صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۹۸

در دیدار اخیر جانسون با ترامپ چه گذشت؟

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس گفت که در جریان دیدار اخیرش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که برای بازگشت به قدرت خیز برداشته، نقش کلیدی ایالات متحده در مسلح‌کردن اوکراین علیه روسیه را مورد تاکید قرار داده است.

جانسون که ماه پیش به اتهام برگزاری مهمانی‌های غیرقانونی در دفتر نخست وزیری در اوج محدودیت‌های کرونایی، از نمایندگی پارلمان استعفا داد و برای همیشه رویای بازگشت به قدرت را کنار گذاشت، در یک گفت‌وگوی تلوزیونی گفت: «یکی از دلایل من برای رفتن به ایالات متحده این بود که سیاست آمریکا در حال وارد شدن به دوره پیش از انتخابات است و من می‌خواستم این پیام را منتقل کنم که جنگ در اوکراین بسیار مهم است و پیروزی این کشور ضروری است.»
وی افزود: «به نظرم صحبت با افرادی مانند دونالد ترامپ برای انتقال این پیام که اوکراین شایسته پیروزی است، خیلی مهم است.» نخست وزیر اسبق انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ تهدیدی برای شانس پیروزی اوکراین در جنگ است، گفت: «فراموش نکنید که اولین موشک جاولین را چه کسی فرستاد. دونالد ترامپ بود.»
بر اساس گزارش‌ها ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، مجوز فروش موشک زمین‌به‌هوای جاولین را به کی‌یف صادر کرد. جانسون گفت که کمک نظامی ترامپ، انگلیس را قادر ساخت تا به اوکراین سلاح ارسال کند.
نخست وزیر اسبق انگلیس از اظهارنظر درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا خودداری کرد و افزود که فارغ از اینکه چه کسی سکان کاخ سفید را به‌دست خواهد گرفت، ایالات متحده بلحاظ مسائل ژئوپلیتیکی، به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.
خبر دیدار سران پیشین انگلیس و آمریکا اوایل خرداد ماه گذشته در سطح رسانه‌های انگلیسی خبرساز شد. یک سخنگوی جانسون همان زمان گفت که دو طرف درباره وضعیت اوکراین و ضرورت پیروزی این کشور در جنگ با روسیه گفتگو کردند. بر اساس گزارش‌ها او همچنین با شماری از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه در تگزاس و مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا دیدار کرده است.
رئیس جمهوری سابق آمریکا پیشتر جانسون را دوست خود و ترامپ انگلیس نامیده بود. اما مواضع سیاسی دو طرف طی سال‌های اخیر از هم فاصله گرفته است. ترامپ در جریان سفرش به اسکاتلند، طی مصاحبه‌ای گفت که رفتار جانسون در مقطعی تغییر کرد و چهره لیبرال به‌خود گرفت.
جانسون از طرفداران سیاست گسترش حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین است، اما ترامپ ادعا کرده که اگر دوباره به کاخ سفید بازگردد ظرف یک روز به جنگ خاتمه می‌دهد. او درباره طرفداری از اوکراین یا روسیه اظهارنظر نکرده است.
آمریکا طی یک سال گذشته ۴۶.۶۵ میلیارد پوند سلاح به جبهه کی‌یف ارسال کرده و بزرگترین حامی نظامی اوکراین بشمار می‌رود. انگلیس نیز با ارسال ۷.۱۶ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین، در جایگاه دوم قرار دارد.
جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.
طی این مدت کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.
منبع: جوان آنلاین

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات