان اصفهان در گفت‌وگویی اذعان کرده بود: «بزرگداشت غدیر، بزرگداشت تجدید میثاق الهی و بیعت با ولی برگزیده خدا و دفاع از حق و شمشیر کشیدن به روی غاصبان ولایت است و یاری کردن حضرت علی(ع) در تنهایی است و رساندن پیام حیات‌بخش محمدی به لب‌تشنگان حقیقت است. بزرگداشت غدیر یعنی خط بطلان کشیدن بر همه داعیان ولایت و اعلام انحصاری بودن ولایت حضرت صاحب‌الزمان(عج). بزرگداشت غدیر یعنی با وجود حجت برگزیده خدا، مسلمانان امروز نیازی به پیشوایان گمراه، عارفان خدانشناس، زاهدان دنیاپرست، مرشدان دل‌بسته به مرید و عالم‌نماهای غرق در جهل مرکب و فقیهان حاشیه‌نشین در بند ندارند.»

کلام آخر
درباره اهمیت بزرگداشت روز عید غدیر، حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌الله فرحزاد» استاد حوزه علمیه قم تأکید کرده است: «امام صادق(ع) سه بار قسم جلاله خوردند که خداوند روزی مهم‌تر از غدیر خم خلق نکرده است. غدیر مقدمه آمدن امام زمان و جا افتادن امامت و ولایت است. پیشینیان ما زحمت‌های فراوان کشیدند که عاشورا را احیا کردند و با تبلیغ باید جایگاه غدیر نیز به درستی در جامعه تبیین شود، لذا همانطور که به استقبال محرم می‌رویم، غدیر را نیز باید بزرگ داریم و به استقبال آن برویم و در طول سال از این روز مهم یاد شود.»

از این رو می‌توان گفت عيد سعيد «غدیر» روز کامل شدن دین به واسطه انتصاب الهی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به جانشینی رسول خداست؛ به همین دلیل باید به پاس قدردانی از این نعمت عظیم و عرض ادب به ساحت مقدس حضرت امیرالمؤمنین علی، در هر کوچه و خیابان و در هر خانه و محله و در هر منبر و تریبونی برای افزایش معرفت مردم قدمی برداشته شود و آدابی را که بزرگان به منظور گرامیداشت آن تعلیم نموده‌اند، بیان کرد تا از برکات معنوی این روز عزیز بهره‌مند باشیم.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات