صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 14 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصى زندگى افراد، جواب‌شان مسئله‌ غدیر است. پیغمبر اکرم(صلى‌الله علیه و آله و سلم) در آن موقعیت حساس، در آخرین ماه‌هاى زندگى، به دستور خداى متعال، یک مسئله‌ اساسى و مهم را بیان می‌کنند و آن عبارت است از پرداختن به مسئله‌ حکومت براى بعد از زمان پیغمبر.(1393/7/21) *فرارسیدن عید غدیر خم را بر شیعیان و پیروان ولایت تبریک می‌گوییم*
 
▼ حرف روز
جمهوری اسلامی بازتاب غدیر
به بهانه غدیر که عیدالله‌الاکبر مسلمین است و بسیار جای شادی و سرور و تبریک به واسطه داشتن این نعمت ولایت دارد، می‌شود از خیلی چیزها نوشت؛ از پیام‌های واقعه غدیر، اهمیت و راهبردهای آن، چرایی و علل و عوامل انحراف این واقعه، زمینه‌ها و بازیگران تحریف و تخریب حرکت و فرهنگ غدیر، پیامدها و آثار محروم‌سازی جامعه اسلامی از برکات عمل به فرمان خدا در غدیر از آن تاریخ تا الان و ده‌ها موضوع دیگر.
مشهور است که حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) در کلامی به این مضمون می‌فرمایند: «اگر می‌گذاشتند سنگ بنای الهی در امر هدایت و حکومت بر مدار خودش باقی می‌ماند و سیر حرکت هدایت اسلامی بعد پیامبر گرامی اسلام(ص) با سکانداری پسرعمِ ما امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) جلو می‌رفت، تلألو و درخشندگی اسلام و مزه زندگی واقعی در سایه‌سار اسلام را همه تاریخ درک می‌کردند.» خیلی محل تأمل و تتبع است. اما در این سطور می‌خواهم به بهانه غدیر به جنگ شناختی و پادزهر آن، یعنی جهاد تبیین بپردازیم؛ زیرا به جد معتقدم جامعه امروز نسبت به واقعه غدیر نیازمند جهاد تبیین است. به جد باور دارم غدیر در کانون آماج جنگ شناختی و شناخت تعارضی دشمنان ملک و دین قرار داد. دشمنان غدیر از این طریق توانستند مسیر تاریخ را تغییر بدهند و نگذارند غدیر به مثابه شاهراهی مستقیم و در پیوستاری که وحی برایش تعیین کرده بود، نبوت را به ولایت و امامت پیوند دهد. دشمنان دین اسلام در فضای غبارآلود بعد از پیامبر، قرائت جدیدی از دین ارائه کردند و حقایق و واقعیات غدیر را در چشم مردم تحریف و یک مشت خرافات انحرافی را به نام باور بزک کردند و با اینکه سند حدیث غدیر متواتر بوده است، در زمین و زمینه فهم مردم نه تنها آن زمان بلکه همه زمانه‌ها،‌ بذر شک و تردید پاشیدند و متأسفانه عافیت‌جویانی از صحابه و تابعین و راسخون در علم تا امروز که می‌توانستند در مقابل این انحراف، با جهاد تبیین قد علم نمایند مهر سکوت بر لب زدند و شد آنچه تاریخ گواهی می‌دهد. اما امروز که فرهنگ غدیر به سبب تلاش انسان‌های آزاده در تاریخ زنده و بالنده به دست ما رسیده، لازم است با جهاد تبیین، هدفی را که پیامبر(ص) داشت و ضرورتی را که در انتخاب امیرالمؤمنین علی(ع) بود، برای جامعه بیان شود و در ادامه نسبت حکومت اسلامی امروز با غدیر برای مردم و دنیا تبیین شود. امروز دشمن می‌خواهد با کاهش و سایش مشروعیت و مقبولیت نظام دینی دوباره انحراف غدیر را بازسازی کند. یادمان باشد جمهوری اسلامی، ترجمان و بازتاب غدیر در زمانه ماست.
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
تأملی در وضعیت فروش نفت
در لایحه بودجه سال 1402 فروش روزانه 1/4 میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه نفت 85 دلار لحاظ شده است. از این میزان فروش، سهم شرکت ملی نفت 14/5 درصد، سهم صندوق توسعه ملی 40 درصد و سهم مناطق محروم و نفت خیز 3 درصد می‌باشد. مابقی درآمدها نیز صرف تأمین کالاهای اساسی و تشکیل سرمایه در کشور می‌شود. با احتساب میانگین فروش هر بشکه نفت 70 دلار در سه ماهه اول، به نظر می‌رسد ایران توانسته باشد پیش‌بینی بودجه‌ای خود را محقق سازد. پیرامون این موفقیت که یکی از دلایل آن پویایی، توازن و چندوجهی بودن سیاست خارجه و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌باشد، یک سری ملاحظات اساسی وجود دارد:
گزاره‌های تحلیلی: بسته به نوع حکمرانی اقتصادی و سیاست‌گذاری در یک کشور، درآمدهای نفتی می‌تواند بستری برای ارتقای رفاه جامعه‌ و یا ایجاد چالش‌های اقتصادی فراهم کند. در واقع اگر درآمدهای ارزی حاصل از نفت صرف جبران کسری بودجه ریالی دولت و یا خلق اعتبار ریالی نامولد شود، در این صورت شاهد سه آسیب خواهیم بود: اول، بیماری هلندی در اقتصاد (افزایش درآمد ارزی منجر به ازدیاد واردات شود و در نتیجه رشد نقدینگی و تورم را حاصل کند). دوم، بی‌انگیزگی دولت در کاهش میزان وابستگی به نفت(که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است). سوم، عدم توجه به سایر بخش‌های درآمدزا مثل مالیات.
دولت باید در شرایط افزایش درآمدهای ارزی، در نظر داشته باشد که ابتدا این درآمدها را صرف تسویه بدهی با صندوق توسعه ملی و سپس توسعه امور زیربنایی و سرمایه‌ای مثل طرح‌های عمرانی از طریق تأمین صددرصدی بودجه عمرانی کند. نکته مهم اینکه افزایش درآمدها فرصتی کم‌نظیر را برای اصلاح نظام‌های اقتصادی و انجام اقدامات تحولی و ساختاری در اقتصاد فراهم می‌کند.
به نظر می‌رسد دولت سیزدهم توانسته باشد جنبه‌های مخاطره‌آمیز افزایش درآمدهای نفتی را کنترل کند. از این جهت که بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت علاوه بر ساماندهی نظام مالیاتی کشور، از یک‌سو سهم نفت در بودجه سال جاری نسبت به سال قبل را کاهش داده و از سوی دیگر درآمدهای حاصله را به جای ورود ریالی به بازار، صرف تخصیص و هزینه‌کرد در زمینه بودجه عمرانی کشور نموده است. چه اینکه آمارها نیز بیان می‌کند میزان تحقق بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 105 درصد بوده است. و این در شرایطی است که نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی کشور در بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. بودجه عمرانی کشور از این جهت مهم است که وجه اساسی رونق بازارها و خروج کشور از رکود و ایجاد اشتغال می‌باشد. البته این روند باید پایدار و با ثبات باشد تا بتوان بازخورد آن را مشاهده نمود.
نکته مهم بعدی اینکه دولت‌ها موظفند سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی را به صورت کامل بپردازند. اما برخی دولت‌ها همچنان که سهم صندوق را نمی‌پردازند، به دلایل مختلف، از جمله کاهش درآمدهای کشور، با انتشار اوراق، بدهی‌های مضاعفی نیز ایجاد می‌کنند. تحقق کامل سهم صندوق توسعه و تسویه به موقع بدهی‌های دولت به واسطه افزایش درآمدهای نفتی، اقدام تحسین‌برانگیزی است که در دوره فعلی شاهد آن هستیم.
نکته پایانی؛ نظم و انضباط در درآمدها باید منجر به نظم در برنامه‌ریزی‌ها می‌شود. آنچه در این عرصه مهم است این است که دولت بتواند به درستی مسیر پیشرفت را با دقت و بدون هیجانات و احساسات ریل‌گذاری کند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به درستی آن را فهم کرده و در حال پیاده‌سازی آن است.    
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ صهیونیست‌ها در انتظار اتفاقات غیر منتظره
ابوعاصف سخنگوی گردان‌های العاصفه، شاخه نظامی جنبش فتح انتفاضه در اردوگاه جنین با هشدار به صهیونیست‌ها گفت: «گروه‌های مقاومت و تمامی گردان‌های نظامی‌شان با وحدت و انسجام کامل با حمله ظالمانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنين مقابله می‌کنند. رزمندگان مقاومت با سلاح‌های ساده خود در برابر ارتش کینه‌توز صهیونیستی دلیرانه می‌جنگند و به شما اطمینان می‌دهیم که درگیری با اشغالگران در نقطه صفر و رودرو است و نظامیان صهیونیست متحمل خسارات جانی شده‌اند. با مردم فلسطین و همه آزادگان جهان عهد می‌بندیم که در اردوگاه جنین و سرزمین خود ثابت قدم و پایدار خواهیم ماند و با تمام توان و تمامی امکانات و وسایلی که در اختیار داریم دفاع خواهیم کرد و اشغالگران صهیونیست باید منتظر اتفاقات غیر منتظره‌ای در ساعات آینده باشید.»
 
2ـ طاقچه بالای اژدها برای اروپایی‌ها
چین برای دومین بار سفر جوزپ بورل به پکن را لغو کرد! رویترز به‌ نقل از سخنگوی حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «متأسفانه از سوی همتایان چینی به ما اطلاع داده شد که تاریخ‌های پیش‌بینی شده در هفته آینده دیگر امکان‌پذیر نیست و اکنون باید به دنبال جایگزین باشیم. ما می‌خواهیم با چین تعامل داشته باشیم، اما به پیشرفت نیاز داریم و امسال به آن نیاز داریم.» سفیر اتحادیه اروپا در چین اعلام کرده بود بورل در این سفر قرار است با وزیر خارجه و دیگر مقامات چینی در مورد «مسائل استراتژیک» از جمله «حقوق بشر» و «بحران اوکراین» گفت‌و‌گو کند. این دومین بار در سال جاری است که دولت چین سفر بورل به این کشور را لغو می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ماه آوریل هم به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش کرونا از حضور در چین منع شد.
 
3ـ واکسن یا آب مقطر؟
رسانه بریتانیایی«The Daily sceptic» در مقاله‌ای از جدیدترین تحقیقات گروهی از دانشمندان آلمانی بر روی واکسن فایزر پرده برداشته است. طبق این گزارش، بخش قابل توجهی از این واکسن‌ها عوارض جانبی قابل توجهی را به همراه داشته‌اند. در مقابل، آن گروه از این واکسن‌ها که بدون عوارض بوده‌اند در واقع محلول نمک بوده و هیچ اثر دارویی نداشته‌اند. این مقاله در ابتدا اشاره می‌کند دانشمندان به تازگی شواهد عجیبی را کشف کرده و دریافته‌اند بخش قابل توجهی از واکسن‌های فایزر (Pfizer-BioNTech COVID-19) که در اروپا مورد استفاده قرار گرفته هیچ اثر دارویی نداشته و به اصطلاح دارونما بوده است. مسئله‌ای که تولیدکنندگان آلمانی بدان آگاه بوده و آن را تحت کنترل کیفیت قرار نداده‌اند.
 
4ـ از توصیه اخلاقی تا سهامداری
در حالی سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به رئیس‌ کل بانک مرکزی نسبت به انحراف چشمگیر برخی بانک‌های خصوصی در «نسبت تسهیلات به سپرده» در استان‌ها هشدار داده که بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت اقتصاد به‌ موجب تبصره 2 ماده 5 «قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، از سال 1397 به بعد سهامدار برخی بانک‌های خصوصی و غیردولتی است. تعداد این بانک‌ها به 14 بانک و درصد سهامداری وزارت اقتصاد نیز بین 4 تا 67 درصد از سهام مازاد 14 بانک و مؤسسه اعتباری خصوصی و غیردولتی است. به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد به جای مطالبه‌گری در این حوزه باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، چرا که خودش سهامدار این بانک‌هاست.
 
5ـ کاهش تورم ماهانه
سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: «طبق آمار تورم خرداد برای اولین‌بار در سال‌های اخیر تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده 12 درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد که نشان‌دهنده حرکت تورمی به‌ سمت پایین است. تورم مصرف‌کننده در اسفند 4/7 درصد بود که در خرداد به 2 درصد کاهش پیدا کرد؛ کاهش تورم ماهانه به معنی از بین رفتن فشار تورمی بر روی قشر ضعیف جامعه نیست اما حاکی از روند کنترل، مهار و بهبود است.»
 
▼ اخبار کوتاه
دریاچه ارومیه رو به احیا/ مخبر معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد: «با افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه، علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، کاهش آلایندگی و تخریب محیط زیست، حجم بزرگی از آب به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد. با افتتاح شش طرح انتقال آب دریا در وزارت نیرو، تنش‌های آبی در مرکز و شرق کشور حل و آب مورد نیاز صنایع آب‌بر از دریا تأمین می‌شود.
 
چرا در فرانسه فیلترینگ نشد؟/ کاربری در پاسخ به چرایی عدم فیلتر شبکه‌های مجازی در ناآرامی‌های فرانسه نوشت: «در فرانسه پلتفرم‌ها را فیلتر نمی‌کنند؟ بله. چون طبق قانون هر پلتفرمی مکلف است ظرف یک ساعت هر محتوای نامطلوبی را حذف کند و در صورت تأخیر 1/25 میلیون یورو (حدود 70 میلیارد تومان) جریمه به دولت پرداخت کند.»
 
هم براندازی هم میز ریاست/ مجید شاکری کارشناس اقتصادی درباره قضیه سلاح‌ورزی در اتاق بازرگانی ایرانی نوشت: «مقصر اول تناقض اخلاقى رخ داده، خود آقاى سلاح‌ورزى هستند. فارغ از اينكه چه عقيده‌اى داشته باشيم نمى‌شود ظرف چند ماه هم حامى شورش براى براندازى يك نظام باشيم و هم عضو شوراهاى حاكميتى متعدد آن نظام.»
 
تبدیل اسناد قولنامه‌ای به اسناد رسمی/ هم اکنون بیش از 50 درصد اراضی کشاورزی و بیش از 40 درصد از املاک و اراضی قولنامه‌ای است همچنین بیش از 30 درصد از اراضی روستایی دارای سند عادی هستند که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درصدد است که در آینده نزدیک تمام اراضی و املاک قولنامه‌ای را به اسناد رسمی تبدیل کند.
 
جنتلمن‌های تروریست/ مجید نوری پسر حمید نوری در توئیتی با اشاره به تیترهای اوایل انقلاب گروهک تروریستی منافقین نوشت: «11 تیرماه 1361 که آیت‌الله صدوقی به شهادت رسید منافقین تیتر زدند جنایتکار، انتحاری و... کت شلواری‌های اتو کشیده در دادگاه پدرم «حمید نوری»، همان تروریست‌های دیروز هستند».
 
رتبه 60 در ارتباط صنعت و دانشگاه/ سهم درآمد ارتباط با صنعت در کشورهای آلمان، سوئیس و هلند بالای 20 درصد است. همچنین در کشور آمریکا این سهم به 13 و در کشور انگلیس به 10 درصد می‌رسد. اما میانگین این آمار در ایران 4 درصد است.
 
گام بعدی بریکس/ جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت: «عضویت فعال در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بخش مهمی از سیاست خارجی دولت حجت‌الاسلام رئیسی بر دکترین همسایگی و همگرایی است.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات