صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۰۳

پشت پرده موج‌سازی اصلاح طلبان علیه باهنر چه بود؟

چندی پیش سعید حجاریان، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با اشاره به چیستی تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو مطرح کرد: من معتقدم اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس آینده خوب است راجع به ۶ فرض و یک عمل تامل کنند. ابتدا فرض‌ها را برمی‌شمارم؛ فرض اول آن است که تمامی اصلاح‌طلبان بپذیرند در انتخابات مشارکت کنند. فرض دوم آن است که شورای نگهبان کسی را رد صلاحیت نکند. فرض سوم آن است که مردم متقاعد شوند، لازم است در انتخابات شرکت کنند. فرض چهارم آن است که تمام کرسی‌های مجلس آینده در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. فرض پنجم آن است که انتخابات بدون هیچ شک‌ وشبهه‌ای برگزار شود و فرض ششم آن است که لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود.

او می‌افزاید: من معتقدم در صورت وقوع همه این فرض‌ها و تمهید شرایط مساله ناتوانی و نخواستن دولت مستقر پیش روی مجلس آینده است؛ لذا می‌گویم به شرطی که آقای رییسی به نحوی از کابینه استعفا دهد یا به دلیل عدم کفایت عزل شود، می‌توان به شرط وجود یا حتی عدم فرض‌های شش‌گانه در انتخابات مشارکت کرد.

باهنر در پاسخ به حجاریان: رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد

بعد از انتشار سخنان حجاریان، محمدرضا باهنر در مصاحبه‌ای در رابطه با شروطی که حجاریان برای حاکمیت مطرح کرد، گفت: این (سخنان) نوعی هنجارشکنی است. رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد، معتقدم از این اصل قانون اساسی ما یک مرتبه درباره بنی صدر استفاده کردیم و امیدواریم و دعا می‌کنم که دیگر تا انقلاب حضرت مهدی (عج) دیگر لازم نباشد که از این اصل استفاده کنیم. عزل شدن حق بنی صدر بود، اما بعد آن خسارات زیادی همچون حوادث تروریستی هفتم تیر و هشتم شهریور و جنگ‌های خیابانی به کشور وارد شد. در مجموع اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، این‌ها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید.

اصلاح طلبان خود را رقیب نظام قلمداد نکنند

باهنر در ادامه در پاسخ به اینکه عده‌ای در جریان اصلاحات با روی کار آمدن آذر منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاحات به فکر تحریم انتخابات هستند، جریان اصلاحات را خطاب قرار داده و می‌گوید: من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند، اصلاح طلبان خود را رقیب نظام قلمداد نکنند.

از صف پراید تا صندوق رای

مدتی بعد از پاسخ باهنر به شروط حجاریان، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در انتقاد از سخنان باهنر در صفحه شخصی خود نوشت: در کشوری که مردم برای خرید پراید حتی با قیمت نجومی، در صف می‌ایستند، چه بلایی سر انتخابات آورده‌اید که برای رای دادن مردم، کارتان به تهدید کشیده؟ قدری به کیفیت بپردازید. تهدید اثر عکس دارد، کاش این را می‌فهمیدند. راه دیگری هم هست، برای عدم شرکت زندان و جریمه تعیین کنید.

افراد متعددی از جبهه اصلاحات به این سخنان باهنر واکنش نشان دادند و در نهایت آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات هم در صفحه شخصی خود در توییتر خطاب به باهنر نوشت: اگر نگران مشارکت مردم در انتخابات هستید، به جای تعیین تکلیف برای جریان‌های سیاسی رقیب خود، به دیگران نیز توصیه کنید ‎صندوق رای را به جایگاه واقعی خود که باید تبلور ‎اراده ملت و میزان و مبنا قرار گرفتن رأی همه مردم ایران باشد، برگردانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات