صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۶۳۰۰

گزارش‌‌ روز دوم سفر رئیس‌جمهور به خوزستان

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به خوزستان، از پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام و مصوبات سفرهای پیش بازدید کرد و در جریان میزان پیشرفت این پروژه‌ها قرار گرفت.

بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس

برای اجرای پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، بیش از یک میلیون و 338 هزار یورو اعتبار ارزی و بیش از 22 هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.در این پالایشگاه، روزانه، 97 هزار بشکه معادل 7 هزار و 318 تن گاز طبیعی، 6 هزار و 649 تن گاز شیرین و 41 تن گوگرد جامد تولید خواهد شد.

افتتاح این پروژه کمک بزرگی در جمع‌آوری و بازیابی گاز‌های مشعل‌های غرب کارون می‌کند و در کاهش آلودگی شهر اهواز و مناطق اطراف آن بسیار اثرگذار است.

هدف از احداث این پالایشگاه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی بندر امام خمینی خواهد بود و گازهای سبک و تصفیه شده نیز برای تامین گاز کشور به شبکه سراسری گاز ارسال می شود و همچنین گوگرد گرانول شده نیز از تولیدات کارخانه خواهد بود که میتواند در صنایع شیمیایی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در زمینی به مساحت 220 هکتار و در جنوب غربی شهر اهواز و در 60 کیلومتری شهرستان هویزه واقع شده است این پالایشگاه به منظور جمع آوری گاز‌های حاصل از فرآورش نفت در مناطق جفیر و اروندان تاسیس شد.

بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ نفتی خوزستان

یکی از این پروژه‌ها، احداث ایستگاه پیش تراکم کارخانه 900 به منظور جبران کاهش فشار خوراک ورودی به کارخانه گاز و گازمایع 900 و افزایش محصولات تحویلی به واحد‌های پایین دست، با چهار ردیف تراکم در ورودی این کارخانه است.

احداث این ایستگاه باعث افزایش تولید محصول گاز سبک کارخانه گاز و گازمایع 900 به میزان (250 م ف م ر) و محصول نفتا این کارخانه به میزان حدود 5000 بشکه در روز می‌گردد.

همچنین به منظور جبران کاهش فشار خوراک ورودی به کارخانه گاز و گازمایع 1000 و افزایش محصولات تحویلی به واحد‌های پایین دست، احداث ایستگاه پیش تراکم کاخانه 1000 با چهار ردیف تراکم در ورودی این کارخانه در دستور کار قرار گرفت.

پروژه سوم، پست 400 کیلوولت ایثار در منطقه امیدیه است که با هدف تامین و تثبیت برق رسانی به تاسیسات نفتی گسترده آن منطقه عملیاتی شده است.

این پست به پایداری برق دو استان خوزستان و استان بوشهر کمک شایانی می‌کند. در این پست یکی از بزرگترین تراسفورماتور ساخت ایران نصب خواهد شد.

پروژه مهم و کلیدی پست برق ایثار که تا سال 99 فقط 17 درصد پیشرفت داشته با پرداخت مطالبه پیمانکار (برق منطقه ای) توسط سرمایه گذار به مبلغ 10 میلیارد تومان پروژه (با 17 درصد پیشرفت فیزیکی) با پیمانکار قبلی در تاریخ 6 /1399 خاتمه داده شد و ادامه فعالیت به سرمایه گذار فعلی یعنی بید بلند خلیج فارس واگذار شد.

بازدید رئیس جمهور از تالاب شادگان

آیت الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به خوزستان، در مسیر بازگشت از شادگان ضمن بازدید از تالاب شادگان، در جمع مردم روستای صراخیه در تالاب بین‌المللی شادگان که یکی از روستاهای ویژه گردشگری است، حاضر شد و ضمن شنیدن مطالبات و درخواست‌های مردم، به مسولین مربوطه دستور داد به سرعت ضمن حفظ محیط زیست نسبت به تدوین و ابلاغ طرح توسعه گردشگری تالاب شادگان اقدام کنند.

رئیس جمهور همچنین در جمع مردم این منطقه و در پاسخ به مطالبات آنها مبنی بر توجه بیشتر مسئولان به این منطقه گردشگری گفت: حفظ و نگهداری و همچنین استفاده از این سرمایه طبیعی در جهت رونق اقتصاد گردشگری و دریایی ساکنان این منطقه از جمله مسائل مد نظر دولت مردمی در سفر به استان خوزستان بوده است.

رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت طراحی راهبرد توسعه گردشگری و اقتصاد دریایی این منطقه به مسئولان استانی برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بومی این منطقه فرصت یک ماهه داد.

رئیس جمهور توجه به مسائل محیط زیستی در این سند توسعه‌ای را مورد تاکید قرار داد و از مسئولان محیط زیست استان خواست با متخلفین و صیادان غیر مجاز ماهی در این تالاب قاطعانه برخورد کنند.

روند پیشرفت پروژه‌های آب و برق خوزستان بررسی شد

روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب و برق استان خوزستان، در نشستی با حضور رئیس جمهور و مدیران صنعت آب و برق استان، بررسی شد.

در این نشست آخرین وضعیت اجرای پروژه آبرسانی غدیر، پروژه فاضلاب اهواز و کارون و همچنین نیروگاه‌های برق خوزستان مورد بررسی قرار گرفت و مدیران صنعت آب و برق استان گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌ها ارائه کردند.

آیت‌الله رئیسی طی سخنانی در این نشست، مسئله آب و فاضلاب و‌ برق را جزو مسائل اولویت‌دار استان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با همت و روحیه جهادی مدیران صنعت آب و برق اقدامات جدی در این حوزه در استان خوزستان صورت گرفته که موجب امیدواری مردم شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اهتمام مدیران به اجرای بدون اشکال طرح‌ها و تسریع در تکمیل پروژه‌های در حال احداث گفت: دولت نیز در این زمینه به وظایف خود در تخصیص اعتبارات لازم عمل خواهد کرد.

بازدید رئیسی از پروژه فاضلاب اهواز و‌ کارون

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان خوزستان، از پروژه فاضلاب اهواز و کارون بازدید کرد و با توضیحات مدیران این پروژه از میزان پیشرفت و آخرین وضعیت روند احداث آن مطلع شد.

پروژه فاضلاب اهواز و کارون با مجموع لوله‌گذاری  1720  کیلومتر در حال احداث است. روند احداث شبکه فاضلاب اهواز از سال 1372 در این شهر آغاز و تا اواسط سال 1400 یعنی پس از حدود 28 سال از آغاز احداث این طرح، تنها 603 کیلومتر آن اجرا شده بود، اما از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون 356 کیلومتر از لوله‌گذاری این طرح به اجرا در آمده است.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این پروژه با تعدادی از کارگران آن گفتگویی صمیمانه و بی‌واسطه داشت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد.

بازدید رئیس جمهور از رصدخانه آب و انرژی خوزستان

آیت‌الله رئیسی شامگاه پنج شنبه به منظور بررسی آخرین وضعیت منابع برق آبی استان خوزستان و طرح آبرسانی غدیر از رصدخانه آب و انرژی سازمان آب و برق خوزستان بازدید کرد.

در این بازدید که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، نیز حضور داشت، رییس جمهور از وضعیت منابع آبی استان در جهت آمادگی نیروگاه های برق آبی استان برای گذر از پیک تابستان، مطلع شد.

رصدخانه آب و انرژی سازمان آب و برق خوزستان به منظور مدیریت بهم پیوسته و دانش محور آب و انرژی و جهت ایجاد زمینه پیاده سازی حکمرانی آب، به عنوان پایلوت رصد خانه ملی آب ایران تشکیل شده است.

در این رصدخانه داده‌های جمع آوری شده توسط شبکه‌های سنجشی در 310 نقطه در محدوده استان خوزستان و هشت استان بالادست، پس از صحت سنجی در قالب داشبوردهای مدیریتی نمایش داده می‌شود.این رصدخانه در زمان بحران سیلاب و خشکسالی بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات