صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۳۴

یانکی‌های تروریست‌ساز

در طول یک قرن اخیر، آمریکا به بهانه‌های گوناگون حقوق بشری به بسیاری از کشورها و مناطق گوناگون جهان لشکرکشی کرده است. دخالت آمریکا در امور دولت‌ها که به صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت گرفته، نشان می‌دهد، ایالات متحده در هر کجای جهان که ارزش‌های انسانی و حقوق بشر در رأس اولویت‌ها بوده، آمریکا برای تخریب آن نقطه تلاش کرده است. ارزیابی از رفتار ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی آمریکا از طریق رفتارهای ضد حقوق بشری به دست می‌آید؛ یعنی کشتار مردم و تضییع حقوق اولیه جوامع بسیاری از کشورها و... بر مبنای منافع استعماری ایالات متحده تعریف شده است. به بیان دیگر، منافع استعماری این کشور هم‌راستا با رفتار‌های ضد حقوق بشری تعریف شده است. در واقع، کارکردهای رفتاری آمریکا نشان می‌دهد، این کشور در دستیابی به اهداف و خواسته‌های خود هیچ حد و مرزی برای حقوق انسان‌ها قائل نیست و همه راه‌های ممکن را برای پیاده‌سازی سیاست‌های‌شان استفاده می‌کنند. از جمله جنایت‌هایی که ایالات متحده علیه بشریت انجام دادند، ایجاد و حمایت از گروهک‌های تروریستی برای تخریب کشورها و هدف قرار دادن جان انسان‌های بی‌گناه است. 
به طور خلاصه به برخی از این گروهک‌های تروریستی اشاره می‌شود: 
1ـ گروه تروریستی داعش: «مایکل تی. فلین» رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون، در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه‌ «الجزیره» اعلام کرده است، «رشد داعش نتیجه‌ مستقیم حمایت ایالات‌متحده از شورشیان سوری بود که هسته‌ مرکزی جنگجویان آن را القاعده‌ عراق تشکیل می‌دادند.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در سخنانی اعلام کرد، دولت اوباما به ‌صورت فعالانه از گروه‌های افراطی سلفی که بعدها به داعش تبدیل شدند، حمایت کرده است. ترامپ بارها تأکید کرد، من می‌خواهم بگویم که هیلاری کلینتون مکار نیز یکی از بنیان‌گذاران داعش است. «مایک پنس» معاون ترامپ نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود سیاست‌های اوباما و کلینتون به ایجاد داعش منجر شد. آمریکا با ایجاد داعش و کشتار وحشیانه مردم منطقه سعی داشت کشورهای منطقه را که مخالف سیاست‌های استعماری آمریکا هستند، نابود کند.
حال که اعترافات مستقیم مقامات آمریکا و رفتارهای میدانی این کشور در تقویت گروه تروریستی بر همگان عیان می‌کند که داعش دست‌پرورده آمریکا برای پیشبرد اهداف ضد حقوق بشری است، آیا ایالات متحده حق سخن گفتن از حقوق بشر را دارد؟ 
2ـ گروه تروریستی بوکوحرام: گروه تروریستی «بوکوحرام» که به القاعده غرب آفریقا مشهور است، یک گروه شبه‌نظامی با رویکردهای به ظاهر اسلامی است که در نیجریه حضور دارد. بنابر اسناد منتشرشده از سوی «ویکی‌لیکس» در دسامبر سال 2011، دفتر سیا در الجزایر در حدود 40 میلیون نایرا (واحد پول نیجریه) به گروهک بوکوحرام برای همکاری بلندمدت با این سازمان می‌دهد. 
در ماه ژوئن 2009، یکی از اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس درباره آمریکا نشان می‌دهد، سیا دو ماه پیش از آغاز تحرکات تروریستی بوکوحرام، این سلسله اقدامات تروریستی را پیش‌بینی کرده است.
3ـ گروهک تروریستی پژاک: «دیلی استار» در سپتامبر 2006 (شهریور1385) به نقل از «باییک»، فرمانده ارشد «پ.ک.ک» نوشت: «واشنگتن با شورشیان کرد ایران (پژاک) ارتباط برقرار کرده است.»
«سیمور هرش» روزنامه‌نگار نشریه «نیویورکر» نیز در شماره 27 این مجله طی مطلبی فاش کرد: «نیروهای آمریکایی در حال حمایت از پژاک به عنوان بخشی از برنامه ناآرام‌سازی ایران‌ هستند... پژاک هم از ایالات متحده و هم از رژیم صهیونیستی کمک دریافت می‌کند.»
گروهک تروریستی «پژاک» یک گروه شبه نظامی در شمال غرب و غرب کشور است. گروهک «پژاک» در 4 آوریل 2003 (16 فروردین 1382) و تحت هدایت و رهبری حزب «پ.ک.ک»، حزب کارگران کرد ترکیه، در مناطق هدف جهت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز به فعالیت‌های تروریستی کرد.
4ـ گروهک تروریستی ریگی: گروهک تروریستی «ریگی» به سرکردگی «عبدالمالک ریگی» از دل گروهک تروریستی قدیمی‌تری به نام «خلق بلوچ» بیرون آمد. نظام امنیتی آمریکا (سیا) از سال 2004 (1383شمسی) پس از ارتباط گرفتن با اعضای این گروهک تروریستی و تصمیم شورای گروهک مبنی بر ارتباط مستقیم با آمریکا، ملاقات‌های متعددی را برنامه‌ریزی می‌کند. «سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی در سال 2008 (1387شمسی) فاش کرد که دولت آمریکا حامی و پشتیبان گروهک ریگی است. شکی باقی نمی‌گذارد که آمریکا به وجود آورنده و حامی گروهک تروریستی «جندالله» به سرکردگی عبدالمالک ریگی است. 
5ـ گروهک تروریستی کومله: سفر27‌ شهریور 1390 سرکنسول آمریکا در عراق، «آلکسلاساریکا»، به اردوگاه‌های گروهک کومله شاخه مهتدی در سلیمانیه و حزب منحله دموکرات کردستان ایران در اربیل، نشان می‌دهد فعالیت این گروهک‌ها و همکاری آنها با آمریکا همچنان ادامه داشته و از عمق بیشتری برخوردار شده است. در دیدار «عبدالله مهتدی» این عامل خودفروخته و مزدور، با عامل سیا، بیان داشته است: «ما بدون کمک و یاری نظامی آمریکا نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم!» آلکسلاساریکا در ادامه این دیدار، چندین میلیون دلار به شبکه تلویزیونی «روژهه لات»، تلویزیون این گروهک، برای تبلیغ سیاست‌های آمریکا و ساخت برنامه‌های ضد ایرانی هدیه می‌دهد! این هدیه در راستای پیشنهاد سیا به کنگره در سال 2010 (1389شمسی) برای تصویب بودجه برای حمایت از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.
6ـ گروهک‌های تروریستی خلق عرب: پس از حمله ارتش بعث به ایران، گروهک‌های تروریستی «خلق عرب» به عوامل ستون پنجم عراق درمناطق مختلف خوزستان تبدیل شدند و با وطن‌فروشی خائنانه در کشتار مردم مقاومت‌کننده در برابر تجاوز ارتش بعث، نقش بسیار تأثیر‌گذاری را برای ارتش عراق بازی کردند؛ به حدی که این گروه تجزیه‌طلب، وابسته به آمریکا و انگلیس به شدت مورد نفرت و کینه مردم خوزستان و عرب‌های ایرانی واقع شده است.
در در این راستا «سولیوان»، سفیر آمریکا در ایران، در سال‌های قبل از انقلاب، در بخشی از اظهاراتش در سال 1979 (1358 شمسی) بیان داشت: «هر گروه میانه‌رو و متمایل به غرب که به مبارزه علیه ملّاها برخیزد، در مورد او به عنوان یک گروه مترقی باعلاقه تمام تبلیغ خواهیم کرد... .»
بررسی تنها گوشه‌ای از حمایت‌های آمریکا از گروهک‌های تروریستی نشان می‌دهد، عامل اصلی ناامنی در جهان سیاست‌های آمریکایی بوده است که تضعیف حقوق بشر جزء اولویت‌های آن است. به سخنی دیگر باید گفت، آمریکا کشوری است که با صلح جهانی مخالف بوده و تلاش می‌کند از احقاق حقوق اولیه انسان‌ها در جامعه بین‌المللی جلوگیری کند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات